خبر خوب برای دیابتی‌ها/ با انسولین خداحافظی کنید

کدخبر: ۶۷۹۵۴۵
اقتصادنیوز: یک روش درمانی جدید می‌تواند برای نزدیک به نیم میلیارد نفر در سراسر جهان که در حال حاضر با دیابت نوع ۲ زندگی می‌کنند، متحول کننده باشد و نیاز آنها به تزریق انسولین را از بین ببرد.
خبر خوب برای دیابتی‌ها/ با انسولین خداحافظی کنید

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، در یک مطالعه که نتایج آن به تازگی منتشر شده است، ۸۶ درصد از بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ که با روش جدیدی تحت درمان قرار گرفتند، در طول یک مطالعه دو ساله، دیگر نیازی به تزریق انسولین نداشتند. این مطالعه به رهبری دکتر سلین بوش(Celine Busch)، محقق مرکز پزشکی دانشگاه آمستردام، انجام شد. این مطالعه با یک گروه کوچک متشکل از ۱۴ شرکت کننده در سنین بین ۲۸ تا ۷۵ سال انجام شد که به مدت ۲۴ ماه تحت نظر بودند.

 دیابت نوع ۲ یک بیماری مزمن است که بر روشی که بدن قند خون یا گلوکز را پردازش می‌کند، تأثیر می‌گذارد. بدن یا در برابر انسولین مقاومت می‌کند یا به اندازه کافی آن را تولید نمی‌کند که این منجر به گردش بیش از حد گلوکز در جریان خون می‌شود.

سطح بالای قند خون می‌تواند منجر به طیف وسیعی از اختلالات شود: بیماری قلبی، نارسایی کلیوی، مشکلات بینایی، آسیب عصبی و حتی مشکلات پا که در نهایت باعث قطع عضو می‌شود.

بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ ممکن است بتوانند این بیماری را از طریق رژیم غذایی و ورزش مدیریت کنند اما اگر این کافی نباشد، ممکن است به داروها یا انسولین درمانی برای تنظیم قند خون و جلوگیری از عوارض نیازمند باشند. در حالی که انسولین به طور کلی کار می‌کند، می‌تواند منجر به عوارض جانبی از جمله افزایش وزن شود. به علاوه، بسته به اینکه در کجای جهان زندگی می‌کنید، انسولین می‌تواند هزینه‌های گوناگونی داشته باشد.

در این مطالعه جدید، دکتر بوش روشی به نام سلول‌سازی مجدد از طریق درمان الکتروپوریشن یا ReCET را انجام داد.

الکتروپوریشن یک عمل آندوسکوپی است که در آن از پالس‌های الکتریکی کنترل شده برای «ایجاد حفره‌های کوچک و غیرقابل برگشت در غشای سلولی» استفاده می‌شود و معمولا برای تسهیل انتقال دی‌ان‌ای به سلول‌ها استفاده می‌شود. در اینجا، از آن برای بهبود حساسیت بدن به انسولین استفاده شده است.

در حالی که ثابت شده است که این درمان حساسیت بدن به انسولین تولید شده را افزایش می‌دهد اما مکانیسم دقیق پشت آن هنوز به طور کامل شناخته نشده است.

پس از انجام آندوسکوپی، شرکت‌کنندگان به مدت دو هفته از یک رژیم غذایی مایع هم‌کالری پیروی کردند. آنها سپس یک دوره هفتگی داروی سماگلوتید را شروع کردند که برای درمان دیابت نوع ۲ با کنترل قند خون تجویز می‌شود.

در پیگیری‌های ۶ و ۱۲ ماهه، ۱۲ نفر از ۱۴ شرکت کننده دیگر نیازی به انسولین درمانی نداشتند. آنها در ۲۴ ماهگی نیز به آن نیاز نداشتند. بر اساس این خبر، هیچ عارضه جانبی جدی گزارش نشده است. و تنها یک بیمار به دلیل حالت تهوع نتوانست حداکثر دوز سماگلوتید را تحمل کند.

دکتر بوش خاطرنشان کرد که این نتایج نشان می‌دهد که ReCET یک روش ایمن و امکان‌پذیر است که وقتی با سماگلوتید ترکیب شود، می‌تواند به طور موثر نیاز به انسولین درمانی را از بین ببرد.

دکتر بوش می‌گوید که تیم تحقیقاتی او کارآزمایی‌های تصادفی بزرگ‌تر را برای تایید یافته‌های این مطالعه انجام خواهند داد. با توجه به اینکه این آزمایش اولیه دو سال طول کشید، ممکن است مدتی طول بکشد تا ReCET بتواند به طور گسترده‌تری به درمان دیابت کمک کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید