استقبال اعراب واسرائیل از بازگشت ترامپ-1

معنای بازگشت ترامپ برای خاورمیانه؛ آمریکا مدهوش دلارهای آمریکایی عربستان و امارات/ آغاز فصل تازه میان بن سلمان و ترامپ

کدخبر: ۶۶۳۰۰۷
اقتصادنیوز: نظرسنجی ها نشان می دهد که نخبگان مستقر در پادشاهی های خلیج فارس از بازگشت ترامپ استقبال می کنند؛ در باب چرایی آن، هم می توان به مواضع بایدن اشاره کرد و هم تعاملات تجاری خانواده رئیس جمهوری با بازیگران عرب حاشیه خلیج فارس؛ تعاملاتی که برای این گروه فرصت ساز شد.
معنای بازگشت ترامپ برای خاورمیانه؛ آمریکا مدهوش دلارهای آمریکایی عربستان و امارات/ آغاز فصل تازه میان بن سلمان و ترامپ

به گزارش اقتصادنیوز، به نظر می رسد نامزدی دونالد ترامپ بیشتر از سایر نقاط جهان برای نخبگان حاکم مستقر در بازیگرانی چون اسرائیل و عربستان سعودی و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس با اهمیت باشد. با توجه به اینکه جو بایدن، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا در جریان مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری 2020 خود به شدت به ریاض تاخت، از همین رو حمایت پادشاهی از ترامپ چندان عجیب نیست، اما در باب اسرائیل با توجه به حمایت بی سابقه بایدن از این بازیگر بعد از حمله 7 اکتبر حماس، نظرسنجی ها نشان می دهد که ترامپ در سرزمین های اشغالی محبوب تر شد. شاید به این دلیل که حزب دموکرات، به ویژه جناح مترقی ، بیشتر از جمهوری خواهان از اسرائیل انتقاد کرده و هر نامزد دموکراتی که جایگزین بایدن شود - مانند کامالا هریس، معاون رئیس جمهور - به احتمال زیاد این پویایی را تغییر نخواهد داد و حتی ممکن است قدرت ترامپ را نیز افزایش دهد.در باب نگاه خاورمیانه به بازگشت تراکپ مرکز عربی واشنگتن دی سی یادداشتی را منتشر کرده، اقتصادنیوز این یادداشت را در دو بخش ترجمه و منتشر می کند. بخش نخست در ادامه آمده است.

چرایی استقبال پادشاهی از بازگشت ترامپ

به نوشته مرکز عربی واشنگتن دی سی، سایر کشورهای منطقه، بازیگرانی چون بحرین، مصر و امارات متحده عربی نیز محتملا به جای حمایت از نامزدی دموکرات، بی صدا کنار ترامپ قرار خواهند گرفت. حمایت آنها از نامزدی رئیس جمهوری پیشین حداقل به این دلیل است که  ترامپ در سال های 2017-2021، به موضوعات حساسی مانند حقوق بشر توجه کمی داشت. این گروه از بازیگران همچنین بر این باورند که ترامپ، با شیوه غیرمعمول دیپلماسی خود، ممکن است بتواند به جنگ غزه پایان دهد - کاری که دولت بایدن نتوانسته آن را به سرانجام برساند.سعودی ها بدون شک فراموش نکرده اند که ترامپ در اولین سفر خارجی اش وارد پادشاهی شد. آنها در طول مبارزات انتخاباتی سال 2016، به واسطه این که ترامپ علیه مهاجران کشورهای مسلمان نشین سخنرانی می کرد و پس از تصدی مسئولیت، ورود آنها به ایالات متحده را ممنوع کرد، نسبت به رئیس جمهوری پیشین تردید داشتند. اما سعودی ها پیام سخنرانی ماه مه 2017 ترامپ در ریاض را به خوبی دریافت کردند، او به آنها و دیگر رهبران کشورهای عربی و مسلمان اطمینان داد که به واسطه مقوله هایی چون دموکراسی این گروه را تحت فشار قرار نمی دهد.

ترامپ همچنین روابط اقتصادی برجسته ای بین عربستان سعودی و ایالات متحده تعریف کرد. او توافقنامه های تاریخی با پادشاهی به امضا رساند که تقریباً 400 میلیارد دلار سود داشته و هزاران شغل در آمریکا و عربستان سعودی ایجاد کرد.ترامپ زمانی که در مارس 2018 میزبان محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی (MBS) در کاخ سفید بود، به سیاست خارجی معاملاتی اش ادامه داد. ترامپ در مقابل دوربین ها نمودار بزرگی را به نمایش گذاشت که ظاهراً خرید عربستان از اقلام نظامی آمریکا را به گونه ای ترسیم می کرد، گویی تجارت و دیپلماسی در اصل یکی باشند.دوستی با داماد ترامپ، جرد کوشنر، که ترامپ مسئولیت صلح اعراب و اسرائیل را بر عهده او گذاشته بود، در آن بازه زمانی تقویت شد. عربستان سعودی رسماً به اصطلاح «طرح صلح» ترامپ برای اسرائیل و فلسطینی ها (که به شدت به نفع اولی بود)، یا توافقات بعدی ابراهیم را که در آن بحرین، مراکش، سودان و امارات روابط دیپلماتیک با اسرائیل برقرار کردند، تأیید نکرد. اما اعتقاد بر این است که بن سلمان تصمیم بحرین برای پیوستن به توافقنامه را تایید کرده است.

181021104206-01-trump-mbs-file

سیاست یک بام و دو هوای بایدن

ترامپ به نوبه خود برای محافظت از بن سلمان از پس لرزه های قتل جمال خاشقجی، مخالف سعودی در اکتبر 2018 نقشی برجسته داشت. اگرچه آژانس اطلاعات مرکزی ارزیابی کرد که بن سلمان مسئول قتل است، ترامپ اظهارات عمومی مبهم درباره نقش ولیعهد را رد کرد. ترامپ همچنین حامی نقش عربستان در جنگ یمن بود از همین رو مهمات آمریکایی که توسط دولت اوباما نگهداری شده بود را بازگرداند و قانونی که هدف آن پایان دادن به حمایت آمریکا از کمپین نظامی سعودی بود، وتو کرد.این که ترامپ اعتقاد خود را مبنی بر اینکه احتمالاً در سال 2024 مجدداً نامزد خواهد شد، پنهان نکرد، ممکن است بر موضع بن سلمان جهت غلبه بر تردیدهای کارشناسان سرمایه گذاری سعودی در سال 2021 تأثیر گذاشته باشد؛ گزاره ای که موجب گشت تا 2 میلیارد دلار از ثروت مستقل عربستان سعودی در یک شرکت سرمایه گذاری جدید که توسط کوشنر تأسیس شده بود، قرار بگیرد. تجربه چنین سرمایه گذاری شاید موجب شود تا بن سلمان نقش بانکدار تازه ترامپ در دولت دوم را (به معنای واقعی و مجازی) ایفا کند.

اگرچه هنوزمشخص نیست که کامالا هریس نامزد قطعی دموکرات ها خواهد بود اما سعودی ها همچنان ترامپ را ترجیح خواهند داد. زمانی که بایدن در طول مبارزات انتخاباتی خود در سال 2020 تاکید داشت که عربستان سعودی را به چالش خواهد کشید، دموکرات‌ها (از جمله هریس) هیچ واکنشی نشان ندادند. سال 2022 زمانی که بایدن تصمیم گرفت از عربستان سعودی دیدن کند - عمدتاً برای متقاعد کردن سعودی ها برای  تولید نفت بیشتر جهت جبران پیامدهای حمله روسیه به اوکراین بر قیمت انرژی – رئیس جمهوری احساس کرد که مجبور است برای توجیه سفرش مقاله ای را در واشنگتن پست منتشر کند. او در این یادداشت ادعایی به خوانندگانش یادآوری کرد که دولتش با استناد به گزارش جامعه اطلاعاتی درباره قتل خاشقجی«نتایج سیاست چک سفید که به ارث برده بود را معکوس کرد». طنز این موضع گیری این است که پس از این دیدار، دولت بایدن بلافاصله موضوع حقوق بشر عربستان کنار گذاشت. اگرچه تیم بایدن از بسیاری از سیاست‌های ترامپ انتقاد داشتند، اما امیدوار بودند توافق‌نامه ابراهیم بتواند راهی برای برقرراری صلح در خاورمیانه باشد، بالاخص آن که واشنگتن شکست فاجعه بار در افغانستان را نیز تجربه کرده بود. علاوه بر این، دولت بایدن امید داشت که الحاق سعودی‌ها توافق‌نامه ابراهیم، ​​بازی را تغییر دهد. با این حال، چشم‌انداز تعاملاتشان پیچیده‌تر شد زیرا طبق گزارش‌ها سعودی‌ها خواستار پیمان امنیتی مشابه ناتو با واشنگتن و حمایت ایالات متحده از برنامه هسته‌ای غیرنظامی این بازیگر به عنوان بهای عادی‌سازی روابط با اسرائیل شدند.

777

فصل تازه بن سلمان و ترامپ

جنگ در غزه روابط ایالات متحده و عربستان سعودی را پیچیده تر کرده است، زیرا دولت بایدن تلاش کرده تا عربستان سعودی و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس را در طرح بازسازی پس از جنگ که میلیاردها دلار نیاز دارد، جذب کند. اما تا زمانی که جنگ به پایان برسد و اسرائیلی‌ها با بازگرداندن غزه به کنترل فلسطین موافقت نکنند (که از انجام آن خودداری کرده‌اند)، ریاض و دیگر پایتخت‌های خلیج فارس سامت می مانند. مقامات سعودی امروز ممکن است با توجه به بازدیدهای متعدد تیم بایدن از پادشاهی در ماه‌های اخیر، خوشحال‌تر از گذشته باشند، اما همچنان با ترامپ راحت‌تر به نظر می‌رسند.علاوه بر هدیه بزرگ سعودی ها به کوشنر، خانواده ترامپ به دنبال تضمین معاملات تجاری بزرگ در عربستان سعودی و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس هستند. اریک پسر ترامپ اخیرا به فایننشال تایمز گفت که سازمان ترامپ نه تنها در توسعه برج ترامپ در جده مشارکت خواهد داشت، بلکه با شرکت املاک و مستغلات عربستانی دار گلوبال در ساخت یک استراحتگاه لوکس و زمین گلف در عمان نیز مشارکت خواهد داشت.

 در حال حاضر، سازمان ترامپ یک زمین گلف لوکس را در دبی در امارات راه اندازی کرده است. اریک ترامپ تلویحاً اعلام کرد که این قراردادها تضاد منافع نبودند، زیرا «من واقعاً با دولت‌های خارجی معامله نمی‌کنم»، اما این رویه اختلاط تجارت با دولت نه برای ترامپ و نه برای کشورهای خلیج‌فارس جدید نیست. گروه شهروندان برای مسئولیت و اخلاق در واشنگتن گزارش داد که از دسامبر 2016 (بلافاصله پس از انتخاب ترامپ) تا فوریه 2017، لابی‌گران سعودی برای حدود 500 اتاق به ارزش 270 هزار دلار در هتل ترامپ در واشنگتن دی‌سی هزینه کرده اند و زمانی که بن سلمان از نیویورک بازدید کرد، هزینه پرداخت شد. در سال 2018، همراهان او در هتل بین المللی ترامپ در منهتن اقامت کردند؛ گزاره ای کهدرآمد این مکان را 13 درصد افزایش داد. امارات متحده عربی، از اواخر سال 2017 تا اواسط سال 2018، برای اتاق های هتل ترامپ واشنگتن دی سی برای هر شب ده هزار دلار هزینه کرده است.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید