این کشور پشت زلنسکی را خالی کرد/ تسلیحات داوطلبانه به اوکراین نمی‌دهیم

کدخبر: ۶۷۹۳۱۰
اقتصادنیوز: پیتر سیجارتو وزیر خارجه مجارستان در اظهاراتی تاکید کرد: اکنون که به اعضای اتحادیه اروپا این حق انتخاب داده می‌شود که به صورت داوطلبانه برای ارائه کمک‌های نظامی به اوکراین مشارکت کنند، اعلام می‌کنیم که ما در ارسال کمک‌های داوطلبانه نظامی به اوکراین مشارکت نخواهیم کرد.
این کشور پشت زلنسکی را خالی کرد/ تسلیحات داوطلبانه به اوکراین نمی‌دهیم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، وزیر خارجه مجارستان پس از حضور در نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ به خبرنگاران، گفت: تا زمانی که همه اعضا ملزم به پرداخته سهمیه خود به صندوق تسهیلات صلح اروپا بودند و سران اتحادیه اروپا می‌خواستند از محل منابع این صندوق برای ارسال کمک‌های نظامی به اوکراین استفاده کنند، ما به ناچار با این موضوع مخالفت می‌کردیم.

سیجارتو در ادامه با بیان اینکه اکنون با توجه به پیشنهاد جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مبنی بر داشتن حق انتخاب برای کمک کردن یا نکردن به صندوق تسهیلات صلح اروپا، هر عضو این اتحادیه که مایل باشد به اوکراین کمک نظامی کند می‌تواند این کار را با کمک داوطلبانه به این صندوق انجام دهد و هر کشوری هم که مایل به این کار نباشد این حق را دارد که از کمک داوطلبانه خودداری کند، تاکید کرد: ما با این پیشنهاد موافق هستیم و در حقیقت از چندین سال پیش بر همین امر اصرار داشتیم که هیچ کشوری نباید به اجبار وادار به کمک نظامی به اوکراین شود.

وی با اشاره به اینکه در هر صورت مجارستان از کمک نظامی به اوکراین خودداری خواهد کرد، افزود: اعزام مربیان نظامی غربی به اوکراین برای آموزش ارتش این کشور نیز از مواردی است که بوادپست به شدت با آن مخالف است زیرا این کار بسیار خطرناک است و می‌تواند سبب تشدید جنگ در اوکراین شده و حتی منجر به درگیری مستقیم میان مسکو و کشورهای غربی شود.

به نوشته خبرگزاری تاس، بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش تر در جریان نشست وزرای خارجه این اتحادیه در لوکزامبورگ با اشاره به اینکه مجارستان در ماه‌های اخیر از تخصیص ۶ میلیارد و ۵۰۰ هزار یورو از منابع صندوق تسهیلات صلح اروپا برای کمک به اوکراین جلوگیری کرده است، پیشنهاد کرد که اعضای اتحادیه اروپا به طور داوطلبانه به صندوق تسهیلات صلح اروپا کمک کنند تا مقام‌های اتحادیه اروپا بتوانند در عمل از محل منابع این صندوق کمک‌های نظامی مورد نظر خود را به اوکراین ارسال کنند زیرا در غیر این صورت مجارستان همچنان از تخصیص منابع مالی این صندوق برای کمک نظامی به اوکراین جلوگیری خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

ولادیمیر پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید