ظرفیت نهایی پذیرش 3 رشته پزشکی اعلام شد/سهمیه شورای عالی انقلاب فرهنگی افزایش یافت؟

کدخبر: ۶۷۱۳۰۳
اقتصادنیوز: ظرفیت نهایی رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی کنکور ۱۴۰۳ در سه گروه عادی، سهمیه افزایش ظرفیت شورای عالی انقلاب فرهنگی و سهمیه عدالت آموزشی مناطق محروم به میزان ۱۶ هزار نفر تعیین شد.
ظرفیت نهایی پذیرش 3 رشته پزشکی اعلام شد/سهمیه شورای عالی انقلاب فرهنگی افزایش یافت؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، با انتشار کارنامه ملاک انتخاب رشته برای داوطلبان شرکت کننده در آزمون سراسری سال ۱۴۰۳، انتخاب رشته در رشته‌های با آزمون از ۱۴ شهریور آغاز شده است و تا ۱۸ شهریورماه ادامه دارد.

از میان بیش از یک میلیون نفر که در دو نوبت دوم کنکور سراسری سال ۱۴۰۳ ثبت نام کرده بودند در هر یک از نوبت‌ها حدود ۵۰۰ هزار نفر در گروه آزمایشی علوم تجربی شرکت کردند.

سه رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی محل اصلی رقابت در کنکور سراسری است و از همین رو آگاهی از میزان ظرفیت پذیرش در این سه رشته به داوطلبان برای انتخاب رشته کمک می‌کند.

خبر مرتبط
آخرین مهلت انتخاب رشته/ کنکوری‌ها بخوانند

اقتصادنیوز: مهلت انتخاب رشته رشته‌های با آزمون و بدون آزمون کنکور دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی فردا پایان می یابد.

از سوی دیگر این سه رشته تابع قوانین خاص وزارت بهداشت هستند. بخشی از این ظرفیت به دوره روزانه، بخشی به دوره شهریه پرداز و دانشگاه آزاد اسلامی و بخشی از آن نیز سهمیه افزایش ظرفیت شورای عالی انقلاب فرهنگی و سهمیه مناطق محروم اختصاص دارد.

بر اساس جدول ظرفیت پذیرش رشته‌های تحصیلی گروه آزمایشی علوم تجربی در دوره‌های مختلف مجموع ظرفیت در دوره روزانه ۴۵ هزار و ۱۵ نفر است و ظرفیت سه رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی و دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی ۲ هزار و ۳۸۳ نفر تعیین شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد مجموع ظرفیت رشته پزشکی در پنج نوع پذیرش روزانه، شهریه پرداز، دانشگاه آزاد، سهمیه شورا و سهمیه بومی ۱۲ هزار و ۸۳۹ نفر است. مجموع ظرفیت رشته دندانپزشکی در پنج نوع پذیرش روزانه، شهریه پرداز، دانشگاه آزاد، سهمیه شورا و سهمیه بومی ۲ هزار و ۳۲۴ نفر است. همچنین مجموع ظرفیت رشته داروسازی در چهار نوع پذیرش روزانه، شهریه پرداز، دانشگاه آزاد و سهمیه بومی ۱ هزار و ۲۶۳ نفر است.

در نهایت ۱۶ هزار و ۴۲۶ ظرفیت در کل برای این سه رشته تعریف شده است. به این ترتیب در رشته پزشکی ۴۰ درصد به دوره روزانه و ۳۷ درصد به سهمیه شورا اختصاص دارد. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید