حمله تند چین به آمریکا در آستانه سفر بلینکن به پکن

کدخبر: ۶۴۲۴۱۴
اقتصادنیوز: یک سخنگوی وزارت امور خارجه چین در آستانه سفر وزیر امور خارجه آمریکا به چین، از سیاست‌های این کشور در زمینه مسائلی مانند امور دریای چین جنوبی، تایوان، جنگ اوکراین و روابط دوجانبه پکن-واشنگتن انتقاد کرد.
حمله تند چین به آمریکا در آستانه سفر بلینکن به پکن

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، یک سخنگوی وزارت امور خارجه چین در امور آمریکای شمالی و اقیانوسیه، امروز (سه‌شنبه) پیش از سفر «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا به چین، به بیان انتقاداتی از سیاست‌های واشنگتن در زمینه برخی موضوعات، از جمله مناقشه تایوان، دریای چین جنوبی، جنگ اوکراین و روابط دوجانبه پکن-واشنگتن پرداخت.

خبرگزاری اسپوتنیک در این باره گزارش داد که این دیپلمات چینی گفت: آمریکا واقعا باید به فکر مسئولیت خود در بحران اوکراین باشد و آتش‌ آن را شعله‌ورتر نکند. آمریکا نباید از این بحران به عنوان فرصتی برای سود کردن خودش استفاده کند.

او افزود: مسئله اوکراین مسئله‌ای میان چین و آمریکا نیست و طرف آمریکایی نباید آن را به چنین مسئله‌ای تبدیل کند.

خبر مرتبط
تکذیب اتهام فعالیتهای جاسوسی در آلمان از سوی چین

چین اتهام فعالیت جاسوسی در آلمان را تکذیب کرد.

او درباره روابط روسیه و چین هم گفت: آمریکا نباید روابط عادی روسیه و چین را لکه‌دار کند، موجب تحریک بروز درگیری منطقه‌ای شود و فراتر از آن، به چین افترا بزند و سعی کند تقصیرها را به گردن آن بیاندازد.

این مقام وزارت امور خارجه چین درباره تایوان نیز که استقلال آن از چین مورد بحث است اما پکن با تکیه بر اصل «چین واحد» با آن مخالفت می‌ورزد، گفت: ما از آمریکا می‌خواهیم دست از عرضه تسلیحات به تایوان بردارد، مداخله در امور داخلی چین را متوقف کند و از اتحاد صلح‌آمیز چین حمایت کند.

خبر مرتبط
خبر لاوروف درباره دلارزدایی در مبادلات تجاری چین و روسیه

اقتصادنیوز: وزیر خارجه روسیه دوشنبه تاکید کرد که مسکو و چین استفاده از دلار در مبادلات تجاری متقابل را تقریبا بطور کامل کنار گذاشته‌اند.

او درباره روابط دوجانبه آمریکا-چین گفت: روابط چین-آمریکا باید بهبود یابد و وارد مسیری باثبات، سالم و ادامه‌دار شود. در عین حال، چین منافعی دارد که باید از آن صیانت کند، اصولی که به آن پایبندی داشته باشد و خطوط قرمزی که از آن حفاظت کند.

به گفته این دیپلمات چینی، «آمریکا تدابیر اقتصادی، تجاری و تکنولوژیکی خود را برای فشار آوردن به چین تقویت کرده است و مدام در حال اتخاذ تدابیر جدیدی در کنترل صادرات، سرمایه‌گذاری و تحریم‌های یک‌جانبه است که آسیبی جدی به منافع چین وارد می‌کند. این خطرات را از بین نمی‌برد، بلکه در واقع، ایجادکننده آن‌هاست.»

او همچنین درباره نقش واشنگتن در دریای چین جنوبی گفت: چین، قویا با مداخله آمریکا در مسئله دریای چین جنوبی و ایجاد خصومت میان چین و آسه‌آن (انجمن کشورهای جنوب شرقی آسیا) مخالف است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید