پایان دومین روز ثبت نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری

ماراتن سنگین میان اصولگرایان؛ چهره‌های کلیدی به صف شدند/ شگفتی‌ در روز سوم؟+ فیلم

کدخبر: ۶۵۰۴۵۳
اقتصادنیوز: دومین روز از ثبت نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری 1403 در حالی امروز به پایان رسید که چهره های شاخصی چون علی لاریجانی و عبدالناصر همتی هم به رقابت انتخابات وارد شدند.
ماراتن سنگین میان اصولگرایان؛ چهره‌های کلیدی به صف شدند/ شگفتی‌ در روز سوم؟+ فیلم

‌به گزارش اقتصادنیوز، دومین روز ثبت‌نام داوطلبان چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری امروز (جمعه ۱۱ خرداد) به پایان رسید.

امروز ستاد انتخابات وزارت کشور میزبان دو چهره شاخص اصولگرا و اصلاح طلب بود، علی لاریجانی و عبدالناصر همتی که تنور رقابت برای انتخابات تیر ماه را حسابی داغ کردند؛ چهره های کلیدی که حکایت از ماراتن سنگین انتخابات در روزهای آینده دارند و باید دید در سه روز باقی مانده ثبت نام کدام چهره های جدید راهی وزارت کشور خواهند شد.

همچنین روز گذشته به عنوان نخستین روز ثبت نام از داوطلبان، محمدرضا صباغیان، قدرت‌علی حشمتیان، مصطفی کواکبیان، عباس مقتدایی و سعید جلیلی ۵ داوطلبی بودند که با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور برای این انتخابات نام‌نویسی کردند.

پایان دومین روز ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری

18:00 سخنگوی ستاد انتخابات کشور در پایان دومین روز ثبت نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری 1403، ضمن اشاره حضور 24 نفر برای ثبت نام در انتخابات کشور، اسامی چهار چهره واجد شرایطی که امروز ثبت نام کردند را بدین ترتیب اعلام کرد: علی لاریجانی، محمود احمدی بیغش، محمد خوش چهره و عبدالناصر همتی.

عبدالناصر همتی: امروز زمان آزمون و خطا نیست

16:38 عبدالناصر همتی پس از اعلام کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امروز همچنان امیدوار آینده هستم. آینده این کشور در دست جوانانی است که به دنبال یک زندگی باعزت و همراه با رفاه هستند.

وی افزود: امروز دیگر زمان آزمون و خطا نیست. امروز تنها راه اصلاح امور مشارکت مردم در انتخابات است.

عبدالناصر همتی ثبت نام کرد

15:59 عبدالناصر همتی، رئیس اسبق بانک مرکزی برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری 1403 وارد ستاد انتخابات وزارت کشور شد.

او در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هم حضور داشت و رقابت را به سیدابراهیم رئیسی واگذار کرد.

فاقد شعار به مفهوم تبلیغاتی هستم

15:52 محمد خوش‌چهره پس از ثبت‌نام در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در جمع خبرنگاران حاضر در ستاد انتخابات کشور، در پاسخ به پرسشی درباره شعار و هدفش از ثبت‌نام در انتخابات، اظهار کرد: فاقد شعار به مفهوم تبلیغاتی هستم. یکی از دلایل حضورم هم در مجلس و هم امروز که برای ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کردم این بود که مسائل ملی در حوزه‌های مختلف حل شود.

ور در ادامه چنین ابراز عقیده کرد: امروز برخی مسائل به معضل و برخی معضل‌ها به بحران تبدیل شده است از جمله در بیکاری و اشتغال و مسکن و سطح عمومی قیمت‌ها بحران داریم.

وی افزود: بخشی از این مشکلات خارج از سیستم و برون‌زاست؛ از جمله جنگ اقتصادی و تحریم‌ها و بخشی هم از تناقض در تصمیم‌گیری‌ها پیش می‌آید که به دلیل عدم تناسب افراد با جایگاه آنان است.

بازدید وزیر کشور از ستاد انتخابات

15:06 احمد وحیدی، وزیر کشور از محل ستاد انتخابات واقع در وزارت کشور بازدید کرد.

محمد خوش چهره در انتخابات ثبت نام کرد

14:32 محمد خوش‌چهره نماینده اصولگرای تهران در هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی وارد ستاد انتخابات شد.

آخرین جزئیات ثبت نام داوطلبان از زبان رئیس ستاد انتخابات

14:15 رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: در طول دو روز  37 نفر به ستاد انتخابات کشور مراجعه کردند که 7 نفر واجد شرایط بودند.

مراجعه ۱۰ نفر به ستاد انتخابات تاکنون

13:29 سخنگوی ستاد انتخابات: امروز ۱۰ نفر به ستاد انتخابات مراجعه کردند که ثبت‌نام دو نفر واجد شرایط انجام شد.

سخنرانی یک دقیقه‌ای یک داوطلب

12:23 محمود احمدی بیغش نماینده ادوار مجلس امروز برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ به ستاد انتخابات کشور رفت و ثبت نام کرد و در حالیکه کاندیداها پنج دقیقه فرصت دارند تا در حضور اصحاب رسانه برنامه های خود را تشریع کنند؛ او فقط یک دقیقه سخنرانی کرد!

نماینده سابق شازند گفت: اگر به اصول قانون اساسى عمل شود، پاسخ همه مشکلات مردم ما داده خواهد شد.

امکان ثبت‌نام ایرانیان خارج از کشور توسط وکیل

11:24 سخنگوی ستاد انتخابات کشور با اشاره به امکان‌پذیر بودن ثبت‌نام از ایرانیان خارج از کشور برای داوطلبی انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: چنانچه ایرانیان خارج از کشور قصد دارند در این انتخابات نام نویسی کنند، می‌توانند وکیل خود را معرفی کنند و این وکیل با حضور در ستاد انتخابات کشور فرآیند ثبت‌نام را طی کند.

اسلامی با بیان اینکه «در نخستین روز مهلت ثبت‌نام از داوطلبان کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری ۳۳ نفر شامل ۲ خانم به ستاد ورودی داشتیم» از ۳۳ نفری که طی روز گذشته به ستاد انتخابات کشور مراجعه کردند، تعداد ۵ نفر واجد شرایط بودند؛ امروز نیز تاکنون یک خانم جهت ثبت‌نام برای داوطلبی انتخابات به ستاد انتخابات کشور مراجعه کرد که به دلیل نقص مدرک، ثبت‌نام او انجام نشد.

وی عنوان کرد: امسال مردم خیلی خوب عمل کردند و شرایط ثبت‌نام از داوطلبان کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری نیز به خوبی اطلاع رسانی شد و کسانی آمدند که دارای شرایط هستند. همچنین این فرصت فراهم است که اگر فردی آمد و قصد ثبت‌نام داشت اما ما در بررسی شرایط به این نتیجه رسیدیم که امکان ثبت نام از او را نداریم، فرد درخواستی برای رسیدگی شورای نگهبان ثبت کند.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور در ادامه با تاکید بر اینکه در ستاد انتخابات کشور با همه داوطلبان کاندیداتوری به صورت یکسان برخورد می‌شود، گفت: امسال این قاعده را داشتیم که همه داوطلبان از یک در وارد می‌شوند و در فرصت سخنرانی پشت تریبون نیز به یک اندازه و ۵ دقیقه فرصت دارند. همچنین هر داوطلب نمی‌تواند در طول فرآیند ثبت نام بیشتر از ۳ نفر را همراه با خود داشته باشد.

اسلامی در پاسخ به پرسشی درباره احتمال تمدید مهلت نام‌نویسی از داوطلبان کاندیداتوری انتخابات نیز گفت: جدول زمانبندی انتخابات با هماهنگی و همفکری مجری و ناظر تهیه شده است؛ در صورت نیاز به تمدید، طرح موضوع خواهیم کرد.

وی در پایان به ارائه توضیحاتی درباره فرآیند بررسی مدارک از داوطلبان کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری پرداخت و عنوان کرد: به ترتیب مدارک مربوط به سن، مدرک تحصیلی، سوابق شغلی و در نهایت گواهی سوء پیشینه مراجعین را بررسی می‌کنیم و کل این فرآیند بیشتر از ۲ دقیقه به طول نمی‌انجامد؛ در صورتی که مدارک مراجعین کامل و آنها دارای ۴ شرط اولیه بودند، به سالن ثبت‌نام اصلی هدایت خواهند شد.

هفتمین داوطلب ثبت نام کرد

10:22 محمود احمدی بیغش نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری وارد ستاد انتخابات کشور شد

آخرین آمار از ثبت نام داوطلبان

10:00 سخنگوی ستاد انتخابات گفت: تاکنون محمدرضا صباغیان، مصطفی کواکبیان، عباس مقتدایی، قدرتعلی حشمتیان، سعید جلیلی و علی لاریجانی ثبت‌نام قطعی کرده‌اند. داوطلبان دارای شرایط در یکی دو روز اول ثبت‌نام کنند؛ چون روزهای پایانی با ازدحام مواجه خواهند.

دولت باشگاه یک حزب یا یک جناح نیست

8:55 علی لاریجانی صبح جمعه ۱۱ خرداد ۱۴۰۳ پس از ثبت نام به عنوان داوطلب کاندیداتوری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران مستقر در ستاد انتخابات کشور اظهار کرد: در ابتدا به ساحت نورانی امام بزرگوار ادای احترام می‌کنم و یاد شهدای گرانقدر اخیر و رئیس جمهور سخت‌کوش و متواضع و همراهان ایشان را گرامی می‌دارم و ضمن هم‌دردی با مردم مظلوم و مقاوم غزه و رفح به سردار عزیز مقاومت شهید سلیمانی ادای احترام می‌کنم.

وی در ادامه خطاب به مردم ایران گفت: امروز شرایط معیشتی سخت است و مردم انتظار دارند حکومت راه حل درستی برای مشکلات بیابد؛ آیا این مشکلات حل شدنی است؟ آری! برخی کشورها وضعی به مراتب پیچیده‌تر از ما داشتند ولی توانستند آن را حل کنند؛ باید با تکیه بر توان داخلی از  تجارب بین‌المللی نیز بهره بگیریم.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: هدف اساسی این تغییرات عدالت اجتماعی و پیشرفت ملی در همه بخش‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، علمی و سیاست خارجی است؛ عدالت به این معناست که هر کس به حق خود برسد و پایه این حق، حقوق فطری انسان‌ها است و دولت باید زمینه رشد آن را فراهم کند؛ در این مسیر ما به ملت قوی و دولت زمینه‌ساز نیاز داریم.

لاریجانی تاکید کرد: در این الگو، دولت جایگزین ملت نمی‌شود ولی بستر متوازن برای مشارکت و رقابت مردم در همه حوزه‌ها را فراهم می‌کند و آزادی‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی برای این امر ضرورت دارد و زمانی برای از دست دادن نداریم.

وی با تاکید بر اینکه برای عبور از موانع باید از روش‌های منسوخ ارتفاع بگیریم، گفت: یکی از الزامات تحقق این امر وحدت ملی بر مبنای شعارهای اصلی انقلاب است؛ جامعه‌ی ما به اندازه‌ی زیادی از اختلافات آسیب دیده است. در دولت مد نظر من، هر کاربلد و توانایی با هر سلیقه سیاسی به کار گرفته می‌شود و  دولت باشگاه یک حزب و یک جناح نیست. به جای نگاه تمرکزگرا و از بالا به پایین، زمام امور مناطق ایران عزیز در اختیار نخبگان استانی قرار می‌گیرد.

داوطلب نامزدی انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری دومین ابزار عبور از موانع را قرار گرفتن پیشرفت به عنوان مسأله اصلی در تعاملات دیپلماسی عنوان و اظهار کرد: دیپلماسی کشور باید پیشرفت ایران را مسئله‌ی اصلی تعاملات خود قرار دهد؛ راهبرد ایران به عنوان قدرت مهم منطقه این است که کل منطقه امن و قدرتمند باشد. امروز ایران عزیز با تمدن کهن، نقش آفرین صحنه‌ی بین‌المللی است و همکاری خود را با قطب‌های جهانی صرفاً بر اساس منافع ملی و امنیت ملی تعریف می‌کند؛ در این میان حل مسئله‌ی تحریم‌ها برای گشایش اقتصادی جزو اولویت های دیپلماسی خواهد بود.

لاریجانی ادامه داد: مبنای تعاملات چه در سطح منطقه و چه بین‌المللی به نحو غالب با تکیه بر مزیت‌های رقابتی بر محور توسعه‌ی اقتصادی خواهد بود و البته بنیه‌ی دفاعی قوی برای نیروهای مسلح با توجه به شرایط ایران نیز مد نظر است.

وی با تاکید بر اینکه تنها با روش علمی می‌توان مشکلات را حل کرد نه با شعار و نظرات غیر تخصصی، اظهار کرد: پیامبر ما فرمودند که «ای پسر مسعود! هرگاه به کاری پرداختی آن را با دانش و خرد انجام ده»،

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام مبارزه با فساد و شفافیت را چهارمین ابزار عبور از موانع مطرح کرد و گفت: در مقوله اقتصاد علاوه بر محوریت تولید و اشتغال، مبارزه با علل فساد مهم‌تر از برخورد با معلول‌ها است؛ اگر دولت جایگزین ملت شود، شفافیت بیشتر شود و مقررات زائد تقلیل یابد زمینه‌ی فساد از بین‌ می‌رود. با دولت فربه و مداخله‌گر در همه‌ی امور مردم، حتماً ره به جایی نمی‌بریم.

لاریجانی در پایان عنوان کرد: شهید آیت الله مطهری فرمودند حکومت‌ها ممکن است آرمان‌های متعالی داشته باشند اما اگر از اقتصاد سالم و ثروت‌زا برخوردار نباشند به هیچ یک از آنها نمی‌رسند؛ بنابراین تاکید ما در این مقطع زمانی بر توسعه‌ی اقتصاد ملی، یک ضرورت اجتناب ناپذیر برای نجات کشور است.

ثبت نام علی لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری

8:10 همزمان با آغاز دومین روز ثبت نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری 1403، علی لاریجانی در ستاد انتخابات وزارت کشور حضور پیدا کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی