برنامه مشترک واشنگتن، توکیو و سئول برای تشکیل «ناتوی آسیایی»

کدخبر: ۶۵۶۶۶۳
اقتصادنیوز: وزارت خارجه کره شمالی از تلاش آمریکا، ژاپن و کره جنوبی برای تشکیل یک ائتلاف نظامی در آسیا، خبر داد.
برنامه مشترک واشنگتن، توکیو و سئول برای تشکیل «ناتوی آسیایی»

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر به نقل از راشاتودی، وزارت خارجه کره شمالی در بیانیه‌ای خبرگزاری مرکزی کره آن را منتشر کرده، آنچه که «قدرت‌نمایی نظامی بی‌ملاحظه و تحریک‌آمیز واشنگتن، توکیو و سئول» خوانده است را قویاً محکوم کرد و درباره تلاش آنها به منظور تشکیل یک ائتلاف نظامی شبیه به ناتو در آسیا هشدار داد.

خبر مرتبط
واکنش تند کره شمالی به رزمایش «لبه آزادی»/ پاسخ قاطع می‌دهیم!

اقتصادنیوز: کره شمالی به رزمایش مشترک آمریکا، کره جنوبی و ژاپن در آب‌های نزدیک این کشور واکنش نشان داد.

کره شمالی به طور مشخص به رزمایش‌های واشنگتن، توکیو و سئول موسوم به «لبه آزادی» اشاره کرده ست. این رزمایش‌ها که ۲۷ و ۲۹ ژوئن برگزار شد، با هدف آنچه «افزایش قابلیت همکاری سه جانبه و صیانت از آزادی برای صلح و ثبات» خوانده شده است، برگزار شد و شماری از ناوهای جنگی از جمله نا هواپیمابر یواس‌اس تئودور روزولت در آن مشارکت داشت.

این رزمایش‌ها در آب‌های بین‌المللی واقع در جنوب شبه جزیره کره برگزار شد. وزارت خارجه کره شمالی بر این باور است که هدف حقیقی آمریکا «سلطه جهانی و محاصره کشورهای مستقل است.»

در بیانیه وزارت خارجه کره آمده است: این سیاست همین حالا هم از خط قرمز عبور کرده و فضای امنیتی جهان را دستخوش تغییری منفی کرده است. رزمایش لبه آزادی تلاشی برای تشکیل ائتلافی نظامی متشکل از آمریکا، ژاپن و کره جنوبی است که نسبت به رویارویی با هر تهدیدی علیه هر کدام از این سه کشور متعهد است.

مقامات کره شمالی تاکید کرده‌اند که این پیمان یادآور ائتلاف نظامی ناتو و به معنای آن است که حمله به یک عضو، حمله به تمام اعضا تلقی خواهد شد.

در بخش دیگری از بیانیه وزارت خارجه پیونگ‌یانگ می‌خوانیم: این بدان معناست که روابط آمریکا-ژاپن-ارتش کره جنوبی شکل و شمایل نسخه تمام‌عیار و آسیایی ناتو را به خود گرفته است.

کره شمالی همواره علیه رزمایش‌های آمریکا در نزدیکی شبه جزیره کره اعتراض کرده و آن را آماده‌سازی برای حمله احتمالی به پیونگ‌یانگ می‌دانند. پیونگ‌یانگ نیز در واکنش به این اقدامات تحریک‌آمیز، چندین آزمایش موشکی و توپخانه‌ای در این منطقه انجام داده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی