سامانه شهود حرفه‌ای چیست؟/ قوه قضائیه بساط شهود جعلی را جمع کرد

کدخبر: ۶۷۲۰۳۲
اقتصادنیوز: با راه‌اندازی سامانه شهود حرفه‌ای در سند تحول قوه قضائیه برای اولین بار، جلوی شهادت دروغ به شکل جدی گرفته شد.
سامانه شهود حرفه‌ای چیست؟/ قوه قضائیه بساط شهود جعلی را جمع کرد

به گزارش اقتصادنیوز، در سال‌های اخیر اتفاقات جدیدی افتاد که باعث شد تصورات سنتی و قدیمی در خصوص بسیاری از موضوعات را تغییر دهیم. مثلاً در مورد خدمات قضائی کارهای نوینی انجام شد که لازم است از آنها مطلع باشیم و استفاده کنیم. یکی از معضلات پرونده‌های قضائی در سال‌های گذشته بحث وجود شهود حرفه‌ای و جعلی بود؛ یعنی عده‌ای وجود داشتند که پول می‌گرفتند و شهادت دروغ می‌دادند و به آنها «شاهد حرفه‌ای» می‌گفتند.

این افراد، قاضی را دچار اشتباه و خطا می‌کردند اما قوه قضائیه چند سالی است برای رفع این مشکل «سامانه شهود حرفه‌ای» را ایجاد کرد. این سامانه فقط در اختیار قضات است و به طور خودکار تعداد دفعاتی را که یک شخص در سال به عنوان شاهد در محاکم قضائی حاضر شده، مشخص می‌کند و اگر فردی چند بار این کار را کرده باشد، به قاضی هشدار می‌دهد.

خبر مرتبط
بساط شهود جعلی برچیده شد

اقتصادنیوز: قوه قضاییه اعلام کرد که با ایجاد سامانه شهود حرفه‌ای، بساط شهود جعلی که در محاکم قضایی پول می‌گرفتند و شهادت دروغ می‌دادند جمع شده است.

بر اساس اعلام قوه قضائیه، اطلاعات میدانی نشان می‌دهد بعد از راه اندازی این سامانه و استفاده قضات از آن، بساط شهود جعلی و حرفه‌ای که پیش از این در اطراف دادگاه‌ها و ساختمان‌های قضائی فعالیت جدی داشتند، جمع شد. به گزارش اقتصادنیوز، این اتفاق، یک اقدام هوشمند علیه فساد و تخلف در پرونده‌های قضائی و به نفع عدالت است.

به گزارش اقتصادنیوز، در این زمینه محسن ابراهیمی رئیس مرکز تحول قوه قضائیه به سایت ایران آنلاین وابسته به روزنامه ایران گفته است: «شهادت کذب یا دروغ جرم‌انگاری شده و با توجه به ماده ۶۵۰ قانون مجازات اسلامی برای آن حبس در نظر گرفته شد. حبس این‌ کار از سه ماه و یک‌ روز تا 2 سال حبس در نظر گرفته شده و جزای نقدی هم دارد. البته این مشکلی را حل نمی‌کرد حتی با افزایش مجازات نقدی یا افزایش طول حبس نیز مشکل ریشه کن نمی‌شد. با راه‌اندازی سامانه شهود حرفه‌ای در سند تحول قوه قضائیه برای اولین بار توانسته‌ایم جلوی شهادت دروغ را به شکل جدی بگیریم و دیگر این کار به‌عنوان یک کسب و کار دنبال نمی‌شود. هرچه این سامانه بیشتر کار کند این داستان نیز به صفر می‌رسد.»

وی در این گفتگو اعلام کرده بود که «تا 2 سال گذشته با شاهدان حرفه‌ای برخوردهای فیزیکی داشتیم، آن‌ها را دستگیر می‌کردیم تا محاکمه شوند. اما سند تحول قوه قضائیه می‌گوید به جای اینکه بخواهید برخورد کنید باید ریشه جرم را کشف کنید و به جای اینکه افراد دستگیر بشوند باید کاری کنیم که این جرم دیگر محقق نشود.»

به گزارش اقتصادنیوز، با راه اندازی سامانه شهود حرفه ای، آمار شاهدان تقلبی به شدت کاهش یافت و در واقع بساط شهود تقلبی بر چیده شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید