حمله پشه‌ها به انسان/ هشدار جدی اروپا درباره بیماری‌های انتقال یافته از پشه!

کدخبر: ۶۵۳۱۳۴
اقتصادنیوز:بر اساس داده‌های منتشر شده توسط مرکز اروپایی پیشگیری و کنترل بیماری‌ها، تغییرات آب و هوایی باعث گسترش گونه‌های پشه مهاجم در اروپا شده و منجر به افزایش بیماری‌های منتقله از طریق پشه می‌شود.
حمله پشه‌ها به انسان/ هشدار جدی اروپا درباره بیماری‌های انتقال یافته از پشه!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، پشه Aedes albopictus که به عنوان پشه ببر آسیایی نیز شناخته می‌شود، بومی نواحی گرمسیری و نیمه گرمسیری جنوب شرقی آسیا است و اکنون در بیش از دوازده کشور اروپایی از جمله اتریش، بلغارستان، کرواسی، فرانسه، و آلمان، عمدتاً به دلیل تغییرات آب و هوایی در حال گسترش است.

خبر مرتبط
برای کاهش این بیماری، گوجه فرنگی مصرف کنید

اقتصادنیوز: پژوهش‌ها حاکی از این است که مصرف روزانه مقداری گوجه‌فرنگی در کاهش فشارخون مفید است.

این پشه ناقل به انتقال بیماری‌هایی مانند ویروس دنگی، چیکونگونیا و زیکا به ارگانیسم‌های میزبان، معروف است. سال گذشته تعداد موارد محلی دنگی در اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا از ۷۱ مورد در سال قبل به ۱۳۰ مورد افزایش یافت که در مقایسه با دوره ۲۰۱۰-۲۰۲۱ که تعداد کل موارد گزارش شده ۷۳ مورد بود افزایش قابل توجهی را نشان می‌دهد.

در همین حال، پشه Aedes aegypti که می‌تواند ویروس‌های تب زرد، دنگی، چیکونگونیا و زیکا را منتشر کند اخیراً در قبرس جا افتاده است. مرکز اروپایی پیشگیری و کنترل بیماری‌ها هشدار داد: پتانسیل آن برای استقرار در سایر نقاط اروپا به دلیل توانایی قابل توجه آن در انتقال عوامل بیماری زا به انسان نگران کننده است.

«آندریا آمون»، مدیر مرکز اروپایی پیشگیری و کنترل بیماری‌ها، گفت: «اروپا در حال مشاهده این موضوع است که چگونه تغییرات آب و هوایی شرایط مساعدتری را برای پشه‌های مهاجم ایجاد می‌کند تا در مناطقی که قبلاً تحت تأثیر قرار نگرفته‌اند پخش شوند و افراد بیشتری را به بیماری‌هایی مانند دنگیمبتلا کنند.»

آمون افزود: «همراه با موارد وارداتی دنگی که بیش از سه برابر شد و در سال ۲۰۲۳ به بیش از ۴۹۰۰ رسید که بالاترین رقم از زمان آغاز نظارت در سطح اتحادیه اروپا در سال ۲۰۰۸ است، افزایش موارد نگران کننده است.»

آمون گفت: «افزایش سفرهای بین‌المللی از کشورهای دارای شیوع دنگیهمچنین خطر ابتلاء به موارد وارداتی و ناگزیر خطر شیوع محلی را افزایش می‌دهد.»

سال گذشته، ۷۱۳ مورد محلی از عفونت ویروس نیل غربی، از جمله ۶۷ مورد مرگ، در اتحادیه اروپا / منطقه اقتصادی اروپا گزارش شد، و مواردی در مناطقی که قبلاً عاری از عفونت محلی بودند، ظاهر شدند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی