یک به هیچ به نفع ایران

پیام پزشکیان به غرب؛ تعبیر آمریکا از پلن منطقه‌ای دولت چهاردهم/ آیا غرب راهی برای تعامل با ایران می‌یابد؟

کدخبر: ۶۶۲۵۱۶
اقتصادنیوز: تاکید مسعود پزشکیان بر تداوم سیاست‌های منطقه‌ای ایران سیگنالی قوی برای غرب بود؛ بدین معنا که تاکید دولت چهاردهم بر اصل تنش‌زدایی به معنای توقف سیاست های منطقه ای و فرامنطقه ای ایران نیست، بلکه معنای آن تعریف تعادلی تازه در روابط میان ایران با جهان است.
پیام پزشکیان به غرب؛ تعبیر آمریکا از پلن منطقه‌ای دولت چهاردهم/ آیا غرب راهی برای تعامل با ایران می‌یابد؟

به گزارش اقتصادنیوز، مسعود پزشکیان پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری در ایران با ارسال پیامی برای اعضای محور مقاومت تاکید کرد که دولت چهاردهم نیز به سان دولت های پیشین ایران کنار محور مقاومت خواهد ایستاد. از منظر ناظران، پیام ارسالی رئیس جمهوری میانه رو برای ناظران خارجی روشن است؛ بله پزشکیان از تعامل با غرب می گوید اما ایران در دوان ریاست او قرار نیست در سیاست های منطقه ای اش،  تعامل با همسایگان و محور مقاومت تغییری ایجاد کند. با این همه گروهی از رسانه های غربی ضمن رد این ادعا مدعی اند که پیروزی چهره ای میانه رو به معنای تنش زدایی و روابط گرم میان تهران و غرب است.

یک به هیچ به نفع ایران

ورود کرانچ در این باره مدعی شد، گروهی از رسانه های غربی با استناد به برخی از گزاره ها تلاش دارند تا پیام پزشکیان را به گونه دیگری تعبیر کنند. به ادعای آنها موضع گیری اخیر حزب الله که مبنی بر این که در صورت امضای توافق آتش بس میان اسرائیل و حماس بدان احترام می گذارد، سیگنالی است از جانب تهران. این رسانه ها پا را فراتر گذاشته و حتی حمله ادعایی به بلندی های جولان و یا غرب سرزمین های اشغالی را نیز به تهران نسبت می دهند.

به ادعای ناظران سیگنال‌های مثبت (ادعایی) ارسالی ماحصل رایزنی های گفتگوهای محتاطانه در عمان و توافق غیررسمی بین نمایندگان ایران و آمریکاست؛ رایزنی‌هایی که پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آغاز شد و محورش نحوه پایان دادن به جنگ غزه و کاستن از تنش ها در سرزمین های اشغالی بود. در باب تداوم گفت و گوها خبری رسمی منتشر نشده، ایالات متحده مدعی است که ماه‌هاست میان تهران و واشنگتن رایزنی انجام نشده، اما علی باقری کنی، سرپرست وزارت خارجه ایران 11 ژوئیه از تداوم رایزنی ها گفت.   

به ادعای ورود کرانچ، کاهش تنش به هیچ وجه به معنای پایان رویارویی نیست. ایران و اسرائیل نه رقیب، دشمنان منطقه ای هستند، هرچند هیچکدام خواهان جنگی فراگیر و تمام عیار نمی باشند.گروهی از ناظران با اشاره به رویارویی ایران و اسرائیل که ماحصل واکنش تهران به حمله تروریستی اسرائیل بود؛ دو بازیگر کماکان در غزه و به شکلی غیر مستقیم رویاروی هم تعریف شدند، بدین معنا که حماس و حزب الله از یک سو و اعضای دیگر محور مقاومت از سوی دیگر؛ که از متحدان ایران هستند، بارها موضاع اسرائیل را هدف حملاتشان قرار دادند. گروهی از تحلیلگران مدعی اند که هم صدایی محور مقاومت با ایران موجب شده تا تهران در برابر اسرائیل در موقعیتی برتر قرار گرفته و از این فرصت برای کسب امتیازهایی در رایزنی های چندجانبه استفاده کند.این گروه در ادامه بر این حقیقت تاکید دارند که تقویت مواضع ایران در شرایطی رخ داده که روابط واشنگتن و تل آویو به شدت تیره شده است.

171261154

ورود کرانچ در ادامه این یادداشت مدعی است، در میانه جنگ اسرائیل و حماس و بالا گرفتن تنش ها در غزه، پیشرفت در برنامه هسته ای ایران نیز سرعت گرفته و همین مقوله موجب نگرانی قدرت های غربی شده است.غرب امروز در شرایط سختی قرار دارد، از یک طرف جنگ در اوکراین توان بازیگران اروپایی و آمریکایی را گرفته و از طرفی دیگر افزایش تنش ها در غزه و نبود روزنه ای برای برقراری آتش بس موجب شده تا  این گروه از بازیگران برای متوقف کردن تهران توانی نداشته باشند.علاوه بر گزاره هایی که بدان ها اشاره شد، توان و نقش منطقه ای ایران نیز در میانه تنش های ماه های اخیر پررنگ تر شده است. این حقیقتی است که کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس بالاخص بعد از رویارویی بی سابقه ایران و اسرائیل بدان اذعان داشتند. پیر هاسکی، کارشناس ژئوپلیتیک فرانسه اینتر در این باره مدعی شد: «ایران بازیگر کلیدی در معادلات منطقه ای است، این کشوربه عنوان حامی قدرتمند محور مقاومت فعالیت دارد، هرچند (به ادعای این تحلیلگر) این کنش زمینه را برای افزایش تنش هموار می کند».

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید