محرمانه های جلسه اضطراری کمیسیون امنیت ملی درباره ترور خونین تهران

کدخبر: ۶۶۳۵۷۹
اقتصادنیوز: بامداد روز گذشته خبر ترور یکی از ‌میهمانان مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری درتهران، ایران و منطقه را تکان داد. اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس و یکی از محافظان وی، بر اثر اصابت قرار گرفتن محل اقامت آنان در تهران به شهادت رسیدند. هنیه۶۲ساله روزسه‌شنبه برای شرکت در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، رئیس جمهور وارد ایران شده و درحاشیه سفرش به تهران با مقامات ارشد کشور دیدار و گفت‌وگو کرده بود. او طی سال‌های اخیر بارها به کشورمان سفر کرده و با مقامات کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرده بود.
محرمانه های جلسه اضطراری کمیسیون امنیت ملی درباره ترور خونین تهران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دنیای اقتصاد، به دنبال شهادت رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران، روابط عمومی کل سپاه با صدور دو اطلاعیه به بیان چگونگی این ترور پرداخت و تاکید کرد که این جنایت رژیم صهیونیستی با پاسخ سخت و دردناک جبهه مقتدر و عظیم مقاومت به‌ویژه ایران اسلامی مواجه خواهد شد.براساس اطلاعیه اول روابط عمومی کل سپاه که روز گذشته به دنبال شهادت وی منتشر شده، آمده است: اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس و یکی از محافظان وی بامداد دیروز بر اثر اصابت قرار گرفتن محل اقامت آنان در تهران به شهادت رسیدند. سپاه در دومین اطلاعیه خود نیز تصریح کرد: شهید هنیه از جمله شخصیت‌های برجسته حدود ۱۱۰هیات خارجی دعوت‌شده توسط «مجلس محترم شورای اسلامی» برای شرکت در «مراسم تحلیف چهاردهمین ریاست جمهوری اسلامی ایران» بودند که طی سال‌های اخیر به‌ویژه پس از عملیات تاریخی «طوفان الاقصی» سفرهای متعددی به کشورمان داشتند.

در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است: این جنایت نشان داد باند تبهکار، قاتل و تروریست صهیونیستی بدون توجه به قواعد و مقررات بین‌المللی برای سرپوش گذاردن بر شکست‌های خفت‌بار ۹ماه جنگ در غزه که منجر به قتل عام ده‌ها هزار زن، مرد و کودک فلسطینی شده است از ارتکاب هیچ اقدام جنایتکارانه‌ای دریغ نمی‌ورزد. سپاه همچنین تاکید کرد: بی‌تردید این جنایت رژیم صهیونیستی با پاسخ سخت و دردناک جبهه مقتدر و عظیم مقاومت به‌ویژه ایران اسلامی مواجه و برکات مجاهدت‌های «شهید القدس» دکتر اسماعیل هنیه در دفاع از آرمان و حقوق ملت فلسطین یاری‌بخش آنان خواهد بود.همزمان خبرگزاری فارس روز گذشته جزئیات بیشتری را از ترور شهید هنیه منتشر کرد که براساس آن، او و محافظش در یکی از اقامتگاه‌های ویژه جانبازان در شمال تهران با اصابت پرتابه‌ای از هوا به شهادت رسیدند.

بنا بر اعلام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، تشییع پیکر شهید اسماعیل هنیه ساعت ۸امروز از دانشگاه تهران به سمت میدان آزادی برگزار خواهد شد. به گزارش «ایرنا» در این اطلاعیه آمده است: این مراسم ساعت ۸صبح در دانشگاه تهران آغاز خواهد شد و رأس ساعت ۸:۳۰ صبح رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه‌ای (مدظله العالی) بر پیکر این شهید برجسته مقاومت فلسطین اقامه نماز خواهند کرد. بر اساس این اطلاعیه، تشییع پیکر این شهید سرافراز پس از اقامه نماز از دانشگاه تهران به سمت میدان آزادی تا چهارراه نواب برگزار خواهد شد. قراراست مراسم تشییع و تدفین هنیه نیز روز جمعه در دوحه قطر (بعد از نماز جمعه) انجام شود. درهمین حال دولت در پی شهادت اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، با صدور اطلاعیه‌ای سه روز عزای عمومی اعلام کرد. این حادثه واکنش‌های مقامات ایران را در پی داشت.

 

واکنش‌هایی که ازجنس انتقام سخت از رژیم صهیونیستی و لزوم هوشیاری درمقابل اقدام این رژیم. درنخستین واکنش‌ها مقامات ارشد دولت چهاردهم با صدور پیام‌هایی این ترور را محکوم کردند. مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور با صدور پیامی با تاکید بر پاسداری جمهوری اسلامی ایران از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی خود، اقداماتی چون ترور شهید هنیه را نشانه به بن‌بست رسیدن سیاست‌های رژیم صهیونیستی دانست و تصریح کرد: این اقدام تروریستی همچون دیگر جنایت‌های رژیم صهیونیستی، ناقض قوانین و مقررات بین‌المللی بوده و ضرورت اقدام متحد جهان به‌ویژه کشورهای اسلامی را برای مقابله با این رژیم جنایتکار و اشغالگر بیش از پیش نشان می‌دهد. این جنایت در تهران و هنگامی انجام شد که برادر عزیزمان شهید اسماعیل هنیه، میهمان رسمی رئیس‌جمهور و دولت جمهوری اسلامی بوده و برای شرکت در مراسم سوگند ریاست‌جمهوری به ایران سفر کرده بود.

رئیس جمهوری در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نیز تاکید کرد امروز ایران عزیز به سوگ شریک غم و شادی خود، همراه همیشگی و پرافتخار راه مقاومت، رهبر شجاع مقاومت فلسطین، شهید القدس، حاج اسماعیل هنیه نشسته‌ است. دیروز دست فاتح او را بالا بردم و امروز باید بر روی شانه‌هایم او را تشییع کنم.به گزارش «ایرنا» رئیس‌جمهور افزود: شهادت هنر مردان خدا است. پیوند دو ملت سربلند ایران و فلسطین مستحکم‌تر از قبل خواهد شد و مسیر مقاومت و دفاع از مظلوم پر قدرت‌تر از همیشه دنبال می‌شود. جمهوری اسلامی ایران از تمامیت ارضی و عزت و حیثیت و افتخار و شرف خود دفاع می‌کند و اشغالگران تروریست را از اقدام بزدلانه خود پشیمان خواهد کرد.

 

پیگیری گزارش نهادهای ذی‌ربط

محمدرضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهوری نیز در گفت‌وگویی تلویزیونی گفت: ضمن پیگیری گزارش نهادهای ذی‌ربط، این مساله را با جدیت و قدرت دنبال خواهیم کرد تا احساس نکنند که در آغاز به‌کار دولت وفاق ملی می‌توانند به ایران ضربه‌ای بزنند. عارف همچنین درپیامی شهادت اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس را تسلیت گفت و تصریح کرد: شهادت جناب آقای اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس به‌عنوان یکی دیگر از جلوه‌های «تروریسم دولتی» و از پیامدهای سکوت مجامع بین‌المللی در قبال جنایات مستمر رژیم صهیونیستی و نقض آشکار و پی در پی مقررات بین‌المللی است. در بخش دیگری از این پیام آمده آست: این اقدام مذبوحانه مبتنی بر اهدافی شوم از جمله بحران‌آفرینی جدید در سطح منطقه و به چالش کشیدن مناسبات منطقه‌ای و بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در این مقطع زمانی به‌ویژه در آغاز به کار «دولت وفاق ملی» بوده است.

شهادت اسماعیل هنیه چالشی در مسیر مقاومت ایجاد نکرده و به انگیزه جدیدی برای پیوند بیشتر میان مجاهدان علیه دهه‌ها اشغال، سرکوبگری و جنایت بدل خواهد شد. حاجی‌میرزایی، رئیس دفتر رئیس‌جمهورهم درپیامی گفت: این ترور ناجوانمردانه بار دیگر نشان داد که رژیم صهیونیستی به هیچ قاعده بین‌المللی پایبند نیست و به پشتوانه حامیانش از هیچ جنایتی فروگذار نمی‌کند. او تاکید کرد: بدون تردید جبهه بزرگ مقاومت و آزادگان جهان به چنین سرکشی‌هایی پایان خواهند داد.دولت نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران این اقدام وحشیانه را که با اهداف خاص در آغاز به‌کار دولت وفاق ملی صورت گرفت و همه اصول و قواعد انسانی و حقوق بین‌الملل را زیر پا گذاشت و ‌میهمان رسمی و دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران را برای حضور در مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری هدف قرار داد، محکوم می‌کند و آن را نشانه آشکار دیگری بر تروریستی بودن رژیم صهیونیستی و در امان نبودن هیچ نقطه‌ای در کره زمین از شرارت‌های این غده فاسد و اصلاح‌ناپذیر می‌داند. دولت در این اطلاعیه با ابراز همدردی با مردم مظلوم و مقاوم فلسطین و بازماندگان شهید هنیه، روزهای چهارشنبه، پنج‌شنبه و جمعه ۱۰ تا ۱۲مرداد۱۴۰۳ را در سراسر ایران عزای عمومی اعلام کرد.

 

رژیم صهیونیستی منتظر مجازات سخت باشد

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در پیامی تصریح کرد: رژیم جعلی، غاصب و اشغالگر صهیونیستی در اقدامی بی‌شرمانه در نقض آشکار و صریح قوانین بین‌المللی جنایت ننگین دیگری را در ترور یکی از چهره‌های ارزشمند و برجسته جبهه مقاومت به ثبت رساند. وی در ادامه تاکید کرد: ایران خونخواهی شهید اسماعیل هنیه را وظیفه قطعی خود می‌داند.وی همچنین درسخنانی گفت: اسرائیلی‌ها پس از ۳۰۰روز جنایت در غزه، ناتوان از دستیابی به اهداف خود دست به جنایات ذلیلانه و تروریسم دولتی زده‌اند؛ البته باید رژیم صهیونیستی منتظر مجازات سخت باشد و ما از خون این شهید که در تهران به شهادت رسید، نخواهیم گذشت.

در واکنشی دیگر محسنی‌اژه‌ای، رئیس دستگاه قضا، در پیامی شهادت اسماعیل هنیه، رهبر و سردار مجاهد جبهه مقاومت را تسلیت گفت و تاکید کرد: به‌حول و قوه الهی خون مطهر این شهید والامقام، حماسه‌سازمی‌شود، افق‌گشایی می‌کند و درخت تناور مقاومت اسلامی را بیش از پیش آبیاری خواهد کرد و آتش خشم ملت مبارز و حماسه‌ساز فلسطین را در امتداد طوفان الاقصی شعله‌ورتر می‎‌سازد. احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان با تسلیت شهادت اسماعیل هنیه گفت: جبهه جهانی مقاومت باصلابت‌تر به مسیرش ادامه خواهد داد. آیت‌الله املی لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در پیامی شهادت دکتر اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس را تسلیت گفت.

تعیین شعبه ویژه بازپرسی برای بررسی ابعاد

درهمین حال محمد موحدی‌آزاد، دادستان کل کشور با تاکید بر شناسایی و برخورد با عوامل حادثه تروریستی شهادت اسماعیل هنیه به دادستان تهران دستور داد تا بدون فوت وقت با تعیین شعبه ویژه بازپرسی و همکاری نیرو‌های نظامی، انتظامی و امنیتی ابعاد مختلف حادثه را بررسی کند.

واکنش فرماندهان ارشد نظامی

همچنین سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با صدور پیامی شهادت اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس را تسلیت گفت. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در این پیام تاکید کرد: بی‌شک این جنایت تروریستی، ضد انسانی و مغایر با قوانین و اصول بین‌المللی که ناشی از استیصال و شکست‌های پی‌درپی در مقابل دفاع قهرمانانه‌ جبهه مقاومت اسلامی با پشتوانه مردم صبور و مقتدر فلسطین است، زمینه‌ساز اتحاد هرچه بیشتر جبهه مقاومت اسلامی و جهان اسلام و شکست‌هایی به مراتب دردناک‌تر از گذشته برای آن رژیم منفور و حامیان آن، به‌ویژه آمریکای تروریست‌پرور خواهد شد.امیر سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش هم در پی شهادت اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی «حماس» پیامی صادر کرد. وی دراین پیام اعلام کرد که به زودی جبهه عظیم و متحد مقاومت اسلامی، با امداد الهی و اراده‌ای قوی‌تر، انتقام خون شهیدان راه آزادی فلسطین را از رژیم کودک‌کش صهیونیست خواهد گرفت.

تاوان بزرگ اسرائیل

درادامه واکنش‌ها، علی اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل ضمن تسلیت تاکید کرد: به زودی دست انتقام الهی توسط رزمندگان جبهه مقاومت بیرون خواهد آمد و انتقامی سخت از این رژیم ددمنش خواهد گرفت و آن چیزی کمتر از سرعت روزافزون فروپاشی آن به دنبال نخواهد داشت.علی لاریجانی، مشاور رهبری انقلاب اسلامی نیز در پیامی شهادت اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در پی اقدام تروریستی صهیونیست‌ها را تسلیت گفت. در بخشی از پیام لاریجانی آمده است: اقدامات اخیر رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که این رژیم به دنبال آن است که شکست خود را در غزه با اقدامات مغشوش اما تحریک‌آمیز تغییر دهد. البته با اقدامات متقابل در این مسیر نیز نه تنها از این بن‌بست راهبردی–امنیتی خارج نمی‌شود، بلکه در گرداب جدیدی گرفتار می‌شود.

همچنین محمدجواد ظریف در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «‌محکومیت ترور شهید بزرگوار اسماعیل هنیه، در‌حالی‌که جهان در سکوت نظاره‌گر نسل‌کشی اسرائیل و اقدامات مکرر تروریستی و ​​تجاوزگرانه آن رژیم است، نتانیاهو منطقه و جهان را به سوی پرتگاه فاجعه پیش می‌برد، درست در روز تحلیف رئیس‌جمهور پزشکیان که مردم ایران، منطقه و جهان را به صلح و آرامش و همدلی فرا می‌خواند. ایالات متحده و اتحادیه اروپا باید تاکنون متوجه شده باشند که بقای نتانیاهو در گرو کشتار، تخریب و هرج و مرج است. شهید اسماعیل هنیه قهرمان خستگی‌ناپذیر آزادی مردم فلسطین از اشغال اسرائیل بود. ترور ناجوانمردانه میهمان ما، عزم ایران را برای دفاع از خود و حمایت از عزم مردم فلسطین برای مبارزه برای آزادیشان دوچندان خواهد کرد.

جهان نباید اجازه دهد که اهداف ویرانگر نتانیاهو محقق شود.» عباس عراقچی، دبیر شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان هم نوشت: شهادت رهبر شجاع فلسطین، جناب آقای اسماعیل هنیه در اقدام تروریستی رژیم صهیونسیتی را به ملت بزرگ فلسطین و همه مبارزان جبهه مقاومت تسلیت می‌گویم. وی افزود: بدون تردید رژیم اشغالگر تاوان سختی پس خواهد داد و البته به هدف شوم خود برای سد کردن راه دولت در ابتدای شروع به کار، نخواهد رسید.محسن رضایی نیز در پیامی تاکید کرد: اسرائیل تاوان بزرگی خواهد داد. در همین حال عصر روز گذشته اجتماع همدردی با «یاران اسماعیل»؛ در میدان فلسطین تهران برگزارشد. دانشگاهیان دانشگاه تهران هم ظهر روز گذشته در محکومیت ترور «اسماعیل هنیه» تجمع کردند.

خط خبری منافقین

درکنار این تحولات و واکنش‌ها، روز گذشته خبرهایی مشکوک در برخی کانال‌های خبری و فضای مجازی منتشر شد. روز گذشته خبرگزاری تسنیم در مطلبی باعنوان «خط خبری منافقین در ترور شهید «هنیه» چیست؟» نوشت: در ماجرای ترور شهید اسماعیل هنیه، منافقین به‌عنوان بازوی عملیات روانی صهیونیست‌ها دست به کار شده‌اند. همچون برهه‌های مختلف عملیات صهیونیست‌ها علیه مقاومت، این‌بار هم منافقین به‌عنوان بازوی عملیات روانی صهیونیست‌ها دست به‌کار شده‌اند تا با انتشار شایعات و دروغ‌ها، به‌جای تمرکز محکومیت‌ها علیه صهیونیست‌ها، نزاع‌های لفظی را به درون کشور بکشانند.

بر این مبنا تعدادی از اکانت‌های جعلی با ظاهر و پوشش انقلابی (!) از ساعاتی پیش و با اعلام خبر ترور شهید هنیه در تهران، دولت آقای پزشکیان را در این زمینه سرزنش می‌کنند یا اینکه بیش از هرچیز تمرکز را به تشدید شایعات در داخل و انتقام‌جویی علیه نهادهای انقلابی اختصاص داده‌اند. این ادعاها برای باورپذیری و نزاع بیشتر در پوشش اکانت‌های ظاهرا انقلابی اما درواقع با عقبه نفاق مطرح می‌شود و به همین دلیل کاربران فضای مجازی و به‌ویژه نیروهای انقلابی باید بیشتر مراقب این خطوط انحرافی باشند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید