جزئیات جدید از آتشکده ساسانی کوهدشت/ کشف اشیای دوره ساسانی

کدخبر: ۶۷۱۶۱۱
اقتصادنیوز: جلوه‌های پنهان تاریخ کوهدشت با کشف آتشکدۀ دورۀ ساسانی از زیر هزاران خروار خاک نمایان شده‌ است تا اسرار دوران باستان را افشا کند.
جزئیات جدید از آتشکده ساسانی کوهدشت/ کشف اشیای دوره ساسانی

به گزارش اقتصادنیوز، رشیدآباد در سکوت و حیرت است و هیچ‌کسی جز تیم کاوش در اطراف محوطۀ کشف‌شده نیست. در این تکه از تاریخ بقایا و شواهدی از دورۀ ساسانی کشف شده‌ است و حالا بناها و سفال‌ها وجهی باستانی به 10 کیلومتری کوهدشت داده‌ است. رازهای دورۀ ساسانی در رشیدآباد تا قرن‌ها پیش پرده‌در نشده بود تا اینکه سروصدای یک حفاری غیرمجاز در چند هفته گذشته پای میراث‌فرهنگی را به یک محوطه باز کرد و بعد دورتادور این منطقه نجات‌بخشی شد.

بر اساس مطلبی که تسنیم نوشته است، شواهدی از آتشکده دورۀ ساسانی روستای تنگ وِراز کوهدشت برای نخستین‌بار در نتیجۀ کاوش و حفاری غیرمجاز برخی از اهالی این روستا به‌دست آمد. او بیان کرد که ادارۀ میراث‌فرهنگی کوهدشت پس از اطلاع از حفاری غیرمجاز در رشیدآباد در اقدامی سریع از ادامۀ کاوش حفاران غیرمجاز جلوگیری کرد و یافته‌های به‌دست‌آمده ثبت و ضبط شد.

کشف اشیای دورۀ ساسانی

طبق این مطلب، بقایای ساختمانی و پلان معماری یک آتشکده متعلق به دوران ساسانی در نتیجۀ کاوش در این محوطه تاکنون نمایان شده‌ است و مصالح به‌کار‌ رفته در ساخت این بنا از جنس قلوه‌سنگ و ملاط گچ و آهک است.

سرپرست تیم کاوش در روستای رشیدآباد توضیح داد که پلان بنای کشف‌شده در رشیدآباد مربعی است و حدود 15متر طول هر ضلع است و این پلان تا حدّ زیادی مشابه دیگر آتشکده‌های این دوره است.

kQW6lV5ci5dW

قنبری شرح داد که بنای کشف‌شده در رشیدآباد شامل چهار جرز یا پایه است که گنبد به‌روی این پایه‌ها قرار دارد و در اطراف این پایه‌ها نیز یک راهرو و یا تالار طواف است.

کوهدشت اسطوره و تاریخ را هزاران سال است که در مفرغ، رنگین‌نگاره‌ها و بلوط‌ها میان کوه‌های سَرسُورن، مَپل، خَلیف و بِمارکه روایت می‌کند و مجسمۀ گیل گمش، آیینه‌های برنزی و مجسمۀ الهه اَشی‌اش موزۀ لوور پاریس را قدمت‌دار کرده‌ است.

در این کاوش، چهارطاقی اصلی(چهارجزر) مجمرآتشدان، عناصر و زوایای معماری نظیر گچ بری های تزیینی کشف شده است که پس از اتمام کاوش در مکان خود فیکس می شوند. بر اساس مطلبی که ایسنا در این باره نوشته است، تاکنون ۱۰ درصد از کاوش آن به انجام رسیده و حلقه گم شده و تکمیل کننده فرهنگ و تاریخ غرب کشور محسوب می شود که 149 هزار سال قدمت دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید