مصر، آمریکا و قطر بیانیه دادند/ درخواست تازه از اسرائیل و حماس درباره آتش‌بس در غزه

کدخبر: ۶۵۰۸۵۲
اقتصادنیوز: روز جمعه، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا گفت که تل‌آویو یک پیشنهاد جامع سه قسمتی با نقشه راه را برای آتش‌بس ارائه کرده است که منجر به توقف پایدار درگیری‌ها در نوار غزه و آزادی همه اسیران می‌شود.
مصر، آمریکا و قطر بیانیه دادند/ درخواست تازه از اسرائیل و حماس درباره  آتش‌بس در غزه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، وزارت امور خارجه قطر اعلام کرد که مصر، قطر و ایالات متحده از تل‌آویو و جنبش حماس خواسته‌اند تا توافقنامه‌ای را که شامل اصول مطرح شده توسط جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای آتش‌بس است، نهایی کنند.

به گفته وزارت خارجه قطر حالا قطر، ایالات متحده و مصر به عنوان میانجی در مذاکرات جاری برای تضمین آتش‌بس در غزه و آزادی اسرا و بازداشت‌شدگان، مشترکاً از حماس و اسرائیل می‌خواهند تا توافق‌نامه‌ای را نهایی کنند که شامل اصولی است که رئیس جمهور بایدن در ماه مه بیان کرد.

به گفته وزارت خارجه قطر این طرح تامین کننده مطالبات کلیه طرف‌ها بوده و منافع مختلفی را تضمین خواهد کرد و به وضعیت وخیم ساکنان غزه پایان خواهد داد: «این طرح نقشه راهی برای آتش بس دائم و پایان بحران خواهد بود.»

بایدن روز جمعه طرح چند مرحله‌ای را که رژیم صهیونیستی برای توافق کامل آتش‌بس ارائه داده منتشر و اعلام کرد که در صورت موافقت حماس، آمریکا اجرایی شدن این طرح توسط رژیم صهیونیستی را ضمانت خواهد کرد. 

طرحی که بایدن اعلام کرده و مدعی است توسط صهیونیست‌ها ارائه شده، سه مرحله دارد؛ مرحله نخست شامل آتش‌بس کامل‌، خروج نیروهای رژیم صهیونیستی از نواحی پرجمعیت در غزه، آزادی برخی از اسرا و تحویل اجساد برخی دیگر، بازگشت غیرنظامیان فلسطینی به منازلشان در غزه‌ و افزایش کمک‌های انسانی می‌شود. همچنین مرحله دوم نیز شامل پایان دائمی خصومت‌ها، تعامل برای آزادی گروگان‌های باقی‌مانده، خروج نیروهای اسرائیلی از غزه است و نهایتا مرحله سوم شامل تلاش برای بازسازی غزه و تحویل اجساد گروگان‌ها به خانواده‌هایشان می‌شود. 

حماس که چند روز قبل و پس از حمله وحشیانه صهیونیست‌ها به رفح اعلام کرد در هیچ مذاکره‌ای شرکت نمی‌کند، واکنش مثبتی به این طرح داشته و آمادگی خود را برای برخورد مثبت و سازنده با هر پیشنهادی مبنی بر آتش‌بس دائمی، خروج کامل نیروهای صهیونیستی از نوار غزه، بازسازی غزه و بازگشت آوارگان به محل زندگی خود اعلام کرده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی