بیماری سرخک در عراق / این گروه واکسن بزنند

کدخبر: ۶۶۴۱۲۹
اقتصادنیوز: معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از شیوع بیماری سرخک در عراق خبر داد و به افرادی که قصد شرکت در مراسم اربعین دارند، تاکید کرد: قبل از سفر از کامل بودن سابقه واکسیناسیون سرخک کودکان زیر ۱۵ سال خود اطمینان داشته باشند.
بیماری سرخک در عراق / این گروه واکسن بزنند

به گزارش اقتصادنیوز، با نزدیک شدن به چهار شهریورماه و اربعین حسینی، زائران خود را مهیای سفر به کربلا یا پیاده روی اربعین می کنند. اما شیوع یک بیماری در کشور عراق، باعث شد وزارت بهداشت به زائران یک هشدار جدی بدهد. 

بر اساس اعلام سایت وزارت بهداشت، حسین فرشیدی درباره بیماری سرخک که بیماری ویروسی است و از انسان به انسان و بیشتر کودکان منتقل می شود، هشدار داد. به گزارش اقتصادنیوز، فرشیدی در این باره تأکید کرده است که افرادی که واکسیناسیون را انجام نداده باشند بیشتر در معرض این بیماری در عراق قرار دارند.

دوره نهفتگی بیماری سرخک از ۷ تا ۲۱ روز متفاوت است و بیماری با تب، علائم تنفسی و بثورات پوستی قرمز رنگ که از صورت شروع شده و به سمت اندام‌ها گسترش می‌یابد و تظاهر می‌کند. چهار روز قبل از بروز تظاهرات پوستی تا چهار روز بعد از آن، بیماری از طریق تنفسی قابل انتقال است.

بر اساس اعلام معاون وزارت بهداشت، «بیماری سرخک بسیار مسری است و موثرترین راه مقابله با آن واکسیناسیون به‌موقع است. در کشورهای همسایه از جمله عراق پوشش واکسیناسیون کودکان برای مهار بیماری سرخک کافی نیست؛ از این‌رو شاهد همه‌گیری‌های بیماری در کشورهای همجوار به ویژه افغانستان، پاکستان و عراق هستیم.

به گزارش اقتصادنیوز، بر حسب مستندات سازمان جهانی بهداشت، عراق از سال قبل شاهد همه‌گیری‌ بزرگ سرخک بود و موارد بیماری در ماه های اخیر افزایش بیشتری نیز داشت. براساس آمار موجود، تعداد موارد سرخک در سال ۲۰۲۳ برابر با ۹۶۵۱ مورد بود که در ۶ ماه اول سال ۲۰۲۴ به ۲۸ هزار و ۷۸۳ مورد افزایش یافت.

معاون وزارت بهداشت به افرادی که قصد سفر به کربلا دارند توصیه کرد که در حین سفر تا حد امکان از تماس با بیماران احتمالی خودداری کنند و در صورت بروز علائم بیماری در حین سفر یا بازگشت به کشور، به مراکز بهداشتی درمانی جهت بررسی و جلوگیری از انتشار بیماری مراجعه کنند.

خبر مرتبط
تزریق این واکسن مهم برای نوزادان الزامی است

اقتصادنیوز: مسئول اداره ایمن سازی وزارت بهداشت گفت: در برنامه کشوری واکسیناسیون کودکان، از این پس تزریق واکسن پنوموکوک در سه نوبت ۲ ماهگی، ۴ ماهگی و ۱۲ ماهگی الزامی است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید