تعلیق

تعلیق پیمان نیروهای متعارف در اروپا توسط بلاروس

کدخبر: ۶۵۰۱۴۶
اقتصادنیوز : وزارت امور خارجه بلاروس تصمیم این کشور مبنی بر به تعلیق درآوردن اجرای پیمان نیروهای مسلح متعارف در اروپا که روسیه نیز سال گذشته آن را لغو کرد، را اقدامی اجباری و ضروری در واکنش به اقدامات کشورهای عضو ناتو ارزیابی کرد.
تعلیق پیمان نیروهای متعارف در اروپا توسط بلاروس

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، وزارت امور خارجه بلاروس امروز چهارشنبه اعلام کرد که به تعلیق درآمدن پیمان نیروهای مسلح متعارف در اروپا (CFE) توسط مینسک،  یک گام اجباری است که باید به عنوان واکنش این کشور به اقدامات مشابه توسط کشورهای ناتو تلقی شود.

در بیانیه منتشره در این رابطه آمده است: تصمیم کشورهای عضو ناتو برای تعلیق پیمان مذکور برای ما چاره‌ای باقی نگذاشت و بلاروس هم در یک اقدام واکنشی اجباری با هدف تضمین امنیت ملی این کشور اجرای مفاد این توافقنامه را متوقف می‌کند.

وزارت خارجه بلاروس یادآور شد که این تصمیم به دلیل آن است که کنترل تسلیحات متعارف در اروپا در حال نابودی است و علاوه بر این، تنش نظامی-سیاسی در منطقه همچنان در حال افزایش است. مقامات مینسک تاکید کردند که اتخاذ چنین تصمیمی به معنای خروج کامل بلاروس از پیمان نیروهای مسلح متعارف در اروپا نیست و در صورت اجرای مفاد آن توسط کشورهای عضو ناتو، این کشور هم به آن بازخواهد گشت.

وزارت خارجه تاکید کرد که مینسک بیش از 30 سال است که به تعهدات خود در این توافقنامه بین المللی با حسن نیت و به طور کامل عمل کرده و همچنین برای حفظ این توافق تلاش کرده است. ضمن اینکه حتی پس از تعلیق این توافقنامه، بلاروس همچنان به کنترل تسلیحات متعارف متعهد خواهد بود، زیرا این امر را عنصری ضروری برای حفظ امنیت در منطقه اروپا می‌داند.  در عین حال، مقامات مینسک همچنان برای گفتگو در مورد این موضوع باز است.

روز گذشته، الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس، قانونی را امضا کرد که طبق آن اجرای تعهدات این کشور در چارچوب پیمان نیروهای مسلح متعارف در اروپا به حالت تعلیق در آمده است. این سند در پرتال اینترنتی اطلاعات حقوقی بلاروس منتشر شد.

شورای مجمع ملی بلاروس (پارلمان اعلای این کشور) با تصویب این لایحه در اوایل ماه موافقت کرد و مجلس نمایندگان پارلمان نیز این سند را در تاریخ 17 مه تصویب کرد. تصویب این سند بدان معناست که این کشور دیگر بازرسی‌های و نظارت بر رعایت مقررات مربوط به محدودیت‌های کمی در مورد تسلیحات و تجهیزات متعارف و همچنین ارائه اطلاعات در مورد آنها به شرکای خارجی در چارچوب این توافقنامه را نپذیرفته یا انجام نخواهد داد.

در تاریخ 29 ماه می سال 2023، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه قانونی را امضا کرد که مشارکت این کشور در پیمان نیروهای مسلح متعارف در اروپا را فسخ کرد. در یادداشت توضیحی هنگام ارائه این لایحه به دومای دولتی، دلیل این ابتکار، خط مشی خصمانه ایالات متحده و متحدانش در برخورد با روسیه عنوان شده است.

در نوامبر همان سال، بریتانیا، کانادا و ایالات متحده نیز مشارکت خود را در این توافقنامه را تعلیق کردند. در مارس 2024، پارلمان مولداوی این سند را به حالت تعلیق درآورد. تصمیم مشابهی در ماه آوریل توسط مجارستان و ترکیه نیز اتخاذ شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی