زمان اعلام نتیجه تأیید صلاحیت ریاست‌جمهوری/ چرا کاندیداهای پوششی تأیید می‌شوند؟

کدخبر: ۶۵۲۲۳۳
اقتصادنیوز: سخنگوی شورای نگهبان درباره زمان اعلام تایید صلاحیت‌های کاندیداهای چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری، گفت: به محض اینکه بررسی پرونده‌ها به اتمام رسید، در اسرع وقت نتایج را به وزارت کشور اعلام می‌کنیم؛ اگر فردا شد فردا و اگر پس فردا شد، پس فردا.
زمان اعلام نتیجه تأیید صلاحیت ریاست‌جمهوری/ چرا کاندیداهای پوششی تأیید می‌شوند؟

به گزارش اقتصادنیوز، فرایند ثبت نام کاندیداها در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در فاصله زمانی 10 تا 14 خردادماه جاری در وزارت کشور انجام شد. شورای نگهبان نیز در فاصله زمانی 15 تا 19 خردادماه مهلت داشت نسبت به احراز صلاحیت نامزدها اقدام کند.

روز گذشته 19 خردادماه، هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در بخش خبری ساعت ۱۴ اعلام کرد که «شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت داوطلبان چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پنج روز مهلت قانونی داشت که این مهلت به پایان رسید. جلسات شورای نگهبان به صورت فشرده و پی در پی ادامه دارد و بنا بر قانون، امکان استفاده از مهلت پنج روزه دوم برای شورای نگهبان وجود دارد. تصور بنده این است که بخشی از مهلت پنج روزه دوم نیز برای بررسی صلاحیت‌ها استفاده شود.»

به گزارش اقتصادنیوز، هادی طحان نظیف امروز در برنامه تلویزیونی زمانه درباره زمان پایان تایید صلاحیت ها اعلام کرده است: «تمام تلاش‌مان این است به محض اینکه بررسی پرونده‌ها به اتمام رسید، در اسرع وقت نتایج را به وزارت کشور اعلام می‌کنیم؛ اگر فردا شد فردا و اگر پس فردا شد، پس فردا. زمان دقیقی برای اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها نمی‌توان اعلام کرد، اما تاکید داریم هر وقت بررسی‌ها به نتیجه رسید و نهایی شد، اطلاع‌رسانی شود تا فرآیندهای بعدی یعنی تبلیغات و… انجام شود.»

داوطلب برای احراز صلاحیت باید ۷ رأی بیاورد

بر اساس مطلبی که مهر منتشر کرده است، مجری برنامه این سوال را از طحان نظیف پرسید که آیا ممکن است کسی که در دوره قبل احراز صلاحیت نشده، در این دوره احراز صلاحیت شود و عکس آن نیز ممکن است که سخنگوی شورای نگهبان پاسخ داد: «بارها گفته‌ایم که صلاحیت افراد را در هر دوره‌ای و در هر انتخاباتی بررسی می‌کنیم. ممکن است ابهامی نسبت به فرد وجود داشته که با به دست آمدن اطلاعات جدید، آن ابهام برطرف شده باشد. ضمن اینکه ترکیب اعضای شورای نگهبان نیز در هر دوره تغییر می‌کند.»

طحان‌نظیف این نکته را هم گفت که برای احراز صلاحیت یک فرد، باید رأی اکثریت اعضا کسب شود یعنی ۷ نفر رأی بدهند که صلاحیت وی احراز شده است.

چرا کاندیداهای پوششی تأیید می‌شوند؟

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که چرا کاندیداهای پوششی تأیید می‌شوند؟ هم گفت: «این موضوع مستلزم اطلاع و آگاهی از نیات و انگیزه‌های افراد است و ما ابزاری برای نیت‌سنجی افراد در اختیار نداریم. در قانون نیز چنین پیش‌بینی صورت نگرفته است. برخی افراد پس از حضور در عرصه رقابت به دلایل مختلف از جمله اینکه مورد استقبال سیاسی نیستند، کناره‌گیری می‌کنند یا اینکه به این نتیجه برسند که برای پیروزی ائتلاف می‌کنند؛ از این رو شناخت پوششی یا واقعی بودن یک کاندیدا سخت است.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی