نظر پزشکیان درباره واردات خودرو/ جلیلی: تولید باید اقتصادی باشد

کدخبر: ۶۵۷۲۷۰
اقتصادنیوز: اگر رقابت را آزاد کنیم و ماشین ها وارد مملکت شوند خود به خود خود را تنظیم می کنند.
نظر پزشکیان درباره واردات خودرو/ جلیلی: تولید باید اقتصادی باشد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، مسعود پزشکیان و سعید جلیلی دو کاندیدای راه‌یافته به مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دومین مناظره رو در روی یکدیگر پاسخگوی سوالات اقتصادی هستند. در ادامه مجری مناظره پرسشی از پزشکیان مطرح کرد و گفت که چند سال پیش جنابعالی در دیدار با مدیرعامل یکی از شرکت‌های خودروسازی داخلی با واردات خودروهای خارجی مخالفت کرده بودید و فرموده بودید که با واردات خودرو دشمن به دنبال خروج ارز از کشور است اما در مناظره‌ای که دیشب داشتیم اشاره کردید که باید بازار را باز کنیم و دور خود قفس درست نکنیم؛ بفرمایید که آیا با واردات خودرو موافق هستید یا مخالف و اگر موافق هستید بفرمایید که عرض مورد نیاز این موضوع را از کجا تامین خواهید؟

پزشکیان در پاسخ گفت: من آن زمان هم که وزیر بودم این اعتقاد را داشتم؛ بازار بسته بود و وقتی واکسن تولید می‌کردیم دولت برای آن قیمت گذاری می‌کرد؛ اگر می‌خواستیم همان واکسنی که ما تولید می‌کردیم را وارد کنیم، صد برابر باید هزینه بیشتر پرداخت می‌کردیم؛ دولت مرزها را بسته بود و جنس‌هایی را که تولید می‌کرد با قیمت‌های آنچنانی در بازار آزاد تحویل مردم می‌دادند؛ در حالی که اگر بازار آزاد است باید می‌گذاشتند که واکسن نیز آزاد باشد.

پزشکیان: خودرو باید با ارز مردم وارد شود

پزشکیان درباره واردات خودرو ادامه داد: دولت واکسن را قیمت گذاری میکرد اما ماشین را نمی‌کرد و مرزها ها را بسته بود؛ اما ماشین که مزیت ما نیست مرزها را برای آن بستیم. در حال حاضر قانون نگذاشته واردات ماشین انجام شود. می‌گفتند ماشین دست دوم وارد کنیم. چیکار کردیم که به واردات ماشین دست دوم هم راضی شدیم، اما اجازه واردات ندادند؟ همه ماشین ها را از چین وارد کردیم و قیمت ماشین ها را چند برابر در اینجا می‌فروشیم. مردم را از زندگی ساده محروم کرده ایم. واردات خودرو با ارز مردم باید وارد شود. به مردم پول ایرانی میدهیم اما جنس خارجی را ده برابر به آنان می فروشیم. واردات خودرو با ارزهای مردم آزاد می شود.

وی ادامه داد: اگر رقابت را آزاد کنیم و ماشین ها وارد مملکت شوند خود به خود خود را تنظیم می کنند. اگر ارز کالاهای اساسی مثل دارو را تنظیم کنیم بازار آزاد خود را تنظیم می کند. لازم نیست دولت دخالت کند. دولت باید ارز برای پشتیبانی را تامین کند و بقیه را بازار خودش کنترل می کند. دولت دست از دخالت در بازار و قیمت گذاری ها بردارد.

سعید جلیلی در پاسخ به این سوال که شما گفتید واردات خودرو صفر و صدی نیست و واردات خودرو باید ابزاری برای افزایش کیفیت خودروهای داخلی و پایین آمدن قیمت ها باشد. آقای یزدانی سخنگوی ستاد شما نیز گفته است شما با واردات کنترل شده خودرو موافقید، نظر صریح خود را می گویید؟ عنوان کرد: مردم از خودرو سوال دارند. یکی از اشکالاتی که در کشور وجود دارد این است که این همه رشته اقتصاد در کشور داریم و مسکن، خودرو و کشاورزی و تک بعدی نیست و ابعادی مثل سیاست خارجی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دارد.

وی بیان کرد: یکی از کارهایی که دنبال می‌کنم این است که از دانشگاه ها و وزارت علوم بخواهیم وارد رشته های تخصصی اقتصاد مثل اقتصاد خودرو، مسکن و کشاورزی شوند. تا اقتصاد و دانشگاه ها باهم پیوند بخورند.

جلیلی: قیمت و کیفیت خودرو حائز اهمیت است

وی ادامه داد: قیمت و کیفیت خودرو حایز اهمیت است. آن چیزی که بررسی کرده ایم، البته اگر آقای پزشکیان نگوید این ها در اتاق در بسته نشسته اند و جلسه گرفته اند این است که در ده سال گذشته ده ها استاد دانشگاه و مدیران خودرو را آورده ایم و این ها از همه طیف ها بوده اند و با کارشناسان مربوطه صحبت کردند. یکی از مهم ترین موضوعات در خودرو بحث تیراژ است.

جلیلی تأکید کرد: در تولید کاری که انجام می‌دهید این است که تولید باید اقتصادی باشد. این موضوع را با استادان مختلف بررسی کردیم و با مدیران برجسته کارخانه‌ها هم مشورت داشتیم. اگر با این نگاه که راه‌حل را افزایش تیراژ اعلام کنید، یکی از اهرم‌های‌تان همین واردات است تا متناسب با آن بازار را بتوانید کنترل کنید.

وی افزود: زمانی که معاون اروپا و آمریکا در مسکو بودم، مشتری سمند داشتیم که سفیر ما آن زمان می‌گفت ما شش‌ماه در اینجا در صف سمند هستیم. در ونزوئلا تولید پراید و سمند داشتیم و بازار آنجا را داشتیم اما متاسفانه در آن ۸ سال تعطیل شد.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: واردات یک ابزار خوب برای مدیریت بازار است. یکجا باید وارد کنید تا تولیدکننده داخلی فکر نکند همه کار دست اوست. از یک طرف هم باید ایرادات تولیدکننده داخلی را هم حل کنید. صادرات به کشورهای همسو هم باید در نظر باشد که در آن ۸ سال قطع شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی