سالانه چند مرگ مغزی در کشور اتفاق می افتد؟/ چند پیوند عضو صورت می‌گیرد؟

کدخبر: ۶۶۴۵۳۳
گزارش انجمن اهدای عضو کشور نشان می‌دهد هر فرد مرگ مغزی، می‌تواند جان هشت نفر را نجات دهد. براساس آمار ارائه شده، در حال حاضر هر۱۰دقیقه، یک نفر به لیست انتظار پیوند اضافه می‌شود، هر ۱۲ ساعت یک بیمار موفق به دریافت عضو می‌شود و هر دو ساعت هم یک بیمار نیازمند به پیوند فوت می‌شود.
سالانه چند مرگ مغزی در کشور اتفاق می افتد؟/ چند پیوند عضو صورت می‌گیرد؟

به گزارش اقتصادنیوز، روزنامه جوان نوشت: همزمان با انتقال بیمار یا مصدوم به مراکز درمانی، تلاش پزشکان برای نجات جان آن‌ها به جریان می‌افتد. البته این موضوع شامل بیماران یا مصدومانی است که به دلیل بیماری یا جراحت‌های وارد شده، جانشان در معرض خطر باشد.

گاهی، تلاش‌های پزشکی در این‌باره ثمری ندارد و فرد بیمار دچار مرگ مغزی می‌شود، در چنین شرایطی دیگر هیچ امیدی به زندگی بیمار نیست، برای همین موضوع اهدای عضو مطرح می‌شود. مرگ مغزی هم با نظر چهار پزشک متخصص تأیید می‌شود. پزشک داخلی، داخلی اعصاب، جراحی اعصاب و بیهوشی، مرگ مغزی را تأیید می‌کنند. پس از تأیید چهار پزشک، نماینده پزشکی قانونی هم باید هویت فرد، صحت روال معاینات بالینی، عدم اجبار برای خانواده و نبود ممنوعیت قانونی را تأیید کند که بعد از تأیید این موارد، مرگ مغزی بیمار تأیید می‌شود. 

براساس قانون، عمل پیوند از اعضای سالم بیماران مرگ مغزی به بیماران نیازمند، مشروط به درخواست بیمار یا سرپرست او انجام می‌شود. این قانون از معدود قوانینی است که بر اساس اصل ۹۴ قانون اساسی بدون اظهار نظر شورای نگهبان به اجرا درآمده‌است. از سوی دیگر بعضی بیماران به دلیل عارضه‌ای که برایشان ایجاد می‌شود، جانشان در معرض خطر قرار می‌گیرد و در صورتی که عضوی جایگزین عضو بیمار شود او از مرگ حتمی نجات پیدا می‌کنند. بررسی‌ها در این‌باره نشان می‌دهد که هشت ارگان اصلی شامل کلیه‌ها، کبد، ریه‌ها، لوزالمعده، قلب و روده و ۵۳ نسج از بافت‌های بدن شامل تاندون‌ها، مغز استخوان و دریچه‌های قلبی از هر مرگ مغزی قابل برداشت و پیوند به بیماران نیازمند است، بنابراین روشن است عدم رضایت خانواده بسیاری از بیماران مرگ مغزی سبب می‌شود این اعضا در خاک دفن شود.

از همین رو یکی از موضوعات مطرح شده که ضرورت دارد به آن توجه شود جلب اعتماد خانواده بیماران مرگ مغزی است. آن گونه که اشاره شد افرادی که نیاز به دریافت عضو دارند در لیست پیوند قرار می‌گیرند و در صورت فراهم‌شدن شرایط عمل پیوند عضو انجام خواهد شد. جالب است عمل‌های پیوندی در کشور انجام می‌شود که باعث افتخار کشور و جامعه پزشکی است، از جمله عمل پیوند قلب که ۲۷ اردیبهشت انجام شد و در جریان آن قلب اهدایی مرد ۳۵ ساله با هواپیمای جت از اهواز به تهران منتقل و به بیمار نیازمند اهدا شد.

 با یک جست‌وجوی ساده در یکی از موتور‌های جست‌وجو فضای وب می‌توان به آمار موفقیت‌های زیادی مشابه این دست پیدا کرد، بنابراین در کنار تلاش‌هایی که برای نجات جان بیماران نیازمند عضو در حال انجام است، تلاش‌های مضاعف‌تری برای آگاه‌سازی عمومی در این‌باره باید صورت گیرد. گزارش‌هایی که از خانواده اهدا‌کنندگان منتشر کرده‌ایم، نشان می‌دهد آن‌ها با هدف نجات جان بیماران دیگر به این عمل رضایت می‌دهند و از اینکه اعضای بدن عزیز آن‌ها منجر به ادامه حیات انسان دیگری می‌شود، احساس آرامش دارند.

شمار این افراد در مقایسه با افرادی که حاضر به رضایت نمی‌شوند بسیار اندک است. براساس آمار، سالانه ۵ هزار تا ۸ هزار نفر در کشور مرگ مغزی می‌شوند که از این تعداد ۳ هزار نفر از قابلیت پیوند برخوردار هستند که جلب اعتماد این آمار نیازمند فرهنگ‌سازی گسترده‌ای است. از آنجا که این موضوع نظام سلامت جامعه را در بر می‌گیرد، باید برای رضایت بخش عمومی برای نجات جان بیماران تلاش مضاعف‌تری هم صورت گیرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید