انتقاد پزشکیان از وضعیت گرانی و تورم/قرار نبود مشکلات کمر مردم را خرد کند

کدخبر: ۶۵۳۲۹۲
اقتصادنیوز: پزشکیان ، کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری با انتقاد از وضعیت تورم و گرانی و تاثیر آن بر زندگی مردم گفت: امروز با تصورات و پیشنهادات غیر علمی به جایی نمی‌رسیم.
انتقاد پزشکیان از وضعیت گرانی و تورم/قرار نبود مشکلات کمر مردم را خرد کند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، مسعود پزشکیان نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری شامگاه پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ در برنامه «میزگرد اقتصادی» که از شبکه یک سیما برگزار شد به بیان دیدگاه‌ها و اولویت‌های اقتصادی خود پرداخت و گفت: حضرت علی(ع) در نامه به مالک اشتر جامعه را به طبقاتی تقسیم کردند؛ یک طبقه لشکریان و پاسداران و نظامیان هستند که باعث عزت و سربلندی جامعه هستند که بدون اینها مملکت اداره نمی‌شود؛ دسته بعدی کسانی هستند که مالیات می‌گیرند و دسته بعدی قضات و کتاب و عمال و دسته چهارم تاجران و صاحبان صنعت هستند که حضرت علی(ع ) می‌فرمایند بجز این گروه هیچ کدام از ۳ دسته قبل نمی‌توانند پایدار بمانند.

وی تاکید کرد: اگر همین نگاه را می‌پذیرفتیم و قوانین و مقررات را بر این اساس تنظیم می‌کردیم، نباید مشکلاتی که امروز داریم را می‌داشتیم؛ اگر بپذیریم که بدون اینها، سایرین غیر پایدارند، مسائل حل خواهد شد.

خبر مرتبط
میزگرد اقتصادی پزشکیان در دومین حضورش در صدا و سیما

اقتصادنیوز: برنامه «میزگرد اقتصادی» با حضور مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری آغاز شد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در ادامه با اشاره به شاخص‌های اقتصادی کشور عنوان کرد: استناد من در آن‌چه که عرض می‌کنم بانک مرکزی، مرکز مدیریت بدهی‌های دولت وزارت اقتصاد و همچنین سازمان برنامه و بودجه و مرکز آمار کشور است؛ بدهی دولت به بانک مرکزی از آغاز سال ۱۴۰۰ تا بهمن از ۱۱۵ همت به ۳۰۲ همت رسیده است یعنی ما ۱۸۷ همت افزایش داریم؛ همچنین بدهی دولت به بانک‌ها از همان سال از ۴۱۶ همت به ۸۱۹ یعنی نزدیک به دو برابر رسیده است. انتشار اوراق مالی طی این سالها ۷۵۲ همت یعنی دو برابر آن‌چه که در شهریور ۱۴۰۰ وجود داشته است.

پزشکیان ادامه داد: عدد تورم طی ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ همواره بالای ۴۰ درصد بوده است؛ تورم گوشت قرمز و سفید در ۱۴۰۳، ۷۹.۲ درصد و گوشت ماکیان ۸۰ درصد و ماهی ۶۳ درصد بوده‌است؛ از سوی دیگر رشد اقتصادی کشور در گروه کشاورزی منفی ۲.۲ درصد، گروه صنایع و معادن بدون نفت منفی نیم و استخراج نفت و گاز طبیعی ۲۰ درصد بوده است که این به آن معناست که رشد ۵۷ اقتصاد برای نفت بده است که برای حوزه‌های دیگر. همچنین وضعیت ارز ترجیحی به استناد گزارش رئیس کل بانک مرکزی در ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ این بوده که ۲۰ میلیارد دلار ارز به قیمت ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته شده و ۵۰ میلیارد دلار ارز به نرخ زیر ۴۰ هزار تومان توزیع شده است که معنای این حرف آن است نزدیک به ۶۰۰ الی هزار هزار میلیارد تومان پول به عده‌ای رانت داده‌ایم.

خبر مرتبط
پاسخ مسعود پزشکیان به یک کاربر/ آقای کاندیدا به «فدرالیسم» برای ایران باور دارید؟/برنامه پزشکیان برای افغان‌ها در ایران

اقتصادنیوز: نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در فضای مجازی نوشت: به «هر ایده‌ای» که یکپارچگی سرزمینی ایران را خدشه دار کند، باور ندارم.

وی عنوان کرد: الان وضعیت جامعه اینگونه است که کارمندان دیگر نمی‌توانند راحت زندگی کنند و بازنشستگان گرفتار هستند قدرت خرید ندارند و دیگر نمی‌توانند با پولی که می‌گیرند بخاطر تورمی  که ایجاد شده بصورت روزمره زندگی خود را تامین کنند. امروز همه نگران و ناراضی هستند و اگر روز به روز جلوی این وضعیت گرفته نشود قطعاً با مشکل زیادی مواجه خواهیم شد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: ما قرار نبود که این‌گونه شویم و تورم، گرانی و مشکلات کمر مردم را خرد کند و امروز با تصورات و پیشنهادات غیر علمی به جایی نمی‌رسیم.

** احمد میدری و حسین عبده تبریزی به عنوان مشاوران اقتصادی پزشکیان و همچنین یحی آل اسحاق، داود دانش جعفری، محمدحسین حسین زاده بحرینی به عنوان کارشناسان اقتصادی در این برنامه حضور داشتند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی