ماجرای توهین و بی احترامی به اعضای منتقد شورای شهر تهران؛از کلماتی استفاده شد که در کوچه و خیابان هم گفته نمی شد!

کدخبر: ۶۶۵۷۹۱
اقتصادنیوز : رئیس کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورای شهر تهران دلیل بی‌رغبتی حضور اعضای منتقد در جلسات هم‌اندیشی با شهردار را تشریح کرد.
ماجرای توهین و بی احترامی به اعضای منتقد شورای شهر تهران؛از کلماتی استفاده شد که در کوچه و خیابان هم گفته نمی شد!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از شرق،  مدیران شهری و برخی از اعضای مدافع عملکرد شهردار تهران می‌گویند برخی از اعضای منتقد شورای شهر تهران دیگر در جلسات هم‌اندیشی با علیرضا زاکانی شرکت نمی‌کنند و اگر شرکت می‌کردند، پاسخ ابهام‌ها‌ و سؤال‌های خود را می‌گرفتند و دیگر نیازی به تذکر و پرسش در صحن علنی نبود‌.

روز گذشته جعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران، دلیل بی‌رغبتی برخی از اعضا برای حضور در جلسات خصوصی با شهردار را تشریح کرد‌. به گفته او این‌طور نبوده که اعضا از ابتدا نخواهند در جلسات هم‌اندیشی شرکت کنند؛ هرچند‌ حضور در این جلسات اختیاری است، گاهی موضوع جلسات به حوزه تخصصی اعضا مربوط نمی‌شود و شاید به همین دلیل در این هم‌اندیشی‌ها شرکت نمی‌کنند و غیبت هم محسوب نمی‌شود‌. تشکری از تجربه حضور در یکی از جلسات هم‌اندیشی می‌گوید که فضای جلسه به توهین و بی‌احترامی کشیده شد و پاسخ سؤال منتقدان هم داده نشد. 

او در نشست صمیمی با رسانه‌ها وقتی خبرنگاران به نقل از شهردار می‌گویند‌ او پاسخ ابهامات اعضا را در جلسات هم‌اندیشی داده اما آنها در این جلسات حضور ندارند که پاسخ‌ها را بشنوند، می‌گوید‌:‌ بعضی اوقات موضوع به برخی‌ها مربوط نیست و تمایلی ندارند شرکت کنند. تا‌کنون در چند جلسه هم‌اندیشی شرکت کردم و در یکی از جلساتی که مطرح کردیم نه‌تنها پاسخ ندادند، بلکه به توهین و بی‌احترامی به بعضی از اعضای شورا منتهی شد؛ کلماتی که شاید در کوچه و خیابان هم در برخوردشان به یکدیگر نگویند. حرف‌های بسیار غیرمتعارف و خارج از شأن شورا توسط شهردار مطرح شد. پاسخ داده نشد و در راستای رفع این اشکالات عمل هم نشد و هر‌چه گفتیم، صرفا در همین حد با صحبت‌های نامناسب پاسخ داده شد و نتیجه‌ای هم از این کار دیده نشد. تشکری‌‌هاشمی در مورد موضوع جلسه هم‌اندیشی هم توضیح می‌دهد‌:‌ موضوع، سیستم‌های هوشمند شهر تهران و انحلال شرکت کنترل ترافیک بود که در عمل تلاش‌ها در راستای انحلال شرکت بود.

کاری که از نظر شورا غیرقانونی بود؛ زیرا روند‌های قانونی آن طی نشده بود‌. البته جلسات دیگری هم داشتیم که باز هم پاسخ‌های توجیهی بود که قانع‌کننده و از سر مسئولیت‌پذیری نبوده است. طبعا اعضای شورا برای شورا حرمت قائل هستند و اگر قرار باشد جلسه هم‌اندیشی داشته باشیم، نتیجه نگیریم و به اعضای شورا بی‌احترامی شود و بعد از آن هم عمل مثبتی نبینیم، ترجیح می‌دهیم در صحن شورا همین حرف‌ها را بزنیم که با حضور مردم شهر در فضای مجازی باشد تا بتوانیم حس مسئولیت‌پذیری و پاسخ‌گویی را تقویت کنیم. این عضو شورای شهر تهران اضافه می‌کند‌:‌ ما نه‌تنها مخالف صحبت نیستیم، بلکه از ابتدای این دوره شهرداری بارها صحبت کردیم و ضعف‌ها و اشکال‌ها‌ را گفتیم و راهنمایی کردیم که چطور می‌توانند از این اشکالات عبور کنند؛ ولی گوش شنوایی برای این مسئله نبوده و پاسخ مثبتی ندیدیم. ما به دنبال این نیستیم که فقط جواب‌های غیر‌قانع‌کننده، غیرمنطقی و غیر‌کارشناسی را بشنویم؛ جلسه می‌گذاریم که خروجی آن حل مسئله مردم باشد. ما نه سیاسی هستیم و نه به دنبال تضعیف این مدیریت و تمام توان‌ خود را در ‌این سال‌ها به کار گرفتیم تا مشکل مردم حل شود. اگر انتقاد کردیم، تذکر دادیم و به جلسه هم‌اندیشی رفتیم و موضوعی را مطرح کردیم، فقط برای این بوده که گرهی از گره‌های شهر باز شود. 

تشکری‌هاشمی تأکید می‌کند:‌ ترکیب منتقدان، ترکیب سیاسی نیست و ترکیبی است که مطالبه‌گر خواسته‌های مردم شهر است و برای این موضوع هم با هیچ‌کس معامله نمی‌کنیم و پای خواسته‌های مردم شهر هستیم. اگر می‌بینید این وضعیت تداوم پیدا کرده شاید یک دلیل اصلی آن، این است که هیچ‌گاه پاسخ قانع‌کننده و منطقی برای سؤالاتی که مطرح کردیم و اشکالاتی که دیدیم، نشنیدیم و عملکرد خوبی هم ندیدیم. اگر این روزها موضوع استیضاح یا استعفا مطرح می‌شود به خاطر این است که از قد‌وقواره تذکر گذشته است.

او به سفری که با شهردار تهران به چین داشته اشاره می‌کند و می‌گوید:‌ در سفری به اتفاق شهردار در اولین دور سفر به چین همراهشان بودم که فقط بازدیدها و یک‌سری جلسات تشریفاتی بود که لازم بود انجام شود. در این سفر با خودم و خدایم عهد کردم تا جایی که می‌توانم از این فرصت خوب استفاده کنم تا شهردار تهران توجیه شود که کسی با ایشان مخالف نیست و دشمنی ندارد و برای خود دشمن فرضی نسازند و بدانند ما دلسوزانه می‌خواهیم مشکلات شهر حل شود. در تمام طول سفر و در هرجا که همراه ایشان بودم، یک‌به‌یک مشکلات و راه‌حل‌ها را می‌گفتم و سعی می‌کردم تا ایشان بداند این مسائل را از سر دلسوزی مطرح می‌کنیم. هرگز چیزی از ایشان نخواستیم و نخواهیم خواست. قرار نیست در اینجا معامله کنیم که چیزی خواستیم شد یا نشد و پاسخ این خواستن یا نخواستن چه بوده است. دغدغه‌های مردم را با زبان لیّن و در فضای صمیمی مطرح کردیم. روزی که آقای شهردار انتخاب شد، طی دو جلسه و در هر جلسه دو ساعت برای ایشان جزئیات حل مسائل تهران را بیان کردم و ایشان نوشتند و ضبط هم شد و می‌توانند بگویند کدام راهنمایی ما غلط بود و به کدام‌یک عمل کردند. در طول سفر که ده‌ها ساعت کنار همدیگر بودیم، مرتب‌ مشکلات و راه‌حل‌ها را می‌گفتم و به ایشان اطمینان می‌دادم که از سر خیرخواهی این موضوعات را می‌گوییم و یک بده‌بستان نیست و قرار بر این نیست که این شیوه کار شورا باشد و چنین شأنیتی برای شورا قائل نیستیم.

تا‌کنون نتیجه‌ای نگرفتیم، اما ناامید نیستیم. در آخرین جلسه هم‌اندیشی به کسانی که می‌گفتند دیگر در جلسات شرکت نمی‌کنند گفتم یک سال ‌و ‌نیم دیگر باقی نمانده و بیایید اختلاف‌سلیقه‌های شخصی و توهم این را که دشمن فرضی داریم، کنار بگذاریم و روی راه‌حل‌ها کار کنیم و گفتم متعهد می‌شوم مشکل حمل‌ونقل عمومی را با همین بودجه، اختیارات قانونی و سبک‌وسیاقی که در شورا ترسیم کردیم، به نتیجه می‌رسانم؛ اما دریغ از یک جلسه که بگویند راهنمایی عملی به ما بدهید و خودمان رفتیم و توضیح دادیم. ولی تصورمان بر این است که هیچ میلی به شنیدن و عمل‌کردن نبوده و امیدوارم این رویه در 360 روز باقی‌مانده تغییر کند. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید