سومین نشست مذاکرات فرمول صلح اوکراین / روسیه پشت کرد

کدخبر: ۶۰۶۵۳۶
اقتصادنیوز: طرح صلح ۱۰ ماده‌ای که ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین پیشنهاد کرده شامل بازگشت دوباره حاکمیت ارضی این کشور، خروج نیروهای روسیه، حمایت از منابع غذایی و انرژی، امنیت هسته‌ای اوکراین و آزادی همه زندانیان است.
سومین نشست مذاکرات فرمول صلح اوکراین / روسیه پشت کرد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، مشاوران امنیت ملی حدود ۶۵ کشور جهان با وجود مشارکت نکردن مسکو در سومین نشست «فرمول صلح» که کی‌یف برنامه‌ریزی کرده است، در کشور «مالت» گرد هم آمده‌اند تا درباره راهبرد اوکراین برای پایان دادن به جنگ با روسیه گفت‌وگو کنند.

خبرگزاری رویترز گزارش داد، پس از نشست‌ها در عربستان صعودی و دانمارک، این سومین نشست مذاکرات فرمول صلح اوکراین است که در سال جاری برگزار می‌شود و روسیه در آن مشارکت ندارد.

طرح صلح ۱۰ ماده‌ای که ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین پیشنهاد کرده شامل بازگشت دوباره حاکمیت ارضی این کشور، خروج نیروهای روسیه، حمایت از منابع غذایی و انرژی، امنیت هسته‌ای اوکراین و آزادی همه زندانیان است.

مسکو هفته گذشته از مالت به دلیل میزبانی این نشست انتقاد و آن را «رویداد ضد روسیه» توصیف کرد که «زیان بخش» خواهد بود.

یان بورگ وزیر امور خارجه مالت گفت که این کشور به حمایت خود و تلاش‌ها برای احیای حاکمیت ارضی اوکراین ادامه خواهد داد.

بر پایه این گزارش، درحالیکه هیچ فهرست رسمی‌ای منتشر نشده است، مقامات گفته‌اند که نمایندگان کشورهای اروپایی، آمریکای جنوبی، عربی، آفریقایی و آسیایی در این نشست حضور پیدا می‌کنند.

این نشست در یکی از سالن‌های هتل مالتی (Maltese hotel) پشت درهای بسته برگزار می‌شود.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه پیشتر اعلام کرده بود که فرمول صلح ۱۰ ماده‌ای زلنسکی مطلقاً قابل قبول نیست، اگرچه غرب آن را تنها مبنای صلح در اوکراین می‌داند.

به گزارش ایرنا، رئیس‌جمهور اوکراین در نوامبر (آبان/آذر) گذشته در سخنرانی ویدئویی خود برای نشست گروه ۲۰، از طرح صلح خود رونمایی کرد.

پس از آن، کی‌یف به طور فعال شروع به ترویج این طرح صلح کرد و از بحث در مورد طرح‌های صلح پیشنهاد شده توسط طرف‌های ثالث خودداری و پیشنهادهای میانجیگرانه را رد کرد.

در همین ارتباط جوسپ بورل نیز پیشتر گفته بود که اتحادیه اروپا به جز طرح صلح زلنسکی هیچ پیشنهاد دیگری را برای حل مناقشه در اوکراین بررسی نخواهد کرد.

این در حالی است به گفته ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه، مسکو همیشه از راه‌حل‌های دیپلماتیک برای حل و فصل درگیری اوکراین استقبال کرده اما کی‌یف با تصویب یک قانون، تمامی مذاکرات با روسیه را قطع و ممنوع اعلام کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید