بیماری آبله میمونی در این استان غربالگری می‌شود + جزئیات

کدخبر: ۶۶۸۷۸۸
اقتصادنیوز: رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: دستورالعمل تشدید مراقبت‌های سندرومیک بیماری آبله میمونی (mpox) در مرزهای زمینی و هوایی این استان برای جلوگیری از ورود افراد مشکوک یا دارای سابقه سفر به مناطق آلوده در حال اجرا است.
بیماری آبله میمونی در این استان غربالگری می‌شود + جزئیات

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، زهرا نهبندانی افزود: سازمان بهداشت جهانی هفته گذشته هشدار اضطراری برای بیماری آبله میمونی در سراسر جهان را اعلام کرد، چون این بیماری از محدوده کشورهای آندمیک (بیماری بومی) در مرکز و غرب آفریقا در مجاورت جنگل‌های بارانی استوایی، خارج شده و به واسطه سفرها و ارتباطات سریع تقریبا در همه دنیا در حال گسترش است.

وی با بیان اینکه تا این لحظه هیچ گزارشی مبنی بر ورود این ویروس به کشور نرسیده است، بیان کرد: بر طبق گزارش مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، موردی از بیماری آبله میمون در کشور ایران شناسایی نشده است.

رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به فعالیت چهار مرز زمینی لطف‌آباد درگز، دوغارون، باجگیران و سرخس و یک مرز هوایی در خراسان رضوی ادامه داد: اکنون در همه مرزهایی استان به ویژه در مرز دوغارون افغانستان و در مرز هوایی فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد تشدید مراقبت سندرومیک برای بیماری آبله میمونی انجام می‌شود.

وی با اشاره به تهیه و ارسال دستورالعمل‌های اطلاع رسانی، پیشگیری و اقدامات مراقبتی برای کاروان‌ها و زائران عتبات، افزود: مراقبت‌های لازم در پایگاه‌های مراقبت مرزی برای کلیه بیماری‌های واگیر از جمله سرخک و تب دنگی و آبله میمونی نیز انجام می‌شود.

آبله میمونی سرایت پذیری بالایی دارد

نهبندانی با بیان اینکه آبله میمونی یکی از بیماری‌های ویروسی بثوری تب‌دار است، اظهار کرد: این بیماری نخستین بار از میمون به انسان منتقل شد و بعد با انتقال انسان به انسان در بین انسان‌ها گسترش یافت.

وی افزود: این بیماری از ۲ روش ترشحات تنفسی و نیز تماس با ترشحات تاول و زخم‌ها منتقل می‌شود و با توجه به این که همه بیماریهای واگیری که از طریق ترشحات تنفسی منتقل می‌شود، خطرپذیری بالایی دارند به همین دلیل بیماری آبله میمونی سرایت‌پذیری بالایی دارد.

رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: این بیماری چون غیر از انتقال از طریق ترشحات زخم، از طریق ترشحات تنفس نیز منتقل می‌شود، خطر بروز اپیدمی و همه‌گیری سریع‌تری داشته و با کمال تاسف خطر مرگ و میر پنج درصد در افراد بالغ و ۱۰ درصد در کودکان، یکی از مهمترین نگرانی‌هایی است که برای این بیماری وجود دارد.

وی بیان کرد: آبله میمونی می‌تواند کودکان، سالمندان و افرادی را که ضعف ایمنی دارند، بیشتر در معرض خطر قرار دهند.

نهبندانی در خصوص نحوه درمان بیماری آبله میمونی افزود: درمان این بیماری علامتی است و از داروهای ضد تب، ضد خارش و غیره استفاده می‌شود تا دوره درمان تاول‌ها را کوتاه‌تر کند.

وی با بیان اینکه یک بار ابتلا به این بیماری باعث ایجاد ایمنی دائمی می‌شود، ادامه داد: نگرانی ما این است که افراد در حین ابتلا به سمت عوارض شدید و مرگ و میر بروند.

به گفته وی، ویروس آبله میمونی کاملا مجزا از آبله مرغان است و ایمنی به بیماری آبله مرغان باعث ایجاد ایمنی به آبله میمونی نمی‌شود.

رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد رعایت بهداشت فردی، خودداری از شرکت در تجمعات، خودداری از سفر به کشورها و مناطق آلوده، رعایت آداب تنفسی به ویژه زدن ماسک به خصوص در گروه‌های پرخطر و شستن مرتب دست‌ها را از جمله راه‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری آبله میمونی عنوان کرد.

وی گفت: تکمیل کردن سابقه سایر واکسیناسیون‌ها مهم است، با توجه به این که سرخک، آبله مرغان و غیره تقریبا علایم مشابه یکدیگر دارند و چنانچه فرد واکسیناسیون کامل انجام داده باشد، تشخیص ابتلا به این بیماری سریعتر و راحت‌تر است.

نهبندانی افزود: افرادی که با اتباع و مهاجران در تماس هستند اگر دچار علایم شدند باید به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی برای بررسی و مراقبت مراجعه کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید