پورمحمدی: امروز جهان در تلاطم نافهمی جایگاه انسان است+فیلم

کدخبر: ۶۵۴۲۸۷
اقتصادنیوز: کاندیدای چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در برنامه میزگرد فرهنگی گفت: امروز جهان در تلاطم نافهمی جایگاه انسان است.
پورمحمدی: امروز جهان در تلاطم نافهمی جایگاه انسان است+فیلم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، حجت الاسلام «مصطفی پورمحمدی» نامزد انتخابات ریاست جمهوری با حضور در برنامه میزگرد فرهنگی در شبکه دو سیما, گفت: جامعه و تاریخ ایران را با فرهنگ می‌شود تعریف کرد. فرهنگ برجسته‌ترین نماد ایران است و اوج تمدن ایرانی با نگاه فرهنگی با نگاه فرهنگی شکل می‌گیرد.

خبر مرتبط
توییت پورمحمدی درباره قالیباف در وقت استراحت+عکس

اقتصادنیوز: مصطفی پورمحمدی در مدت زمان استراحتی که در مناظره نخست تعیین شد، در خصوص اظهارات محمدباقر قالیباف توییت زد.

وی افزود: هرچند رفتار پادشاهانمان را مغموم می‌دانیم که این به خاطر خصلت پادشاهی و شرایط سلطه است اما حتی در متن حکمران ایرانی فرهنگ کاملاً برجسته است و دستگاه حکمرانی ایران به خاطر حاکمیت فرهنگ از یک نجابت و یک طهارت و عمق و نفوذ برخوردار است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: فرهنگ نقطه قوت اسلام و انقلاب ما در عرصه هماوردی است و امروز زن در جامعه ایران نقطه قوت فرهنگ انقلاب، اسلام و ایران است.

خبر مرتبط
واکنش معنی دار قالیباف به سخنان پورمحمدی+ فیلم

اقتصاد نیوز : در جریان مناظره اول، واکنش قالیباف نسبت به سخنان پور محمدی سوژه شد.

وی ادامه داد: امروز جهان در تلاطم نافهمی جایگاه انسان است. آنها گفتند انسان مداری اما جایگاه انسان تحقیر شده است. زن و مرد امروز عنصر فاخر جهان نیست. چون زن و مرد ما امروز در سلطه و حاکمیت سود، لذت، رفاه و جذابیت‌های زودگذر و کوچک است، اما زن و مرد ما و شاخص‌های متعالی فرهنگمان قوت امروز ما در هماوردی تمدنی معاصر است و ما این را نفهمیدیم و نیافتیم و به آن بها ندادیم.



حجت الاسلام پورمحمدی گفت: ما یک رجعت در تاریخ ایران و اسلام می‌خواهیم به خصوص در انقلاب و ما می‌توانیم و ظرفیت‌های بسیار برجسته امروز با همه فراز و فرودهایمان وجود دارد.در ادامه این میز گرد فرهنگی حجت الله ایوبی رئیس ستاد حجت الاسلام پورمحمدی و مشاور وی، گفت: افتخار این را دارم که سالیان سال است که در خدمت برنامه‌های فرهنگی هستم و واقعاً احساس می‌کنم که امروز در عرصه‌های مختلف دچار مشکلات و گره‌ها و بحران‌هایی هستیم که نیازمند اراده قوی برای ایجاد وفاق است و برای حل این مشکلات دست و پاگیری که هر مدیری که دلش بسوزد با این مشکلات روبرو است.

وی ادامه داد: اولین مشکل ما در ایران با عظمت و باشکوه و فرهنگی که هزار سال هنر کتاب دارد و جز هفت تا هشت سینمای برتر جهان است و بیش از یک میلیون اثر بازسازی شناخته شده و بیش از ۳۵ هزار اثر ثبت ملی و نهمین رتبه را در سطح جهانی دارد، یکی از مشکلاتش که در دوره‌های مختلف آن بوده است فرهنگش به دست کسانی سپرده شده است که با این جهان بیگانه بوده و هست.



ایوبی تاکید کرد: مشکلی است که اهالی فرهنگ از آن رنج برده و می‌برند و این جهان را کسانی می‌توانند اداره کنند که با زبان اهالی فرهنگ و هنر آشنا باشند. ناآشنایی باعث ایجاد یک شکاف میان مدیران ما و اهالی فرهنگ و هنر در دوره‌های مختلف شده است، لذا در برخی از دوره‌ها اهالی فرهنگ این شانس را داشتند که با زبان آنها آشنا بودند اما گاهی هم مشاهده می‌کنیم کسانی به رده‌های عالی مدیریت فرهنگی می‌رسند که گوی اولین تماسشان با جهان فرهنگ زمین بسیار آزاردهنده است.

وی گفت: اهالی فرهنگ و هنر این را می‌فهمند که این مدیر نمی‌تواند آنجا را اداره کند و مشکل دیگری که از این هم برای مدیران فرهنگی مهمتر است آن است که بعد از نیم قرن از انقلاب فرهنگی می‌گذرد در حالی که رهبری یک چهره فرهنگی است و ما مثلاً می‌دانیم سینمای ایران با فرمان رهبری امام و حمایت‌های بی‌دریغ مقام معظم رهبری سرپا شد و توسعه یافت.



رئیس ستاد حجت الاسلام پورمحمدی اظهار کرد: با این حال ما در یک بلاتکلیفی فرهنگی قرار گرفته‌ایم و تکلیف ما با برخی از عرصه‌ها هنوز روشن نشده است. هنوز نمی‌دانیم تکلیفمان با موسیقی چیست؟ موسیقی را چطور و چقدر می‌خواهیم و اهالی موسیقی دارند رنج می‌برند و اذیت می‌شوند. همین طور ما در مورد سینما به عنوان یک مدیر فرهنگی احساس می‌کنم که تکلیفمان مشخص نیست و باید بگویم بالاخره سینما رو می‌خواهیم یا نمی‌خواهیم و اگر می‌خواهیم ایران با این عظمت با این درآمد و پول نفت نمی‌شود گفت که فقط ۵۰۰ سال سینما داشته باشد و ما الان باید ۵۰۰۰ سالن سینما داشته باشیم، لذا بین خواستن و نخواستن یک دوگانگی وجود دارد.

وی ادامه داد: در خصوص مشاهیر ما نیز این مسئله وجود دارد. ما مولانا را می‌خواهیم یا نمی‌خواهیم؟ باید بگویم با حمایت بی دریغ جناب آقای پورمحمدی مقبره شمس تبریزی را در سال ۸۶ در خوی احیا کردیم و آن پروژه بزرگ احیا شد و شمس به ایران بازگشت. آن موقع همه می‌گفتند که به سرعت قونیه دوم در ایران درست خواهد شد، ولی هنوز بعد از ۱۵ سال نتوانستیم یک یادمان در آنجا درست کنیم و این برای آن است که رفتارها و برخوردهای دوگانه اجازه نمی‌دهد.

ایوبی تاکید کرد: در خصوص ایران و اسلام، کتاب شهید مطهری در این خصوص اوج آن است. همچنین رفتار رهبران ما و مقام معظم رهبری به شعر و ادب و حضرت مولانا راهگشا است و ما در این دالان‌ها و کوچه پس کوچه‌های مدیریت، شاهد دوگانگی‌هایی هستیم که مدیران و اصحاب فرهنگ را رنج می‌دهد.

وی با اشاره به فرهنگ اظهار کرد: در خصوص نوروز هم همین است و مثال‌های دیگری هست که نمی‌خواهم وارد آنها شوم، لذا ما نیاز به مدیران و رئیس جمهوری داریم که با نگاه بلند دینی متعهدانه و ایرانی و اسلامی مورد قبول گروه‌های مختلف این پارادوکس‌ها و تناقض نماها و دوگانگی‌ها را از پیش پای نظام جمهوری اسلامی بردارند و دلیل حمایت من از آقای پورمحمدی نیز برای همین است.

شهاب اسفندیاری کارشناس این برنامه، خطاب به حجت الاسلام پورمحمدی گفت: ارزیابی شما از حضور چهره‌ها و عناصر امنیتی در ساحت فرهنگ و سیاست در دولت‌های سه دهه گذشته چیست؟ در دولت اصلاحات که قرار بود به حل برخی مشکلات کمک کند و فضای جامعه را تغییر بدهد با چالش‌هایی مواجه شدیم به واسطه حضور برخی از عناصر امنیتی در سطوح عالی دولت که فضای سیاسی را گویا با جنگ امنیتی اشتباه گرفتند و روزنامه را به توپخانه تبدیل کردند.

حجت الاسلام پورمحمدی در خصوص این‌که ارزیابی شما از حضور چهره‌های امنیتی در ساحت فرهنگ چیست، چرا در حوزه فرهنگی نفوذ اتفاق افتاده است، چرا وزیر اطلاعات دولت قبل اسم ۲۰ فیلم را آورد و گفت ما ساختیم، اظهار کرد: شما کیفرخواست علیه نظام امنیتی کشور صادر کردید، نمی‌دانم منظورتان چیست؟ این‌که آدم‌ها مناسبات مختلف دارند، قضاوت تان غیر واقع بینانه است. افراد سابقه نظامی و سیاسی دارند. در حال حاضر نظامی‌ها در همه عرصه‌ها هستند، لذا اینگونه قضاوت نکنیم. افرادی با نفوذ اقتدار سیاسی و امنیتی یا اقتصادی عرصه فرهنگ را تنگ می‌کنند. مردان تاثیرگذار در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و نظامی بوده و این‌ها بستر هستند. در تمام دنیا این امر وجود دارد، لذا چون امنیتی هستند نباید در فرهنگ باشند؟

وی ادامه داد: وقتی خواستم وزیر کشور شوم این را گفتند، اما به گواه آنها من بهترین عملکرد را داشتم و اجماع را به وجود آوردم. من با شما هم عقیده هستم که نباید اجازه دهیم تفکر امنیتی و نظامی بر حوزه فرهنگ سایه اندازد و همین طور اجازه ندهیم تفکر حزبی و سیاسی سایه اندازد و اجازه بدهیم هنر و فرهنگ جایگاه خودش را داشته باشد. همچنین بشمارم کدام موسسات فرهنگی، فیلمسازی و غیره پشت‌شان به کجاست؟ این‌ها عیب است؟ هنر باید فقط در اختیار صداوسیما باشد. هنر باید دست سیاسیون و نظامی باشد؟ چرا اجازه نمی‌دهیم بخش خصوصی وارد شود؟ انحصار منشا فساد است. جلوگیری از انحصار مبارزه با فساد است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: اینکه یک عده مال و ثروت خودشان را بیاورند در فرهنگ و هنر عیب است؟ چون رقیب صداوسیما می‌شوند. حتماً من اگر بیایم این عرصه را تغییر می‌دهم. قطعاً انقلاب در این عرصه به وجود خواهم آورد و امروز مشکل جدی در این زمینه وجود دارد، باهم بنشینیم به یک نگاه اجماعی برسیم.

وی در پاسخ به سوال حسین انتظامی یکی دیگر از کارشناسان این برنامه که گفت چالش فرهنگی و اجتماعی در حال حاضر چیست، اذعان کرد: هر جامعه بستر مناسب اجتماعی می‌خواهد تا حرکت ایجاد شود، عنصر محرک راهبران اجتماعی هستند آن چیزی که در انقلاب اسلامی اتفاق افتاد. ما راهبر نداشتیم اما وقتی امام به میدان آمد بستر ساخت. موسی خیابانی ملعون و عواملش، آن‌های که تأثیر گذار بودند دانه زدند. در کشاکش سیاسی ما بستر از دست دادیم. این‌ها سم است. منافقین ترور فیزیکی کردند، ما ترور شخصیتی و حیثیتی می‌کنیم. می‌گویم آنکه جناح سیاسی اش فلان است، آن یکی به خارج از کشور رفته است، آن یکی با فلانی در ارتباط است. حل مسئله اعتماد ملی و فراگیر می‌خواهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی