گزارش جلسه امروز خانه ملت

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس دوازدهم شد/ انتخاب رئیس با 8 درصد آرای باطله+ فیلم و جدول

کدخبر: ۶۴۹۸۱۸
اقتصادنیوز: محمدباقر قالیباف با کسب 198 رای، رئیس مجلس دوازدهم شد.
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس دوازدهم شد/ انتخاب رئیس با 8 درصد آرای باطله+ فیلم و جدول

به گزارش اقتصادنیوز، محمدباقر قالیباف با 198 رای، به عنوان رئیس قوه مقننه برای یک سال آینده انتخاب شد. این انتخابات با مشارکت 287 نفر در مجلس برگزار شد و در نهایت، قالیباف توانست با رای 68.9 درصدی، مجتبی ذوالنوری با ۶۰ رای و منوچهر متکی با ۵ رای را پشت سر بگذارد و به این ترتیب تکلیف نفرات اول، دوم و سوم انتخابات ریاست مجلس مشخص شد.

در انتخابات امروز 24 رای باطله به ثبت رسید که بیش از 8 درصد کل آرای اخذ شده نمایندگان را در بر می گیرد.

نکته دیگر در انتخابات امروز، عدم حضور 3 نماینده در روند رای گیری بوده است.

photo_2024-05-28_10-25-57

نخستین حضور محمدباقر قالیباف در خانه ملت به انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی باز می گردد که به عنوان اولین منتخب حوزه انتخابیه تهران، راهی بهارستان شد و در طول چهار سال گذشته توانست سکان دار مجلس باشد.

ریاست او بر مجلس شورای اسلامی در دوره یازدهم که از منظر ترکیب سیاسی نمایندگان در سیطره اصولگرایان قرار داشت هم با چالش هایی روبرو شد؛ انتقادهای بسیاری از نحوه ریاست قالیباف بر مجلس از سوی برخی نمایندگان وجود داشت و در یک مورد، کار به تقدیم استعفای الیاس نادران نماینده سرشناس تهران نیز کشید. به گزارش اقتصادنیوز، البته استعفایی که اگرچه چندبار تکرار شد اما هرگز با آن موافقت نشد. از سوی دیگر، او از برخی حواشی رسانه‌ای که به نظر با اغراض سیاسی، زندگی خانوادگی او را در قالب آنچه افشاگری خوانده می شد تحت الشعاع قرار داد، در امان نبود.

او پیش از این به عنوان شهردار تهران فعالیت داشت و سابقه فرماندهی انتظامی کل کشور را نیز در کارنامه دارد.

مجتبی ذوالنوری 20.9 درصد آرا را کسب کرد

همچنین مجتبی ذوالنوری توانست با کسب 60 رای، 20.9 درصد آرای نمایندگان را در انتخابات هیات رئیسه مجلس به خود اختصاص دهد.

مجتبی ذوالنوری نماینده قم در مجلس شورای اسلامی است. او از سال 1399 تا امروز به عنوان نماینده در مجلس حضور دارد و حالا عمر نمایندگی ذوالنوری به 3 دوره از پارلمان رسیده است. به گزارش اقتصادنیوز، مجتبی ذوالنوری بیش از هم به آتش زننده برجام مشهور است؛ نماینده ای که در اردیبهشت ۹۷ در صحن علنی مجلس برجام را در مجلس آتش زده بود و بعد از آن تاریخ اغلب اظهارنظرهای او به ماجرای آتش زدن برجام گره می خورد. مجتبی ذوالنوری که در همه ادوار حضورش در پارلمان عضو کمیسیون امنیت ملی مجلسبود، در سال‌های 97 تا 1400 ریاست این کمیسیون را نیز بر عهده داشت.

ذوالنوری اگرچه در انتخابات مجلس نهم نتوانست وارد بهارستان شود اما از سال 95 با ورود به مجلس شورای اسلامی ازجمله نمایندگان پرحاشیه پارلمان بود. او علاوه بر ریاست کمیسیون امنیت ملی مجلس، از خرداد ماه سال گذشته (۱۴۰۲) تا خرداد ماه امسال به‌عنوان نایب‌رئیس دوم مجلس شورای اسلامی فعالیت می‌کرد.

1403030809055369530179304

شکست منوچهر متکی از آرای باطله

منوچهر متکی هم با کسب 5 رای و 1.7 درصد آرای نمایندگان را از آن خود کرد که حکایت از رای کمتر او نسبت به آرای باطله دارد. امروز 24 رای باطله به ثبت رسید که بیش از 8 درصد کل آرا را در بر می گیرد.

منوچهر متکی در سال 1358 در اولین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت کرد، و توانست به عنوان نماینده مردم راهی مجلس شود، او پس از پایان این دوره مجلس به دعوت وزیر امورخارجه وقت از تاریخ 7 خرداد به وزارت خارجه رفت، و تا آذر ماه سال 1389 به عنوان کارمند این وزارت خانه مشغول بود، او در ابتدای ورود به وزارت خارجه پست سفارت ونزوئلا را نپذیرفت، و مسئولیت اداره هفتم در مرکز را برعهده گرفت، و یک سال بعد به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران راهی ترکیه شد.

 متکی در دوره هفتم مجلس به عنوان نماینده مردم تهران راهی مجلس شورای اسلامی شد، و در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد در دولت های نهم و دهم از تاریخ 3 شهریور 1384 تا 22 آذر ماه سال 1389 وزیر امور خارجه بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی