ویروس «چاندی‌پورا» بلای جان این گروه شد/ پای پشه آئدس به این کشور باز شد

کدخبر: ۶۶۱۵۷۳
اقتصادنیوز: ویروس «چاندی‌پورا» که با اوج گرفتن فصل گرم در هند دیده می‌شود، تا کنون جان ۲۰ نفر را در گجرات این کشور گرفته است.
ویروس «چاندی‌پورا» بلای جان این گروه شد/ پای پشه آئدس به این کشور باز شد

به گزارش اقتصادنیوز، هند بار دیگر در حال دست و پنجه نرم کردن با یک ویروس ناشناخته به نام «چاندی پورا»ست. ویروسی که تعلق به خانواده ویروس‌های میله‌ای است و شامل هاری نیز می‌شود. این بیماری توسط پشه و پشه خاکی امکان انتقال دارد که البته پشه آئدس را نیز شامل می شود. این ویروس در غدد بزاقی این حشرات وجود دارد و می تواند از طریق نیش به انسان یا حیوانات اهلی منتقل شود. عفونت ناشی از ویروس می تواند منجر به آنسفالیت و التهاب بافت‌های فعال مغز شود.

در این زمینه روشیکش پاتل، وزیر بهداشت ایالت گجرات هند اعلام کرده است: «۵۰ مورد ابتلا به ویروس چاندی‌پورا در این ایالت گزارش شده و ۲۰ نفر تاکنون به دلیل این ویروس مرگبار جان خود را از دست داده اند.»

بر اساس مطلبی که ایرنا منتشر کرده است، عفونت نیپا ناشی از چاندی‌پورا در یک پسر ۱۴ ساله در کرالا نیز تایید و ۱۴ مورد ابتلا به این ویروس در همت‌پور گزارش شده است که از این تعداد هفت بیمار بستری شده اند.

در همین زمینه وزارت بهداشت هند اعلام کرد که اقدامات پیشگیرانه در مناطق آسیب دیده آغاز کرد و بیش از ۵۰ هزار نفر غربالگری شده اند و به تمام بیمارستان های منطقه و روستا دستور داده شد نمونه هایی از موارد مشکوک برای آزمایش های بیشتر به آزمایشگاه مرکزی ارسال کنند.

 به گزارش اقتصادنیوز، چنین به نظر می رسد این اولین مورد شیوع ویروس چاندی‌پورا در هند نیست و در سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۴ نیز در بخش‌هایی از مرکز هند، از جمله مهاراشترا ، گجرات، و آندرا پرادش این ویروس شیوع پیدا کرد که باعث مرگ بیش از ۳۰۰ کودک شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید