ضربه سنگین قاچاقچیان چوب به جنگلبانان

کدخبر: ۶۶۴۱۲۵
اقتصادنیوز: مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری مازندران گفت: به‌طور متوسط هر ماه یک جنگلبان در بحث مبارزه با قاچاق چوب یا متصرفان جنگل در این خطه از کشور مصدوم می‌شود.
ضربه سنگین قاچاقچیان چوب به جنگلبانان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، حسن مقیمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: یک‌هزار و ۱۴۱ نفر از جنگل‌بانان در بخش حفاظت و ۱۴۶ نفر از جنگل‌بانان در بخش صیانت بحث حفظ و حراست از عرصه‌های جنگلی و مرتعی استان را به مساحت یک میلیون و ۱۸۹هزار هکتار برعهده دارند.

وی افزود: باتوجه به حجم بالای جنگل‌ها یکی از مشکلات در کنار تعداد پایین نیروها، پراکنش نیروها در سطح استان است که به درستی انجام نشده است؛ به‌طوری‌که با تراکم و در برخی مناطق با کمبود نیرو مواجه هستیم.

خبر مرتبط
افزایش 36 درصدی حملات به جنگلبانان/ تلاش برای تجهیز ماموران منابع طبیعی به سلاح‌های مناسب

فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری اعلام کرد که میزان تعرض به ماموران حین انجام وظیفه ۳۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری مازندران_منطقه ساری بیان کرد: مهم‌ترین موضوعی که جنگل‌بانان ما مواجه هستند پایین بودن حقوق است که باید در سطح کشوری دیده شود تا انگیزه جنگل‌بانان بالا رود؛ چراکه باتوجه به وضعیت اقتصادی این مبلغی که دریافت می‌کنند به سختی گذران می‌کنند.

مقیمی تصریح کرد: باوجود همه مسائل جنگل‌بانان از جان خود مایه می‌گذارند و به‌طور میانگین هر ماه یک نفر از نیروها در بحث مبارزه با قاچاق چوب و یا متصرفان جنگل مصدوم می‌شود.

وی با اشاره به مصدومیت یکی از جنگلبانان در بهشهر، گفت: باوجود همه مشکلات و سختی‌ها جنگل‌بانان ما برای حفظ و حراست از عرصه‌های جنگلی و مرتعی از جان مایه می‌گذارند.

هموطنان می‌توانند در صورت مشاهده وقوع هرگونه تخلف در حوزه منابع طبیعی از قبیل قطع و حمل چوب آلات جنگلی، برداشت و حمل گیاهان مرتعی، برداشت و حمل محمولات فرعی جنگلی (چلم، خزه، سرخس و...) تصرف و تخریب اراضی ملی و حریق در عرصه‌های جنگلی و مرتعی را با شماره‌های ۲۴ ساعته امداد جنگل و مرتع ۱۵۰۴ و ۱۳۹ در میان بگذارند.

استان مازندران حدود ۲ میلیون و چهار هزار هکتار مساحت دارد که از این مقدار حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار آن عرصه های طبیعی شامل جنگل و مرتع است.

برای حفاظت و مدیریت عرصه های طبیعی مازندران ۲ اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در ساری و نوشهر فعالیت دارند که منطقه ساری حدود ۷۱ درصد و نوشهر حدود ۲۹ درصد این عرصه ها را مدیریت می کند. در مجموع حدود ۵۴ درصد از عرصه های جنگلی شمال کشور را در اختیار دارد و همچنین نیمی از جنگل های هیرکانی ثبت شده در سازمان جهانی یونسکو در جغرافیای مازندران واقع است.

مازندران حدود ۴۶۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی دارد که در آنها سالانه بیش از هفت میلیون تن محصول تولید می شود. این استان در تولید ۱۵ نوع از محصولات کشاورزی و باغی هم رتبه اول تا سوم کشور را دارد، ظرفیت این شرایط در حالی است که تغییر غیرمجاز کاربری اراضی کشاورزی و باغی در مازندران همچنان از چالش‌های مهم این استان محسوب می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید