ادعای مقام آمریکایی درباره حمله ایران و مذاکرات آتش بس غزه

کدخبر: ۶۶۶۸۴۳
اقتصادنیوز: یک مقام ارشد آمریکا روز جمعه در حالی که بسیاری از تحلیلگران منطقه حتی اسرائیلی بر این باورند که رژیم صهیونیستی به دنبال آتش بس نیست، ادعا کرد که حمله متقابل احتمالی ایران به تل آویوو می تواند مذاکرات آتش بس غزه را تضعیف کند.
ادعای مقام آمریکایی درباره حمله ایران و مذاکرات آتش بس غزه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، این مقام آمریکایی که نامی از او ارائه نشده است در خصوص مذاکرات آتش بس در غزه گفت: پیش از این اختلافاتی وجود داشت، اکنون یک "پیشنهاد" نهایی در مورد هر موضوع و اختلاف باقی مانده وجود دارد.

وی ادعا کرد: به عبارت دیگر، اکنون هیچ مانع بزرگی برای رسیدن به خط پایان مذاکرات وجود ندارد. یک راه حل موجود است و مذاکره کنندگان اکنون در حال بررسی جزئیات نهایی هستند.

این مقام آمریکا بدون توجه به حق قانونی و مشروع ایران در دفاع از حاکمیت خود در مقابل اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی ادعا کرد: همه مذاکره کنندگان میل شدیدی برای «به نتیجه رساندن این موضوع» دارند و تنها مانعی باقی مانده نوعی حمله تلافی جویانه احتمالی از سوی ایران است. مقامات دولتی سعی می کنند تا مطمئن شوند که در آخر هفته هیچ انتقامی وجود نخواهد داشت.

وی ادعا کرد: پیام کنونی آمریکا به ایران این است که: «چنین کاری نکنید. عواقب چنین حمله ای فاجعه بار خواهد بود و اگر ایران چنین کاری انجام دهد، آمریکا برای همه احتمالات آماده است.»

به گزارش ایرنا، کاخ سفید با انتشار بیانیه ای بعنوان بیانیه مشترک قطر، مصر و آمریکا اعلام کرد که مذاکرات آتش بس غزه در دوحه "جدی و سازنده" و در فضای مثبت انجام شد و ادامه مذاکرات هفته آینده در قاهره مصر انجام خواهد شد.

کاخ سفید روز جمعه به وقت محلی در این بیانیه مشترک آورده است: به هر دو طرف پیشنهادی ارائه شده که «اختلافات بین طرف‌ها را کاهش می‌دهد» و در عین حال با «اصول» ارائه شده در طرح جو بایدن رییس‌جمهور آمریکا در ماه مه سازگار است.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا پس از مذاکرات دو روزه آتش بس در غزه در دوحه قطر گفت که پس از تلاش واشنگتن برای رفع اختلافات بین اسرائیل و حماس در مذاکرات دوحه، دستیابی به توافق آتش‌بس در جنگ غزه بسیار نزدیک شده است.

اضطراب و آشفتگی روانی رژیم اسرائیل از پاسخ حتمی ایران و مقاومت اسلامی لبنان به ترور شهید هنیه و شهید فواد شکر روز به روز افزایش می‌یابد.

رسانه‌های صهیونیستی اعتراف کرده‌اند که بعد از ترور شهید هنیه نوعی انتظار همراه با ترس و وحشت صهیونیست‌ها را در برگرفته است و آنها هر لحظه منتظر پاسخ به این عملیات ترور هستند.

بر اساس این گزارش، سرویس‌های اطلاعات رژیم صهیونیستی هم تلاش می‌کنند تا با کمک متحدان خود نوع، هدف و زمان انجام حمله را به دست آورند.

یک فرمانده پیشین ارتش رژیم صهیونیستی نیز رایزنی گسترده کشورها با ایران و سفرهای دیپلماتیک آنها به منطقه؛ پس از تاکید تهران بر گرفتن انتقام ترور شهید هنیه را بیانگر قدرت جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: اسرائیل در انتظار این پاسخ روزهای سختی را می‌گذراند.

اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و مذاکره کننده این جنبش برای توافق آتش بس، بامداد چهارشنبه ۱۰ مرداد که برای حضور در مراسم تحلیف ریاست جمهوری دکتر مسعود پزشکیان به تهران آمده بود، به شهادت رسید. یحیی السنوار که اسرائیل معتقد است حملات ۷ اکتبر (۱۵ مهر) را سازماندهی کرد، پس از ترور اسماعیل هنیه در تهران، به‌ عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس منصوب شد.

او که ۶۲ سال سن دارد ریاست جنبش حماس در نوار غزه را برعهده داشته است. السنوار در سال ۱۹۸۹ میلادی (۱۳۶۸ شمسی) از سوی یک دادگاه اسرائیل به چهار بار زندان ابد به علاوه ۲۵ سال زندان محکوم شد اما در نهایت بعد از ۲۲ سال حبس در سال ۲۰۱۱ در معامله و مبادله زندانیان آزاد شد؛ وی از جمله رهبران حماس به شمار می رود که آمریکا نامش را در فهرست ادعایی افراد تحت تعقیب قرار داده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید