افشاگری گرجستان درباره اوکراین

کدخبر: ۶۷۸۴۲۲
اقتصادنیوز: نخست‌وزیر گرجستان با اشاره به اینکه حزب حاکم «رویای گرجستان» در اواخر سپتامبر سال جاری (۲۰۲۴) دست به انتشار پوسترها و یک ویدئوی تبلیغاتی زد که در آنها ویرانی‌های ناشی از عملیات نظامی در اوکراین به تصویر کشیده شده بود، اظهار کرد: برخی به خاطر انتشار این پوسترها و ویدئو عصبی شده‌اند.
افشاگری گرجستان درباره اوکراین

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، ایراکلی کوباخیدزه نخست وزیر گرجستان در اظهاراتی با بیان اینکه مقام‌های اوکراینی آنچه در اوکراین می‌گذرد را از مردم پنهان می‌کنند، تاکید کرد که وضعیت این کشور فاجعه‌بار است.

کوباخیدزه در ادامه با تاکید بر دیدگاه‌های صلح‌آمیز گرجستان در رابطه با درگیری در اوکراین، گفت: اما واقعیت این است که در طول دو سال و نیم گذشته مقام‌های اوکراینی آنچه در این کشور می‌گذرد را از مردم پنهان کرده‌اند در حالی که وضعیت اقتصادی، انسانی و زیرساختی اوکراین فاجعه‌بار است.

خبر مرتبط
برنامه اوکراین برای برگزاری یک نشست صلح با حضور روسیه

اقتصادنیوز: کی‌یف قصد دارد یک نشست صلح تا پایان سال جاری میلادی برگزار کند و از روسیه می‌خواهد تا در آن حضور یابد.

به نوشته خبرگزاری تاس، پوسترهای تبلیغاتی مبارزات انتخاباتی که در پایتخت گرجستان و سایر شهرهای این کشور نصب شده‌اند، خانه‌ها، پل‌ها، مدارس، کلیساها و ساختمان‌های ویران شده در باخموت، خارکف، چرنیهیف (چرنیگوف)، ماریوپول، ایرپن و دونتسک را نشان می‌دهد که هم در داخل گرجستان و هم در خارج از این کشور انتقاداتی را به همراه داشته است.

«وانگ یی» وزیر خارجه چین پیش تر در نیویورک اعلام کرد که کشورش به همراه برزیل و سایر کشورهای موسوم به کشورهای جنوب جهانی، بستری تحت عنوان «دوستان صلح» برای حل بحران اوکراین ایجاد خواهند کرد.

خبرگزاری تاس از مبدا پکن با انتشار این خبر، افزود: وانگ یی در دیدار با سلسو آموریم (Celso Amorim) مشاور رئیس جمهور برزیل در نیویورک، اعلام کرد: چین، برزیل و دیگر کشورهای همفکر واقع در جنوب جهانی بستری تحت عنوان «دوستان صلح» را برای حل بحران اوکراین ایجاد خواهند کرد. این اقدام تلاشی از سوی چین، برزیل و سایر کشورهای «جنوب جهان» برای دستیابی به صلح است.

وزیر خارجه چین افزود که دوستان صلح یک گروه و مجموعه بسته‌ای (از کشورهای جهان) نخواهد بود بلکه بستری باز است؛ بستری که به دنبال رقابت و تقابل نبوده و هدف گفت وگوی فراگیر را دنبال می‌کند.

وانگ گفت: جامعه جهانی باید از این بستر استقبال کند. دوستان صلح بستری برای هم‌صدایی عینی و منطقی است و باید نقش سازنده‌ای در حل و فصل سیاسی بحران اوکراین ایفا کند.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین (مدت قانونی دوره پنج ساله ریاست جمهوری وی در مورخ ۲۰ ماه مه ۲۰۲۴ برابر با ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ به سر رسیده) به شدت از طرح چین و برزیل انتقاد کرد و آن را غیر سازنده خواند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه سال ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

سه روز پس از آن یعنی پنجشنبه پنجم اسفند سال ۱۴۰۰، پوتین عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد و این جنگ همچنان ادامه دارد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید