اعتراض مهتاب کرامتی به پلمب یک سینمای تاریخی
به گزارش اقتصادنیوز ، مهتاب کرامتی بازیگر در صفحه ایستاگرام اش خبر پلمب سینما گلریز را بازنشر کرد . به این تصمیم اعتراض کرد .
در این خبر آمده است : سینما گلریز با قدمت بیش از شصت سال در حالی همزمان با جشنواره فیلم فجر پلمب شد که مدیر این سینما با اشاره به کوششها برای ایمن سازی ساختمان سینما و تایید ایمنی توسط چندین مرجع، از پلمب این مجموعه، آن هم پس از بازسازیِ آن ابراز شگفتی کرده و ابراز امیدواری کرده با همراهی متولیان امر زمینه بازگشایی این سینمای تاریخی که در حکم گنجینه 60 ساله تاریخ سینمای ایران است، فراهم شود.
به گزارش «تابناک»؛ سینما «گلریز» بیش از شصت سال قدمت دارد و در حدود نیم قرن از این دوره با مدیریت واحد اداره شده است. قاسم مصیبی مدیر سینما گلریز به همراه برادرش مهدی مصیبی و همچنین شهریار معظمی در این سالها تنها سینمای منطقه یوسف آباد تهران را سرپا نگه داشته است؛ سینمایی که البته بخشی از آن سالن تئاتر بود و اکنون این سالن تاریخی تئاتر نیز همچنان پابرجاست اما چالشها بر سر تملک و همچنین سازه این سینمای تاریخی روزهای پرفراز و نشیبی را پیش روی آنها قرار داد.
در اوج اخبار جشنواره فیلم فجر که به عنوان آغاز سال نوی سینمای شناخته میشود، سینما گلریز پلمب شد و «تورج فرهادی» شهردار منطقه 6، درباره آخرین وضعیت سینما گلریز گفت: ملک توسط مالک اولیه به مالک بعدی فروخته شده و در حال حاضر بین سرقفلیدار و مالک اختلاف حقوقی جدی وجود دارد. به دلیل دعوای حقوقی دو طرف و نیز طرح شبهه در مورد استحکام بنا، استفاده از سینما نیز با چالش مواجه شده است و اخیرا معاون دادستان حکم قطعی تعطیلی این سینما را صادر کرده است. تا زمانی که شرایط سینما گلریز از این حالت ناامن و چالشی خارج نشود، سینما تعطیل میماند و قاعدتاً دعوای حقوقی بین مالک و مستاجر بازگشایی مجدد آن را به تعویق خواهد انداخت. با وجود اینکه شرکت مشاور و یک شخص حقیقی استحکام بنا را تایید کردهاند، نظر نهایی این است که ایمنی ساختمان مخدوش است.
با این حال قاسم مصیبی مدیر سینما گلریز و جزو مالکین سرقفلی این سینما، روایت متفاوتی از آنچه رخ داده را مطرح میکند و در این زمینه به «تابناک» گفت: سرقفلی سینما از سالهای پیش از انقلاب در اختیار ما بود. پس از انقلاب، ملکیت این بنا مصادره شد و کمیته امداد مالکش شد اما در فرآیندهای قضایی، دادگاه حق کسب و پیشه را برای ما قائل شد و مالکیت سرقفلی برای ما حفظ شد. کمیته امداد نیز در سال 1383، مالکیت این بنا را به قیمت 180 میلیون تومان در مزایده فروخت و از آن زمان چالشها میان ما و صاحب ملک جدید شروع شد و شش سال نیز در این دوره برای تعیین سرقفلی دعوای حقوقی داشتیم.
مدیر سینما گلریز یادآور شد: در ادامه شاهد طرح این ادعا بودیم که سالن از ایمنی کافی برخوردار نیست و این موضوع حتی در نهادهای قضایی نیز مطرح شد که در نهایت یازده کارشناس دادگستری در چندین مرحله رای به استحکام بنا دادند و ایراد عدم استحکام رد شد. در سال 1397 نیز از طریق نهادهای متعدد از جمله شهرداری و سازمان نظام مهندسی، برگه استحکام بنا صادر و ایمنی بنا تایید شد. با توجه به آنکه برخی اشکالات مجدداً مطرح شد اخیراً از طرق یک شرکت زیرمجموعه سازمان نظام مهندسی بررسیهای تخصصی به عمل آمد و مجدداً برگه استحکام بنا صادر شد.
مصیبی خاطرنشان کرد: برای آنکه این سینما شکل به روزتری به خود بگیرد، با حفظ فرم نوستالژی سینما، ساختمان سینما نیز به شکل کامل با صرف هزینه 600 میلیون تومان با همکاری نهادهای ذی ربط به ویژه موسسه سینماشهر بازسازی شد و ساختار سینما بروزرسانی و صندلیها نیز تعویض شد. در واقع سینماگلریز اکنون یکی از سینماهایی است که استانداردهای کیفی بسیار بالایی در آن لحاظ شده تا مردم پایتخت بتوانند تجربه متفاوتی از حضور در سینما را در قدیمیترین سینمای بازسازی شده، داشته باشند.
او با بیان اینکه تصور میکرده شرایط برای فعالیت بیشتر این مجموعه فراهم شده، متذکر شد: برای ما باورپذیر نبود که با وجود این حجم تمهیدات و هماهنگیها، دستور پلمب سینما صادر شده باشد. این اتفاق از آن جهت اسباب شگفتی ما را رقم زد که علاوه بر کیفیت تمهیدات اندیشیده که کوشش برای تامین نظر آتش نشانی را نیز شامل شد، شاهد پیگیری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شورای شهر تهران برای احیای این سینمای تاریخی بودیم و به یک باره تصور نمیکردیم به کل رویه دیگری در پیش گرفته شود.
مدیر سینما گلریز در پاسخ به اظهارات شهردار منطقه 6 گفت: من از سخنان ایشان تعجب میکنم، چرا که بحث دعوای صاحب ملک و صاحب سرقفلی ارتباطی به شهرداری ندارد که شهرداری درباره آن اظهارنظر کند یا در رویههایش نظیر تعیین وضعیت یک بنا به آن استناد کند و به استحکام بنا ربط دهد، بلکه یک بحث حقوقی است که صرفاً مراجع قضایی صلاحیت رسیدگی به آن را دارد. بنابراین انتظار ما این است که شهرداری منطقه نیز از این فضا فاصله بگیرد و رفتار حرفهایتر نسبت به مجموعه این سینما داشته باشد.
مصیبی تاکید کرد: سینمای گلریز محل سنتی حضور گروهی از مردم است که دههها با آن خاطره دارند و جزو تاریخ زنده سینمای ایران و پایتخت محسوب میشود و حتی ارزش میراثی دارد. بنابراین انتظار میرود نهادهای مرتبط حضور و حمایت جدی از این سینما که از قضا تنها سینمای یوسف آباد است، داشته باشد. در عین حال تعطیلی این سینما منجر به تعطیلی گروهی از پرسنل این سینما نیز خواهد داشت که خبر خوشایندی در آغاز سال نوی سینما نیست. بنابراین امید داریم با عنایت مسئولین، چراغ این سینما به زودی مجدداً روشن شود و میزبان مردم سینمادوست ایران باشیم.
او در پایان خاطرنشان کرد: به تعطیلی کشاندن یک مجموعه فرهنگی و هنری که همین هفته گذشته برگه استحکام تازهاش صادر شده و تاییدیه دیگر مجموعههای مرتبط از جمله آتش نشانی را نیز در اختیار دارد، آن هم در دوران کرونا که فشار اقتصادی فشار حداکثری به ما وارد کرده، امری قابل دفاع نیست. توقع داریم با توجه به همراهی که اعضای شورای شهر درباره سینما گلریز داشتند و نگاه دغدغه مندی که شهردار تهران نسبت به فضاهای فرهنی پایتخت دارد، ایشان خود راساً ورود کند و با فک پلمب این سینما، شاهد حمایتهای معناداری نیز از این نشانه تاریخ سینمای پایتخت باشیم.