واکنش شوکه‌کننده اوکراین به پیشنهاد آتش‌بس مجارستان

کدخبر: ۶۵۷۲۸۳
اقتصادنیوز: کی‌یف ابتکار نخست وزیر مجارستان برای آتش‌بس را رد کرد..
واکنش شوکه‌کننده اوکراین به  پیشنهاد آتش‌بس مجارستان
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، دفتر رئیس جمهور اوکراین شامگاه سه‌شنبه خبر داد که کی‌یف ابتکار «ویکتور اوربان» نخست وزیر مجارستان برای آتش‌بس در اوکراین را رد کرده است.«ایگور جوکوا» معاون مدیر دفتر ریاست جمهوری اوکراین در گفت‌وگوی تلویزیونی گفت: «اوربان ایده خود را مطرح کرد و مجارستان نخستین کشوری نیست که درباره چنین سناریوهای احتمالی صحبت می‌کند».
وی ادامه داد: «زلنسکی به سخنان اوربان گوش داده و موضع خود را در این باره ارائه کرد. موضع اوکراین واضح، مفهوم و شناخته شده است».نخست‌وزیر مجارستان ویکتور اوربان که امروز سه‌شنبه برای اولین بار از آغاز جنگ در اوکراین وارد این کشور شد و با ولودیمیر زلنسکی دیدار کرد، در کنفرانس خبری مشترکِ بعد از این دیدار گفت که از زلنسکی خواسته تا قبل از مذاکرات صلح، هر فرصتی برای آتش‌بس را در نظر بگیرد و فکر می‌کند که آتش‌بس می‌تواند مذاکرات را تسریع کند.
به گفته اوربان، موضوع صلح در اوکراین، یکی از موضوعات اصلی در دوره شش ماهه ریاست مجارستان بر شورای اتحادیه اروپا خواهد بود. او همچنین گفت که کشورش آماده کمک به نوسازی اقتصاد اوکراین است.پیش‌تر، سخنگوی دولت مجارستان در ایکس درباره هدف این سفر نوشت «ویکتور اوربان امروز صبح وارد کی‌یف شد تا با ولودیمیر زلنسکی درباره صلح اروپا گفت‌وگو کند».با این حال، سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه دیمیتری پسکوف امروز سه‌شنبه در واکنش به سفر نخست‌وزیر مجارستان گفت که کرملین هیچ انتظاری از این سفر ندارد و افزود «به دلیل ریاست مجارستان بر شورای اروپا، در سفر اوربان به کی‌یف، مسئولیت‌ (او) در قبال منافع بروکسل (اتحادیه اروپا) در اولویت قرار خواهد گرفت».
 
دیروز ریاست گردشی شورای اروپا برای شش ماه آینده به مجارستان واگذار شد؛ این ریاست در بحبوحه اختلافات شدید اوربان با سران اتحادیه اروپا بر سر شماری از مسائل بین‌المللی از جمله جنگ اوکراین به مجارستان رسید. او از آغاز جنگ مخالف تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه و ارسال تسلیحات برای اوکراین بوده است. بسیاری بر این باورند که اوربان در مقابل سیاست‌های اتحادیه اروپا به‌ویژه حمایت از اوکراین در برابر روسیه، مانعی جدی به شمار می‌رود.
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی