فرصت های طلایی درحال سپری شدن است

جهانگیری: نگران آینده هستم

کدخبر: ۴۱۶۳۰۳
معاون اول رییس جمهورگفت: من نگران آینده هستم اما معتقدم ایران در کنار همه محدودیت ها همواره فرصت های مهم و طلایی برای توسعه در اختیار داشته است.
جهانگیری: نگران آینده هستم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور صبح امروز (سه شنبه) در مراسم افتتاح دوازدهمین کنفرانس ملی اقتصاد کشاورزی ایران که به شکل ویدئو کنفرانس برگزار شد، به تغییرات آب و هوایی و کاهش نزولات جوی و خشکسالی در سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ اشاره کرد و گفت: امسال جزو سالهای خشک کشور در 50 سال گذشته است، میزان بارندگی ها و آب های ذخیره شده در پشت سدها بسیار کاهش یافته و در دولت ستادی به منظور ساماندهی و تعادل بخشی وضع آب با حضور دستگاه های مختلف ایجاد شده است.

وی تصریح کرد: در موضوعات کشاورزی نظیر ایجاد شبکه های آبیاری نوین بیش از ۸۵ درصد هزینه ها از سوی دولت پرداخت می شود و متاسفانه بخش خصوصی و فعالان در این عرصه سرمایه گذاری اندکی در این زمینه انجام دهند.

جهانگیری اجرای طرح های آب و خاک نظیر طرح ۵۵۰ هزار هکتاری در استان های خوزستان و ایلام با سرمایه گذاری بیش از ۱.۵ تا ۲ میلیارد دلاری دولت را خاطر نشان ساخت و گفت: اجرای چنین طرح های بزرگی موجب بهره وری بیشتر از منابع آب و خاک شده است به طوریکه در بازدید از این مناطق یکی از کشاورزان می گفت به جای ۱.۵ تن برداشت در هکتار پس از اجرای این طرح میزان برداشت به ۳.۵ تا ۴ تن ارتقا یافته است. این نشان می دهد که اجرای طرح هایی که منجر به اقتصادی شدن بخش کشاورزی می شود می تواند توان کشاورز را در واحد سطح افزایش دهد.

وی تاکید کرد: حضور متخصصان علم اقتصاد در حل مشکلات اقتصادی به ویژه بخش کشاورزی باید پر رنگ تر شود و چنین کنفرانس هایی می تواند اقتصادی شدن بخش کشاورزی را به عنوان اولویت در دستور کار خود قرار دهد.

جهانگیری نقد سیاست های دولت در حوزه کشاورزی نظیر دخالت در قیمت گذاری ها را به منظور شکوفا شدن بخش کشاورزی ضروری توصیف کرد و گفت: ارتباط دانشگاه با صنعت در همه جهت گیری ها وجود داشته اما ارتباط دانشگاه با کشاورزی باید تقویت شود. تا زمانی که دانشگاه ها برای خود نقشی در گره گشایی از مشکلات نداشته باشند قادر به عبور از مسائل نخواهیم بود.

وی هوشمند سازی بخش کشاورزی را موضوعی جدی خواند و گفت: امیدوارم سهم دانش در بخش کشاورزی نیز همانند سایر بخش ها افزایش یابد. اقتصاد بدون اتکا به درآمد نفت معنایش اقتصاد متکی به دانش است. دولت از شکل گیری مراکز علمی و پارک های علم و دانش در گوشه و کنار کشور حمایت کرده است اما باید موضوع دانش بنیانی در همه عرصه ها از مزارع کشاورزی تا کارخانه ها حضور داشته باشد و آثار خود را نمایان سازد.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به تدابیر دولت برای واردات محصولات مورد نیاز مردم در شرایط تحریم، گفت: در دوران جنگ اقتصادی مهمترین سیاست دولت این بود که کالا به وفور در کشور باشد و در هیچ کالایی مردم با کمبود و یا قحطی مواجه نباشند. البته در جنگ اقتصادی با فشارهای دیگری نظیر گرانی مواجه شدیم اما حجم قابل توجهی از نیازها در زمینه محصولات باغی، زراعی و شیلات در داخل کشور تولید شد.

معاون اول رییس جمهور در ابتدای سخنان خود ضمن قدردانی از دانشگاه کردستان به عنوان میزبان این کنفرانس و سایر دانشگاه های مرتبط اظهار امیدواری کرد: دستاوردهای کنفرانس به عنوان سرمایه ای برای پیشرفت در اختیار مسئولین ذیربط قرار گیرد.

وی با اشاره به تلاش دولت برای جمع بندی کارها در ماه های پایانی فعالیت و تبلیغات برخی از نامزدهای انتخاباتی، دغدغه های خود در خصوص گشایش زندگی مردم، اصلاح روندها، سازوکارها و رویه ها برای عبور از شرایط دشوار کنونی و رفع نگرانی از ایران و ایرانیان را تشریح کرد و گفت: من نگران آینده هستم اما معتقدم ایران در کنار همه محدودیت ها همواره فرصت های مهم و طلایی برای توسعه در اختیار داشته است.

جهانگیری گفت: فرصت های طلایی ایران در حال سپری شدن است و ما در ۲۰ سال نخست قرن ۱۵ هجری شمسی که سالهایی تعیین کننده است باید تلاش کنیم تا ایران مسیر توسعه را با شتاب طی کرده و فاصله خود را با رقبای منطقه ای جبران کند و به جایگاه واقعی خود برسد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی