نقشه آمریکا، اسرائیل و امارات برای اداره غزه

کدخبر: ۶۶۲۸۵۹
اقتصادنیوز: ایالات متحده، اسرائیل و امارات متحده عربی در تدارک نقشه ای برای اداره غزه بعد از جنگ هستند.
نقشه آمریکا، اسرائیل و امارات برای اداره غزه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، به گفته برخی منابع، ایالات متحده، اسرائیل و امارات متحده عربی برای ایجاد یک کمیته ملی متشکل از رهبران و شخصیت‌های تجاری فلسطینی کار می‌کنند که پس از پایان جنگ غزه را اداره کند.

به گفته چندین منبع، کمیته ملی به عنوان نماینده اصلی همه جناح‌های فلسطینی عمل خواهد کرد، اما در واقع، همه اعضای آن به محمد دحلان، رهبر سابق فتح و رهبر فلسطینی تبعید شده وفادار خواهند بود. او در نهایت می‌تواند به عنوان جانشین محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین منصوب شود.

این منابع که به دلیل ماهیت حساس موضوع خواستند نامشان فاش نشود، گفتند که کشورهای بین‌المللی و منطقه‌ای، از جمله مصر و اردن همسایه، بر عباس 88 ساله فشار می‌آورند تا این طرح را بپذیرد.

بنا بر گزارش‌ها، این کشورها انتظار دارند قطر، یکی از میانجی‌های مذاکرات آتش‌بس و میزبان رهبری سیاسی تبعیدی این گروه‌ها، بر حماس برای پذیرش این پیشنهاد فشار بیاورد. با این حال، در حال حاضر مشخص نیست که آیا دوحه موافقت خواهد کرد که بخشی از این طرح باشد یا نه.

دحلان که در حال حاضر در امارات متحده عربی زندگی می‌کند، یک مولتی میلیونر با منافع تجاری گسترده در منطقه، برای فلسطینیان در منطقه محاصره شده غریبه نیست و پیش از این به عنوان مشاور امنیتی تشکیلات خودگردان، زمانی که کنترل نوار را در سال 2007 از دست داد، کار می‌کرد.

او بعداً با مخالفت شدید اطرافیان عباس مواجه شد و در سال 2011 پس از متهم شدن به اختلاس و طرح کودتای داخلی مجبور به تبعید شد، اتهاماتی که او از آن زمان به شدت آن را رد کرده است.

این منابع گفتند که در هفته‌های اخیر نمایندگانی از امارات و دحلان با نامزدهای احتمالی ملاقات کرده‌اند که بیشتر آنها تاجرانی بوده‌اند که با سفارت‌های آمریکا در منطقه و سازمان‌های بین‌المللی ارتباط دارند و خود دحلان به صورت ماهانه از ابوظبی به قاهره می‌رود.

به گفته یکی از منابع، یکی از اولین وظایف کمیته پس از میانجیگری آتش‌بس دائمی، موافقت با ورود نیرویی متشکل از نیروهای عرب و سایر نیروهای بین‌المللی است، پیشنهادی که علناً توسط لانا نصیبه، سفیر سابق امارات که اکنون دستیار وزیر در امور سیاسی در امارات متحده عربی است، حدود 10 روز پیش به سازمان ملل ارائه شده است.

یک منبع آگاه از این طرح به میدل‌ایست‌آی گفت که این نیرو «در پاسخ به درخواست فلسطینی‌ها توسط کمیته ملی مورد تایید همه جناح‌ها» به غزه دعوت خواهد شد.

او افزود: «آنچه در این نشست‌‌ها پیشنهاد می‌شود این است که دحلان به عنوان گزینه آینده و راه حل ایده‌آل مورد توافق طرف‌های بین‌المللی و عربی برای اداره صحنه آینده فلسطین پس از محمود عباس، از غزه و سپس پیشروی به سمت کرانه باختری معرفی شود. این رویایی است که او مدت‌هاست برای آن کار می‌کند.»

با این حال، پس از انتشار گزارشی در وال استریت ژورنال در اوایل این هفته که ادعا کرد او می‌تواند به عنوان یک راه حل موقت برای مسائل مربوط به حکومت در غزه باشد، دحلان هرگونه دخالت در ترتیبات پس از جنگ برای غزه را رد کرد.

دحلان در ایکس نوشت که «سناریوهای مختلفی در مورد نتایج و ترتیبات روز پس از جنگ ویرانگر ادامه دار که توسط اسرائیل آغاز شده است، به طور مکرر به رسانه‌ها ارائه می‌شود یا به بیرون درز می‌کند.»

او خاطرنشان کرد: «گاهی اوقات نام او برای ایجاد هیجان به میان می‌آید. من بارها از پذیرش هرگونه نقش امنیتی، دولتی و اجرایی خودداری کرده‌ام.»

به گفته همان منبع دحلان با «عجله غیرمعمول» برای تکذیب گزارش در ژورنال عجله کرد زیرا نگران واکنش حماس بود.

این منبع گفت: «حماس بر این باور است که این طرح برای خدمت به اهداف جنگی اسرائیل از طریق فریب سیاسی و توطئه احزاب عربی و فلسطینی مانند دحلان در پی شکست اسرائیل در دستیابی به این اهداف با فشار نظامی است.»

چند روز پس از آنکه نصیبه ایده تشکیل نیروی بین‌المللی در غزه را مطرح کرد، هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه گفت که آنکارا در صورت توافق بر سر راه حل دو کشوری، مایل به پیوستن خواهد بود.

اما یک منبع آگاه از سیاست‌های دولت گفت که مذاکرات نیروهای بین‌المللی «شتاب‌زده و گیج‌کننده» بود.

این منبع گفت: «اسرائیل هنوز توافق آتش‌بس امضا نکرده است، هرچند حماس قبلاً با آن موافقت کرده است. این فقط توجه عمومی را منحرف می‌کند و برای بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل وقت می‌برد.»

به گفته یک منبع دیگر، فشار بر عباس نیز برای متزلزل ساختن حکومت، که دحلان را در آینده در کرانه باختری اشغالی قرار خواهد داد، وارد شده است.

آخرین طرح، دومین تلاش برای استقرار دولت به رهبری دحلان در سرزمین‌های اشغالی است. اولین مورد شامل تلاش برای بازگرداندن سلام فیاض، محقق مدعو در دانشگاه پرینستون و از نزدیکان دحلان، به عنوان نخست وزیر در تشکیلات خودگردان بود.

فیاض که قبلاً بین سال‌های 2007 تا 2013 نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان بود، در زمان ریاست جمهوری به شدت همه اشکال مقاومت فلسطین در برابر اسرائیل را سرکوب کرد و شیمون پرز، رئیس‌جمهور فقید اسرائیل، او را به‌عنوان «نخستین بن‌گوریونیست فلسطینی‌ها» نامید.

اما در ماه مارس سال جاری، به نظر می‌رسید عباس با این طرح مواجه شده و با عجله محمد مصطفی را به عنوان نخست وزیر منصوب کرد.

به گفته یکی از منابع، عباس با موفقیت این طرح را «به پایان رساند» و محاسبات سیاسی را به نفع خود تغییر داد، زیرا اکنون تشکیل هر نهاد جدید «مشروعیت او را برای تایید آن» نیاز دارد.

هنگامی که از فیاض خواسته شد درباره گزارش‌های مربوط به دخالت خود در حکومت پس از جنگ غزه اظهار نظر کند، او به میدل‌ایست‌آی گفت که این گزارش‌ها «بی‌اساس» هستند.

میدل‌ایست‌آی همچنین مطلع شد که علیرغم تلاش حماس برای هموارسازی روابط با دیگر جناح‌ها و گروه‌های فلسطینی در ماه‌های اخیر، به ویژه در قالب توافق وحدت ملی که هفته گذشته در پکن امضا شد، روابط بین این گروه و نمایندگان دحلان سرد شده است.

گفته می‌شود که حماس اسناد حامیان دحلان در غزه را که جزئیات طرح‌ها و نام‌های افراد دخیل در آن را ذکر می‌کند، رهگیری کرده است.

دحلان در واکنش اولیه به حملات 7 اکتبر از موضع حماس حمایت کرد. او عملیات حماس را یک اقدام نظامی حرفه‌ای توصیف کرد که اسرائیل را غافلگیر کرد و آگاهی، توانایی‌های نظامی و کل دستگاه نظامی آن‌ها را فلج کرد.

دحلان گفت: «در مسیر انتقام باید دو قبر یکی برای دشمن و دیگری برای خود حفر کنید و آنچه در اکتبر اتفاق افتاد یک نتیجه است و نه یک هدف کلی.»

او افزود: «همه باید درباره اکتبر پاسخگو باشند، اما اکنون زمان پاسخگویی نیست. امیدواریم این درس عبرتی برای مردم اسرائیل و دولت اسرائیل باشد، زیرا اشغالگری نمی‌تواند برای مردم فلسطین امنیت ایجاد کند.»

یکی از منابع گفت این اظهارات منجر به ایجاد روابط گرم با حماس شد.

این منبع گفت که حماس افشای اطلاعات در مورد حکومت پس از جنگ را تلاشی برای اعمال فشار بر پایگاه ویران شده خود در جنگ می‌داند.

دحلان از طریق عملیات‌های امدادی به غزه پول سرازیر کرده است، آنچه منتقدان می‌گویند تلاشی برای جلب لطف مردم محلی است، در حالی که امارات متحده عربی متهم شده است که از بسترهای رسانه‌ای دولتی برای تبلیغ این روایت که این بهترین راه است استفاده می کند.

این منبع افزود: «آنچه که شبکه‌های العربیه و اسکای نیوز عربستان تبلیغ می‌کنند واضح‌ترین شاهد این موضوع است.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید