شینا انصاری؛ رئیس جدید سازمان حفاظت از محیط زیست را بشناسید

کدخبر: ۶۶۹۷۸۸
اقتصادنیوز: شینا انصاری به‌عنوان رئیس سازمان محیط‌زیست، با ابربحران‌های بزرگی در حوزه محیط‌زیست روبه‌رو است که به اعتقاد کارشناسان مختلف در میان رتبه‌های اول چالش‌های اصلی کشور قرار دارد. نمونه آن سخنان اخیر مسعود نیلی، اقتصاددان است که به‌تازگی اعلام کرده ناترازی‌های مالی و زیست‌محیطی، حیاتی‌ترین مسئله امروز اقتصاد ایران است و بحران منابع آب، فرسایش خاک و آلودگی هوا هم زیست‌بوم کشور را دچار تهدید و تخریب کرده است.
شینا انصاری؛ رئیس جدید سازمان حفاظت از محیط زیست را بشناسید

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از روزنامه هم‌میهن، رئیس تازه ساختمان پردیسان یک‌هفته پیش کارش را آغاز کرد و حالا شینا انصاری سومین زنی است که بر صدر سازمان حفاظت از محیط‌زیست نشسته است.

او در شرایطی به هیئت‌دولت چهاردهم وارد شد که مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری بارها درباره حضور زنان و اهل سنت در کابینه وعده داده بود و درنهایت تا امروز چهار زن به کابینه وارد شده‌اند که آخرین آنها فاطمه مهاجرانی، اولین سخنگوی زن دولت در ایران است. 

انصاری بعد از مدت‌ها گمانه‌زنی و حمایت گسترده فعالان محیط‌زیست و البته بعضی مخالفت‌ها به‌دلیل زن بودن و کارنامه کاری، بالاخره به تصدی این سازمان رسید و در شرایطی که رئیس‌جمهوری از وزیران خواسته در انتصاب معاونان از زنان و اقوام استفاده کنند و دایره انتصابات زنان محدود به یک وزیر، دو معاون و یک سخنگو نماند، انصاری هم می‌گوید از حضور زنان در میان مدیران خود استقبال می‌کند، نمونه‌اش همان روز اولی که به سازمان رفت و به دو زن سمت داد؛ یکی فاطمه شفیعی، برای سرپرستی دفتر ریاست سازمان و هماهنگی امور استان‌ها و اعظم رضایی، به‌سمت سرپرستی دفتر روابط‌عمومی و امور رسانه سازمان حفاظت محیط‌زیست. 

خبر مرتبط
انتصاب معاون امور استان‌های دفتر ریاست سازمان حفاظت محیط زیست

اقتصادنیوز: سید رضا بشیری با حکم شینا انصاری، معاون امور استان‌های دفتر ریاست سازمان حفاظت محیط زیست شد.

شینا انصاری به‌عنوان رئیس این سازمان، با ابربحران‌های بزرگی در حوزه محیط‌زیست روبه‌رو است که به اعتقاد کارشناسان مختلف در میان رتبه‌های اول چالش‌های اصلی کشور قرار دارد. نمونه آن سخنان اخیر مسعود نیلی، اقتصاددان است که به‌تازگی اعلام کرده ناترازی‌های مالی و زیست‌محیطی، حیاتی‌ترین مسئله امروز اقتصاد ایران است و بحران منابع آب، فرسایش خاک و آلودگی هوا هم زیست‌بوم کشور را دچار تهدید و تخریب کرده است. 

انصاری از سال ۱۳۷۹ به‌عنوان کارشناس این سازمان استخدام و دو سال بعد از آن مسئولیت‌های بیشتری را برعهده گرفت: او سال ۱۳۸۱ به‌عنوان سرپرست اداره تازه‌تاسیس محیط‌زیست شهرستان ری منصوب شد. در سال ۱۳۸۴ در سمت سرپرست اداره محیط‌زیست تهران و بعد از آن هم به‌عنوان معاون اداره کل محیط‌زیست استان تهران انتخاب شد. پنج سال بعد از این تاریخ، انصاری به‌ سمت معاونت فنی اداره کل محیط‌زیست استان البرز رسید و درنهایت در سال ۱۳۹۲ به‌عنوان مدیرکل دفتر پایش فراگیر آلودگی سازمان حفاظت محیط‌زیست منصوب شد.

او مردادماه ۱۳۹۸ به‌عنوان مدیرکل محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران انتخاب شد. انصاری به نشانه حمایت از جامعه محیط‌زیستی و نیروهای این سازمان، یک‌روز بعد از انتصاب به پاسگاه محیط‌بانی ورجین و یک‌هفته بعد از آن دیداری با تشکل‌های مردم‌نهاد این حوزه برگزار کرد؛ گروهی که حمایت گسترده‌ای در جریان انتخاب او داشتند و حالا درخواست‌شان مورد مشورت قرار گرفتن در تصمیمات کارشناسی است. 

او به‌واسطه ۲۴ سال حضور در این سازمان از چهره‌های شناخته‌شده محیط‌زیست محسوب می‌شود و حالا همه منتظرند که نتیجه حضور او در پردیسان را ببینند؛ آن هم در شرایطی که ناترازی‌های محیط‌زیستی به حد بحران رسیده است.

رئیس تازه سازمان محیط‌زیست در گفت‌وگوی تفصیلی با «هم‌میهن»، از برنامه‌های این سازمان برای حل چند بحران فعلی محیط‌زیست ایران می‌گوید؛ موضوعی که به اعتقاد بعضی، از دایره اختیارات این سازمان خارج است و البته از نگاه انصاری، تلاش می‌شود که در مرحله نخست این ابرچالش‌های محیط‌زیستی به‌رسمیت شناخته شوند. روندی که از نگاه برخی به ماموریت او برای چانه‌زنی در این حوزه تعبیر می‌شود.

متن کامل این مصاحبه را با عنوان من، شینـــا برای محیط‌‌زیست مجادله خواهم کرد را در اینجا بخوانید.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید