ماموریت دشوار سکان دار تازه نفس

سایه ترور ترامپ بر توافق احتمالی تهران و واشنگتن/ پیروزی ترامپ؛ چالش جدی دولت مسعود پزشکیان؟

کدخبر: ۶۶۱۳۰۵
اقتصادنیوز: گروهی از ناظران با اشاره به افزایش شانس ترامپ برای ورود دوباره به کاخ سفید بعد از ترور نافرجامش در باب چالش های دولت پزشکیان می گویند. به باورشان در صورت بازگشت رئیس جمهوری پیشین فضا برای توافق میان تهران و واشنگتن پیچیده‌تر می شود.
سایه ترور ترامپ بر توافق احتمالی تهران و واشنگتن/ پیروزی ترامپ؛ چالش جدی دولت مسعود پزشکیان؟

به گزارش اقتصادنیوز، پس از ترور ناموفق ترامپ، گمانه زنی ها در باب فزایش شانس این نامزد جمهوری خواه برای پیروزی در انتخابات پیش رو افزایش یافته است؛ گزاره ای که می تواند چشم انداز تعاملات دولت تازه آمریکا با ایران را تحت تاثیر قرار دهد.

این در حالی است که چند روز بعد از ترور نافرجام ترامپ، شبکه‌ خبری سی‌ان‌ان به نقل از منابع ناشناس مدعی شد که در هفته‌های اخیر اطلاعاتی در مورد برنامه‌ی ادعایی ایران برای ترور رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده به دست مقامات آمریکایی رسیده؛ ادعایی که به شدت از سوی مقام های رسمی کشورمان رد شد. نمایندگی ایران در سازمان ملل گزارش سی‌ان‌ان را "بی‌اساس و مغرضانه" خواند و مردود دانست. این نمایندگی در بیانیه‌ای اعلام کرد که جمهوری اسلامی برای محاکمه‌کردن ترامپ به دلیل ترور شهید قاسم سلیمانی، فرمانده ارشد سپاه قدس ایران در سال ۱۳۹۸، "مسیر حقوقی" را برگزیده است.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی ایران، نیز گزارش‌های رسانه‌های آمریکایی را رد کرد و تأکید داشت که ایران در پیگرد قضایی ترامپ به دلیل نقش مستقیمش در ترور شهید سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه در نزدیکی فرودگاه بغداد، "مصمم است." در عین حال، علی باقری کنی، سرپرست وزارت امور خارجه‌ی ایران در مصاحبه با سی‌ان‌ان، اتهامات مربوط به برنامه‌ی ایران برای ترور نامزد جمهوری خواهان را رد کرد.با این حال، او تأکید کرد که ایران "به رویه‌های قانونی و قضایی در سطح داخلی و بین‌المللی متوسل خواهد شد."باقری کنی در گفت و گویی جداگانه با نیوزویک گفت که تهران از ازسرگیری مذاکرات با واشنگتن برای بازگرداندن مشارکت متقابل در توافق هسته‌ای استقبال می‌کند.

روزنامه هم میهن ترور نافرجام  ترامپ را "شلیک پیروزی" به او توصیف کرد و روزنامه ایران نیز نوشت که سوءقصد به جان این نامزد جمهوری‌خواه، که در نظرسنجی‌ها پیشتاز است، برای او "پر ثمر و مفید" بوده است. همزمان بسیاری از کاربران اینترینت در ایران با انتشار تصویر این سوء قصد، لحظه ترور را لحظه پیروزی ترامپ توصیف کردند.به نوشته امواج میدیا، ترامپ به واسطه خروج یک‌جانبه از توافق هسته‌ای سال 2015 و اعمال مجدد تمامی تحریم‌ها، در میان بسیاری از ایرانیان چهره‌ای منفور شد. ترور شهید سلیمانی نیز موجب شد تا رئیس جمهوری پیشین آمریکا به چهره ای منفور برای ایرانی تبدیل شود.

به ادعای امواج میدیا، سوء قصد نافرجام به جان ترامپ، محبوبیت فزاینده‌ی او در میان رأی‌دهندگان آمریکایی، و توطئه‌ی ادعایی ایران برای هدف قراردادن او در زمان نامناسبی رخ داده است. مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور منتخب، چهره‌ای که قرار است به زودی سکان پاستور را دست بگیرد، یکی از اهدفش تعامل با غرب برای عبور از تحریم هاست. توافق هسته‌ای که به طور رسمی با عنوان برنامه‌ی جامع اقدام مشترک (برجام) شناخته می‌شود، سال 2019 زمانی که ترامپ از آن خارج شد و همه‌ی تحریم‌ها علیه ایران را بازگرداند، پایان یافت.

حال در چنین شرایطی اگر ترامپ دوباره رئیس‌جمهور شود، دولت چهاردهم ایران در تلاش برای رفع تحریم‌ها مسیر دشواری پیش رو خواهد داشت. تعامل با غرب بالاخص ایالات متحده برای پایان دادن به تحریم ها در کنار گزاره های دیگری چون صداهای مخالف در ایران و همچنین فعل و انفعال‌های مخرب اسرائیل می‌تواند برای دوست پزشکیان به چالشی جدی تبدیل شوند. هرچند گروهی مدعی اند که بازگشت ترامپ تا حدودی نگرانی های تل آویو را برطرف خواهد کرد. به ادعای این گروه زیاده خواهی های رئیس جمهوری پیشین آمریکا و عدم عقب نشینی ایران از خط قرمزهایش موجب می شود تا آینده هرگونه توافق ادعایی میان تهران و واشنگتن دور از ذهن به نظر برسد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید