اعتراض به چین/ قوانین بین المللی را نقض کردید!

کدخبر: ۶۵۱۸۱۷
اقتصادنیوز :ژاپن و فیلیپین به چین درباره اقدامات گارد ساحلی این کشور در دریای چین شرقی و جنوبی اعتراض کردند.
اعتراض به چین/ قوانین بین المللی را نقض کردید!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا،  «یوشیماسا هایاشی» دبیر ارشد کابینه ژاپن، امروز جمعه در یک کنفرانس خبری اعلام کرد: من در موقعیتی نیستم که بخواهم درباره نیت طرف چینی صبحت کنم اما نفوذ قایق های گارد ساحلی چین به قلمرو دریایی ژاپن، نقض قوانین بین المللی است.

وی از اعتراض شدید توکیو به این اقدام گارد ساحلی چین از طریق کانال های دیپلماتیک خبر داد و گفت: قایق های چینی بعد از بیش از یک ساعت، منطقه را ترک کردند.

این مقام ژاپنی ضمن تاکید بر حفظ تعامل با چین، گفت: نفوذ به آب‌های سرزمینی ما قابل پذیرش نیست و ما با هوشیاری کامل، مناطق اطراف مجمع الجزایر سنکاکو(به چینی، مجمع الجزائر «دیائو») را رصد می کنیم.

خبر مرتبط
دروازه دنیا؛ رقابت سخت چابهار برای توسعه/ چین و هند به صف شدند

اقتصادنیوز: چابهار، نزدیک‌ترین بندر ایران به هندوستان محسوب می‌شود که با قرار گرفتن در دریای آزاد، دسترسی آسان و مطمئنی را برای کشتی‌های باری بزرگ فراهم می‌آورد.

ژاپن امروز مدعی ورود چهار قایق گارد ساحلی چین به آب‌های سرزمینی خود در منطقه مورد مناقشه دریای چین شرقی شد. سه کشور ژاپن، چین و تایوان مدعی مالکیت مجمع الجزایر خالی از سکنه سنکاکو هستند. این جزایر اکنون توسط توکیو اداره می شوند.

از طرف دیگر، تنش ها بین پکن و مانیل نیز در دریای جنوبی چین افزایش یافته است.

«جی تاریلا» سخنگوی گارد ساحلی فیلیپین نیز امروز جمعه، قایق های گارد ساحلی چین را به جلوگیری از انتقال یکی از تفنگداران بیمار از کشتی جنگی «سیرا مادره» متهم و اقدام آنها را ضدانسانی اعلام کرد.

خبر مرتبط
صادرات نفت ایران به چین رکورد شکست

اقتصادنیوز: واردات نفت خام ایران توسط چین در ماه مه به دنبال بهبود حاشیه‌های سود پالایشگاهی، به بالاترین رقم طی هفت ماه گذشته رسید.

وی مدعی شد که علیرغم اطلاع به طرف چینی درباره ماهیت درمانی عملیات، قایق های گارد ساحلی چین در ماه گذشته میلادی برای قایق های فیلیپینی مزاحمت ایجاد کردند.

فیلیپین در سال ۱۹۹۹ میلادی به عنوان بخشی از ادعای مالکیتش بر جزیره مرجانی «آیونگین»، به صورت تعمدی کشتی جنگی سیرا مادره برای دوران جنگ جهانی دوم را به گل نشاند و تعدادی نیرو را به صورت گردشی بر روی این کشتی مستقر کرد.

وزارت خارجه چین در پاسخ اعلام کرد که در صورت اطلاع قبلی، به فیلیپینی ها اجازه تخلیه نیرو و ارائه خدمات را می داد.

پکن در عین حال اعلام کرد که فیلیپین نباید مسائل بشردوستانه را بهانه ای برای تقویت حضور خود در منطقه و اشغال منطقه «توماس شوال دوم(به چینی، جزیره «رنای جیائو») کند.

 

پربازدیدترین‌ها
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی