پیشگویی عباس عبدی از سیستم سیاسی ایران/ قوای حکومتی ایران مکمل هم نیستند

کدخبر: ۶۶۱۱۶۸
اقتصادنیوز: فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: قوای حکومتی در ایران مکمل هم نیستند بلکه مقابل هم هستند.
پیشگویی عباس عبدی از سیستم سیاسی ایران/ قوای حکومتی ایران مکمل هم نیستند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، عباس عبدی عصر یکشنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۳ در نشست واکاوی گفتمان دولت چهاردهم با تبیین دو نگاه «تهدیدمحور» و «فرصت محور» که با حضور تعدادی از اساتید دانشگاه و اعضای شورای راهبری دولت چهاردهم در فرهنگسرای اندیشه تهران برگزار شد، گفت: این اتفاقی که شما در انتخابات دیدید گمان نکنید که روز ۱۵ تیر و هشتم تیر رخ داد این یک فرایند خیلی قدیمی دارد در حقیقت می‌توان گفت از سال ۱۴۰۰ که انتخابات برگزار شد این ذهنیت وجود داشت که دیر یا زود سیستم سیاسی ایران به بن‌بست می‌رسد که رسید.

وی افزود: هم از حیث یک دست سازی پروژه پایان ناپذیری بود و همچنان می‌توانست ادامه پیدا کند و تقسیم بر دو شود و هم از حیث کارآمدی.

فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: برخی‌ها خیال می‌کنند که حکومت چین یک حکومت اقلیت است در حالی که اینگونه نیست. چند رهبری حکومت چین چند عضو شده است و با هم اختلاف اساسی هم دارند، یک دموکراسی در سطح دولت چین وجود دارد با چند صد میلیون عضو.

وی ادامه داد: اینگونه نیست که فکر کنیم یک عده نشسته‌اند و تصمیم می‌گیرند و همه چیز را جلو می‌برند.

خبر مرتبط
پاسخ تند عباس عبدی به علیرضا پناهیان: ۲ ضربه‌ای که از انتخابات خورده‌اید گیج‌تان کرده!

اقتصادنیوز: یکی از وعاظ مشهور و سلبریتی‌های نواصولگرا کم‌کم متوجه تبعات سیاست‌های جاری شده است ولی هنوز نمی‌خواهد به واقعیت مساله اشاره کند.

فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: بنابراین یک حدی از دموکراسی حتی اگر محدود هم باشد کمک می‌کند به از بین رفتن اشتباهات و اینکه افراد شایسته بالا بیایند و این پیشرفتی که در چین می‌بینیم طی ۵۰ سال که واقعاً باور نکردنی است محصول چنین فضایی است و اینگونه نیست که فکر کنیم یک حکومت مستبد آنجا نشسته باشد و اداره می‌کند بنابراین اگر ما هم یکدست شدیم می‌توانیم اداره کنیم این خیال خام است.

عبدی خاطرنشان کرد: بنابراین این اتفاق به نظر من اواسط سال گذشته نتیجه‌اش برای سیستم مشخص شده بود که نه حکومت توانست یک دست شود و نه موفق و کارآمد.

وی تصریح کرد: برداشت من این بود که این مسیر متوقف خواهد شد حالا امسال به دلیل سقوط بالگرد، اگر این هم نبود در انتخابات سال آینده این اتفاق رخ می داد.

فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: بنیاد این اتفاق دو شکاف عمیقی است که در ساختار سیاسی ایران وجود دارد. یکی شکاف درون ساختار قدرت و دیگری شکافیست که به مرور به وجود آمده و بین ساختار قدرت و مردم تشریح شده است.

عبدی افزود: صحبت‌های امروز رهبری خیلی دقیق و روشن با ادبیاتی دیگری ساختار اول را توضیح می دهند.

وی تصریح کرد: شما یک صندلی را در نظر بگیرید که چهار پایه دارد این چهارپایه مکمل هم هستند اگر یکی نباشد نمی توان روی سه پایه دیگر نشست.

خبر مرتبط
واکنش تند عباس عبدی به شعار علیه ظریف/ دیگر به نماز جمعه هم رحم نمی‌کنند

اقتصادنیوز‌:‌ یک فعال سیاسی نسبت به شعار دادن علیه محمدجواد ظریف در نماز جمعه واکنش نشان داد.

عبدی بیان کرد: قوای حکومتی ایران مکمل هم نیستند بلکه مقابل هم هستند. یک زمانی سیستم قضایی جلوی دولت می‌ایستد یک زمانی دولت جلوی دیگری و زمان دیگری مجلس جلوی دو تای دیگر.

فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: شما ادبیات نمایندگان مجلس را نگاه کنید انگار اپوزیسیون در آنجا حرف می‌زند در حالیکه بخش اعظم قدرت در مجلس و در قانونگزاری در تخصیص بودجه است اینها مسئولیت دارند اما حالت اپوزیسیونی دارند.

عبدی گفت: این وضعیت در درون خود دولت هم وجود دارد در درون دولت این شکاف بین قوای مختلف وجود دارد. در خود دستگاه قضایی هم این شکاف وجود دارد جایی که اصلاً نباید چنین چیزی وجود داشته باشد تا زمانی که ما مواجه با شکاف با درون ساختار قدرت هستیم امکان ندارد هیچ پروژه‌ای پیش برود اما شکاف بدتر آن است که بین دولت و مردم شکاف وجود دارد.

وی تاکید کرد: اکنون چند مسأله در دنیا حل شده است مانند موضوع تورم، قیمت ارز و قیمت گذاری و چیزهایی است که نباید وجود داشته باشد اما در ایران وجود دارد.

عبدی با اشاره به وجود شکاف دولت و ملت گفت: سه بار در دولت روحانی قیمت بنزین اضافه شد. دو بار را اکثرتان خبر ندارید و یادتان رفته است اما بار سوم را یادتان است و آن بحران ۹۸ را ایجاد کرد. دو بار دیگر وقتی بود که بین دولت و مردم اعتماد وجود داشت و کسی توجه نکرد.

فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: در دولت روحانی به محض اینکه قیمت ارز را تک نرخی کردند و کسی هم متوجه آن نشد و کسی به این موضوع توجهی نکرد اما ارز ۴۲۰۰ پاشنه آشیل آن دولت و دولت بعدی شد.


وی ادامه داد: بنابراین تا زمانی که این شکاف وجود دارد چه در سطح دولت و ملت و چه در سطح دولت امکان ندارد که شما بتوانید یک گام پیش رو بردارید.

عبدی گفت: تا اکنون انتخابات بوده اما پشت آن دعوا و ستیز هم بوده و هر کسی می‌خواسته آن یکی را حذف کند در همه انتخابات این قاعده وجود داشته اما از طریق انتخابات.

وی افزود: از سال ۱۴۰۰ به بعد و قبل از آن یعنی اتفاقات ۹۶ تا ۱۴۰۱، رابطه مردم را با این فرایند قطع کرد و تنها یک راه باقی مانده بود و اینکه آیا سیستم سیاسی ایران حاضر می‌شود انتخاباتی را آگاهانه بپذیرد.

عبدی گفت: نه در ۹۲ و نه در ۹۶ سیستم سیاسی ایران انتظار این را نداشت که خاتمی یا روحانی سر کار بیایند اما آمدند. بنابر این آن انتخابات دیگر فایده‌ای نداشت. انتخابات ۱۴۰۳ مبنایی برای حل این مسائل است هم شکاف درون قدرت و هم شکاف میان دولت و ملت. 

وی خاطرنشان کرد: هم انتخابات و هم اجرای آن معرف این اراده بود که سیستم سیاسی ایران به این نتیجه رسیده که باید این مسیر را برود اما این بار آگاهانه.

عبدی گفت: از همان ابتدا هم گفتم از نظر من سیستم سیاسی ایران کاملاً آگاهانه تن به این داده است که پزشکیان رئیس جمهور شود برخلاف ۹۲ و ۹۶. 

این فعال سیاسی افزود: بارها هم گفتم اگر می‌خواهید زیرش بزنید از حالا بزنید صحبت‌های امروز رهبری به نظر من کاملاً مرحله بعدی را نشان داد که مجلس نمی‌تواند چوب لای چرخ دولت بگذارد. مجلس یک قدرت است دولت هم یک قدرت و دستگاه قضایی هم یک قدرت و همه اینها باید مکمل هم باشند.

عبدی یادآور شد: کل ایده سیاسی که باید روی آن تاکید شود این است که این انتخابات آغاز راه است. اولاً در ادامه باید آنهایی که رای ندادند بیایند تکمیل شوند و اضافه شوند زیرا رای در صندوق مهم نیست مهم همین اعتقادی است که داریم. ما هم که رای دادیم اگر پشیمان شویم رای خود را پس می گیریم.

وی گفت: بنابر این ایده کلی این انتخابات این است که بازگشت به جامعه و به مردم،  حذف شکاف درون ساختار قدرت، یکدست شدن قوا برای پیشبرد پروژه توسعه و آرامش مردم، حذف شکاف بین مردم و دولت و اعتماد پیدا کردن ملت به اقدامات دولت زیرا آن زمان خواهید دید که پیچیده‌ترین سیاست‌هایی که اکنون کسی جرات ندارد نزدیک آن شود این دولت می‌تواند به نفع مردم اتخاذ کند.

فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: راه آن هم ساختار قدرت و تن دادن به حاکمیت قانون است. در ساختار قدرت آنچه که حرف نهایی را می‌زند قانون است و در ارتباط با ملت آن چیزی که حرف نهایی را می‌زند قانون مبتنی بر خواست مردم است.

وی گفت: اینگونه نمی‌شود یک قانون بنویسند و بگویند این قانون است و همه باید آن را اجرا کنند اما در عمل ۸۰ درصد مخالف آن قانون باشند این بی معنی است و بی‌ اعتبار کردن آن قانون است. قانون برای مردم است و برای آن است که روابطمان را به شکل ضمانت اجرایی درآوردیم. قرار نیست کسی برای ما قانون بگذارد اگر می‌خواهید قانون دیگری بگذارید مسیر دیگری دارد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید