ظریف: خارجی ها عطای سرمایه گذاری در ایران را به لقایش می‌بخشند

کدخبر: ۶۸۰۷۵۳
اقتصادنیوز: معاون راهبردی رئیس جمهور گفت: سرمایه‌گذار خارجی که به ایران می‌آید به دلیل سیاست‌های نامشخص ما عطای این سرمایه‌گذاری را به لقای آن می‌بخشد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، محمدجواد ظریف در نشست «راهکارهای تعامل با نخبگان کشورهای منطقه و رفع مشکل اقامتی آنان در ایران» با گرامیداشت یاد شهدای مقاومت به‌ویژه سیدحسن نصرالله دبیرکل شهید حزب‌الله لبنان، اظهار کرد: یاد امام موسی صدر و بزرگان تلاش برای استقلال لبنان گرامی باد. امیدوارم وضعیت امام موسی صدر هرچه سریعتر روشن شود.

وی افزود: سئوال اصلی بحث امروز شاید چندان روشن نشد اما می‌توان گفت مشکل اصلی این است که ما سیاست منسجمی درباره اتباع خارجی در ایران نداریم که چه به صورت قانونی و چه غیرقانونی به کشور ما آمده‌اند.

معاون راهبردی رئیس‌جمهور تاکید کرد: به دلیل این‌که سیاست منسجم نداریم ابهاماتی ایجاد می‌شود که یکی از آن‌ها همین است که می‌شنویم می‌پرسند چرا در حالی که نخبگان ما از کشور خارج می‌شوند ما به فکر نخبگان خارجی حاضر در کشور هستیم؟ همه این موارد به دلیل نبود سیاست در این زمینه است.

ظریف گفت: شاید محیط سرمایه‌گذاری در کشور ما تقریباً مناسب نیست و آن سرمایه‌گذار خارجی که به ایران می‌آید به دلیل سیاست‌های نامشخص ما عطای این سرمایه‌گذاری را به لقای آن می‌بخشد. در عین حال که شاید هیچ کشوری به اندازه‌ ما برای سرمایه‌گذاری مناسب نباشد اما چون سیاست‌ها در این زمینه مشخص نیست، آن سرمایه‌گذاران از این امر صرف نظر می‌کنند.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری با بیان این‌که «از دهه پنجاه و شصت میلادی آمریکا و شوروی از دیپلماسی علمی برای گسترش نفوذ خود استفاده می‌کردند»، گفت:  دانشجویانی که در ایران تربیت می‌شوند چه در «المصطفی» چه در دیگر دانشگاه‌ها می‌توانند بهترین سفیر ما در کشور خودشان و نماینده خوبی برای ما نزد خانواده و اطرافیان خود باشند اما شاید جز لبنانی‌ها که به ایران می‌آیند مابقی دانشجویان وقتی به کشور خودشان بازمی‌گردند نگاهی خشم‌آلود به کشور ما دارند که این موضوع نبی به نداشتن سیاست‌های مشخص در ایران بازمی‌گردد.

وی با بیان این‌که «ما میلیون‌ها پناهنده غیرقانونی داریم که میلیاردها دلار برای کشور هزینه دارند»، تصریح کرد: ما در این شرایط چون سیاست‌های مشخصی نداریم، نتیجه مناسبی هم نمی‌گیریم. اگر نگاه فرصت‌محور به اطراف خود داشته باشیم وضعیت بهتر می‌شود اما نگاه تهدیدمحور داریم و همین نگرش، باعث واقعیت یافتن وضعیت مشابه آن هم می‌شود. در واقع روایت و نگرش‌ها هستند که باعث به وقوع پیوستن یک وضعیت می‌شوند.

ظریف افزود: این مشکلات نیازمند یک بررسی عمیق و سیاست‌نامه جدی است تا همه این نکات در نظر گرفته شود. فرصت‌های دانشگاهی، توریست‌های سلامت، گردشگری و نظایر آن را ببینیم و براساس آن برنامه‌ریزی کنیم.

معاون راهبردی رئیس‌جمهوری اظهار کرد: دانشگاه آزاد فرصت جذب دانشجوی خارجی فراوان دارد اما این فرصت‌ها را متاسفانه نمی‌بینیم و عبور می‌کنند و حتی گاهی بدل به تهدید می‌شوند. فرصت را نمی‌شود به تعویق انداخت، اگر این اتفاق رخ دهد این فرصت‌ها فاسد می‌شوند و فرصت فاسد می‌تواند بدل به تهدید شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید