ویروس ام‌پاکس؛ هراس تازه جهان از اپیدمی جدید+ علائم

کدخبر: ۶۵۶۶۴۳
اقتصادنیوز: ویروس ام‌پاکس یا آبله میمونی که زادگاهش در نزدیکی مرکز کنگو با رواندا، بوروندی و اوگانداست، به نگرانی شدید مقامات بهداشتی دامن زده است. اما ویروس ام‌پاکس چیست و چگونه وارد بدن می‌شود؟
ویروس ام‌پاکس؛ هراس تازه جهان از اپیدمی جدید+ علائم

به گزارش اقتصادنیوز، شیوع سویه جدید ویروس ام‌پاکس موجب شده تا کارشناس سازمان بهداشت جهانی نسبت به گسترش فرامرزی و بین‌المللی این بیماری هشدار دهند؛ همین هشدارها کافی بود تا برخی کارشناسان در توصیف آن از عبارت خطرناک‌ترین سویه استفاده کنند.

آمار و ارقام هم درباره ویروس ام‌پاکس نگران‌کننده است. سازمان بهداشت جهانی می‌گوید امسال نزدیک به هشت هزار مورد ابتلا در جمهوری دموکراتیک کنگو گزارش شده است که از این تعداد مبتلا، 384 نفر کشته شدند. وقتی نگرانی بالا می‌گیرد که نیمی از این تعداد کودکان زیر 15 سال بوده‌اند. نرخ مرگ و میر در کنگو که اولین مبتلا را به نام خود ثبت کرد، چهار  درصد در بزرگسالان و 10 درصد در کودکان گزارش شده است.

نگاهی به تاریخچه ویروس ام‌پاکس

ویروس ام‌پاکس در دهه 50 میلادی کشف شد؛ همزمان با شیوع بیماری‌ای شبیه آبله در میان میمون‌هایی که برای تحقیق نگه داشته می‌شدند. به گزارش اطلاعات منتشر شده در سایت مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا، این بیماری در ابتدا آبله میمون نام گرفت اما منبع آن کماکان ناشناخته باقی ماند. دانشمندان در این باره لب به سخن گشودند و جوندگان آفریقایی را مقصر شیوع این ویروس و آلوده شدن افراد معرفی کردند. به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اطلاعات مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا، اولین مورد انسانی در دهه 70 میلادی در کشور کنگو مشاهده شد و البته سال‌ها طول کشید تا اینکه در سال 2022 در سراسر جهان گسترش پیدا کرد.

سازمان بهداشت جهانی در همین سال تلاش‌های زیادی کرد تا نام این بیماری را تغییر دهد تا مبادا به گروه‌های فرهنگی، اجتماعی، ملی، منطقه‌ای، حرفه‌ای یا قومی اشاره‌ای داشته باشد، با اینحال هنوز این بیماری را با نام تاریخی خود در سراسر دنیا می‌شناسند.

آشنایی با انواع ویروس ام‌پاکس و راه‌های سرایت آن

ویروس ام‌پاکس به دو نوع کلاد یک و کلاد دو تقسیم‌بندی می‌شود. کلاد یک خطرناک‌تر است و مبتلایان به آن در معرض مرگ و میر شدیدتری قرار دارند. کلاد یک بومی آفریقای مرکزی است. کلاد دو را مقصر شیوع جهانی این ویروس در سال 2022 می‌شناسند که عفونت‌های شدیدی را در بدن بیمار به وجود می‌آورد. البته میزان مرگ و میر آن پایین است و بیش از 99.9 درصد از مبتلایان سالم به خانه برمی‌گردند. کلاد دو بومی غرب آفریقاست. بر اساس گزارش اقتصادنیوز، ویروس ام‌پاکس در هر دو نوع می‌تواند از طریق تماس مستقیم با حیوانات آلوده، تماس نزدیک (از جمله تماس صمیمی) با فرد مبتلا و تماس مستقیم با مواد آلوده سرایت کند. این بیماری برای افرادی که سیستم ایمنی بدنشان به شدت ضعیف شده است، کودکان کوچکتر از یک سال، افرادی که سابقه اگزما دارند و افرادی که باردار هستند به شدت خطرناک گزارش شده است.

علائم ام‌پاکس چیست؟

ام‌پاکس چه از طریق رابطه جنسی و چه از طریق تماس نزدیک پوستی منتقل شود، همراه با علائمی است.

تب، سردرد، درد عضلانی و کمردرد در طول یک دوره پنج روزه از جمله اولین علائم این بیماری هستند. پوسته پوسته شدن هم به مرور روی صورت، کف دست‌ها و کف پا ظاهر می‌شود. ناگفته نماند که ممکن است این بیماری بدون هیچ علائمی باشد که یکی از دلایلی است که می‌توان آن را مرموز دانست. بر اساس اطلاعات منتشر شده، تعدادی از بیماران دچار عوارض طولانی‌مدت چشم شده و حتی در مواردی بینایی خود را از دست داده‌اند.

راه‌های جلوگیری از ویروس ام‌پاکس

از آنجایی‌که دسترسی به واکسن ام‌پاکس محدود است، نگرانی‌های بی‌شماری درباره شیوع گسترده آن وجود دارد، برای مثال اعلام شده که این بیماری می‌تواند از طریق فرودگاه‌ها به سایر کشورها برسد،  بنابراین سایت مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا راه‌هایی را برای جلوگیری از این بیماری تجویز کرده است. به گزارش اقتصادنیوز، اجتناب از تماس نزدیک و پوست به پوست با افرادی که دارای راش‌هایی شبیه به ام‌پاکس هستند و حیواناتی که حامل این ویروس‌اند.

در ضمن، مراقبت‌های بهداشتی موقع برقراری رابطه جنسی راه دیگری است که توصیه می‌شود. واکسینه شدن هم راه دیگری است که البته در این باره تاکید شده که باید مشورت‌های لازم صورت بگیرد تا فرد مطمئن شود که واکسن برای او خطرناک است یا خیر.

 

 

 

 

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی