هشدار آمریکا به یمن/ سازمان تجارت دریایی انگلیس بیانیه داد

کدخبر: ۶۱۶۰۴۲
اقتصادنیوز: آمریکا به حوثی‌ها هشدار داد که حملات خود را در دریای سرخ متوقف کنند، این در حالیست که سازمان عملیات تجارت دریایی انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد، قایق نیروی دریایی یمن به یک کشتی در نزدیکی باب المندب دستور داد به سمت سواحل یمن حرکت کند.
هشدار آمریکا به یمن/ سازمان تجارت دریایی انگلیس بیانیه داد

به گزارش اقتصادنیوز؛ وبسایت اکسیوس شامگاه پنج‌شنبه ۲۳ آذر به نقل از دو مقام آمریکایی نوشت که دولت جو بایدن از طریق چندین واسطه پیام‌هایی را به حوثی‌ها در یمن فرستاده و به آن‌ها هشدار داده که حملات خود علیه کشتی‌ها در دریای سرخ و به اسرائیل را متوقف کنند. یکی از مقامات دولت آمریکا به اکسیوس گفت که تیم لندرکینگ، نماینده ویژه ایالات متحده در امور یمن، که طی روز‌های اخیر به خلیج فارس سفر کرده است از همتایان خود در عربستان سعودی، عمان و قطر خواسته که این پیام‌های هشدارآمیز را به حوثی‌ها منتقل کنند.

حملات حوثی‌ها تهدیدی فزاینده علیه کشتی‌رانی در یکی از مسیرهای اصلی تجارت دریایی منطقه تلقی می‌شود.

آخرین مورد آن نیز حمله پهپادی به یکی از کشتی‌های شرکت دانمارکی مرسک است که روز پنج‌شنبه رخ داد.

یکی از مقامات دولت آمریکا به اکسیوس گفت که تیم لندرکینگ، نماینده ویژه ایالات متحده در امور یمن، که طی روزهای اخیر به خلیج فارس سفر کرده است از همتایان خود در عربستان سعودی، عمان و قطر خواسته که این پیام‌های هشدارآمیز را به حوثی‌ها منتقل کنند.

لندرکینگ در این پیام‌ها تاکید کرده که ایالات متحده به شدت نگران این موضوع است که حملات حوثی‌ها آزادی کشتی‌رانی در آب‌های بین‌المللی را تهدید می‌کند.

به گفته مقامات آمریکایی، چندین کشور منطقه طی دو هفته اخیر پیام‌های مشابهی را برای حوثی‌ها فرستاده‌ و گفته‌اند که حملات حوثی‌ها به کشتی‌ها در دریای سرخ یا علیه اسرائیل «غیرقابل قبول» است.

مقامات آمریکایی اما معترفند که این پیام‌های هشدارآمیز تاکنون اثر بازدارنده نداشته و منجر به کاهش حملات حوثی‌ها نشده است.

براساس گزارش انتخاب، در نتیجه این حملات، ورود کشتی‌های تجاری به بندر ایلات در جنوب اسرائیل تقریبا به طور کامل متوقف شده است.

کاخ سفید در این حال اعلام کرده که ایالات متحد به دنبال ایجاد یک گروه ضربت دریای در دریای سرخ است.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، گفته است: «ما در حال رایزنی با سایر کشورها در مورد ایجاد یک گروه ضربت دریایی هستیم تا امنیت کشتی‌هایی را که از آن ناحیه می‌گذرند تامین کند.»

حمله جدید به یک کشتی آلمانی در باب‌المندب و وقوع آتش‌سوزی در آن

 

سازمان عملیات تجارت دریایی انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد، قایق نیروی دریایی یمن به یک کشتی در نزدیکی باب المندب دستور داد به سمت سواحل یمن حرکت کند. این سازمان پیشتر اعلام کرده بود گزارشی مبنی بر وقوع یک حادثه در نزدیکی باب المندب در شمال بندر المخا در یمن را بررسی می‌کند.

براساس گزارش ایسنا، شبکه المیادین گزارش داد، سازمان عملیات تجارت دریایی انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد، این کشتی در ۶۰ مایلی جنوب غرب الحدیده هدف شیء نامعلومی قرار گرفت که موجب آتش‌سوزی روی عرشه آن شد.

نیروی دریایی انگلیس پیشتر از وجود گزارش‌هایی درباره وقوع یک حادثه در شمال بندر المخا یمن در نزدیکی باب المندب خبر داده بود.

به نقل از الجزیره، سازمان عملیات تجارت دریایی انگلیس در بیانیه‌ای فوری اعلام کرده بود: ما از یک کشتی درباره وقوع انفجاری در سواحل یمن تماس دریافت کردیم.

این سازمان افزود که تحقیقات در مورد گزارش این حادثه در نزدیکی باب المندب ادامه دارد.

شرکت امنیت دریایی انگلیس «آمبری» نیز اعلام کرد که یک کشتی با پرچم لیبریا در نتیجه حمله هوایی در شمال بندر یمنی المخا آسیب دیده‌است.

این شرکت در بیانیه‌ای افزود: کشتی در حال عبور از تنگه باب المندب به سمت جنوب بود که مورد گلوله قرار گرفت. این شرکت خاطرنشان کرد: یکی از کانتینرها بر اثر شلیک گلوله به دریا سقوط کرد که منجر به شعله ور شدن آتش شد.

در همین زمینه، خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام آمریکایی از حمله ارتش یمن به یک کشتی در دریای سرخ خبر داد.

در این راستا، خبرگزاری آسوشیتدپرس هم به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد، آتش سوزی در کشتی‌ای که با پرچم لیبریا در دریای سرخ حرکت می‌کرد پس از شلیک گلوله‌هایی از سمت یمن رخ داده‌است.

الجزیره نیز به نقل از شرکت هاباگ لوید آلمان گزارش داد، کانتینر متعلق به ما بوده که در نزدیکی سواحل یمن هدف حمله قرار گرفت، اما به خدمه آن آسیبی نرسید.

در این رابطه رویترز به نقل از یک مقام نظامی آمریکا اعلام کرد، این کشتی که دچار حریق شده متعلق به شرکت آلمانی بوده و این حادثه تلفاتی نداشته‌است.

این مقام نظامی آمریکا همچنین گفت، گلوله‌ شلیک شده به نظر می‌رسد از یک پهپاد از مناطق ارتش یمن شلیک شده و کشتی با پرچم لیبریا را هدف قرار داده‌است.

پیشتر آکسیوس نیز به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد، هشدارهایی که دولت بایدن به ارتش یمن داده تاکنون موجب توقف حملات‌شان نشده‌است.

این وبگاه آمریکایی افزود: کشتی‌هایی که از آسیا به مقصد اسرائیل حرکت می‌کنند دور آفریقا را می‌چرخند و این سفرشان را سه هفته بیشتر کرده و هزینه‌هایشان را بالا می‌برد.

این یک روز پس از آن است که ارتش یمن اعلام کرد که یک کشتی کانتینری را با یک پهپاد در باب المندب هدف قرار داد، زیرا خدمه آن از پاسخگویی به تماس‌ها خودداری کردند.

همچنین روز پنجشنبه مرکزی فرماندهی نیروهای آمریکا در منطقه (سازمان تروریستی سنتکام) از حمله پهپادی از مناطق تحت کنترل ارتش یمن به یک نفتکش در دریای سرخ خبر داده بود.

پت رایدر سخنگوی پنتاگون نیز ادعا کرد که آنچه کشتی‌ها در دریای سرخ در معرض آن قرار می‌گیرند مشکلی است که تنها به کشور او مربوط نمی‌شود، بلکه یک مشکل بین‌المللی است که نیاز به راه حل بین‌المللی دارد. وی افزود: مکانیسمی که واشنگتن برای رسیدگی به این مشکل دنبال می‌کند این است که با شرکای خود برای تقویت قدرت ماموریت دریایی تلاش کند.

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی