مروری بر گذشته و حال یک رویداد

مهره پنهان دموکرات‌ها در انتخابات رو شد+ جزئیات

کدخبر: ۶۶۳۹۹۵
اقتصادنیوز:‌ 9 سال پیش در این ایام شاهد مطرح شدن نام جو بایدن به عنوان یکی از نامزدهای حزب دموکرات برای رقابت با دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بودیم.
مهره پنهان دموکرات‌ها در انتخابات رو شد+ جزئیات

به گزارش اقتصادنیوز، این روزها بازار اخبار انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا حسابی داغ است و با اعلام رسمی کاندیداتوری کامالا هریس، معاون اول جو بایدن، رئیس جمهور فعلی ایالات متحده،‌ جذابیت‌های رقابت انتخاباتی دو چندان شده است. رقابتی که سمت دیگر آن دونالد ترامپ،‌ نامزد جمهوریخواهان قرار دارند.

روز جمعه هم یک مقام حزب دموکرات آمریکا به وقت محلی اعلام کرد: «کامالا هریس آرای کافی برای کسب نامزدی ریاست جمهوری دموکرات ها به دست آورده است.» موضوعی که با تایید جیمی هریسون، رئیس شورای دموکرات‌ها هم همراه شده است.

کامالا هریس در حالی به عنوان نامزد رسمی دموکرات ها برای انتخابات 2024 آمریکا انتخاب شده است که حدود دو هفته پیش جو بایدن، رئیس جمهور فعلی آمریکا در این جایگاه قرار داشت؛ چهره ای که به دلیل حجم گسترده انتقادات از عملکردش در مقابل دونالد ترامپ در اولین مناظره ریاست جمهوری،‌ ناچار به کناره گیری شد.

نکته جالب توجه اینجاست که حدود 9 سال پیش هم در چنین روزی، رقابت انتخابات ریاست جمهوری آمریکا حسابی داغ بود و در حالیکه که نام هیلاری کلینتون به عنوان اولین گزینه دموکرات ها برای حضور در انتخابات به میان آمده بود؛ اخباری درباره مطرح شدن یک نام دیگر به عنوان رقیب کلینتون بر سر زبان ها افتاد؛‌ نامی که دقیقا چهار سال بعد در مقابل آن عنوان رئیس جمهور ایالات متحده نقش بست؛ جو بایدن.

روزنامه دنیای اقتصاد در تاریخ 12 مرداد 1394 در مطلبی با عنوان «مهره پنهان دموکرات ها در انتخابات 2016» در این باره نوشته است: «بازی در اردوگاه دموکرات‌ها پیچیده شد. در حالی که همگان یک بازی راحت برای هیلاری کلینتون تصور میکردند که بدون هیچ مانعی در حال حرکت به سمت انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ است. زمزمه های حضور جو بایدن در این انتخابات بازی را در حزب دموکرات پیچیده کرده است. به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، معاون رئیس جمهوری آمریکا در حال بررسی تشکیل یک کمپین برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ این کشور است. در این باره گفته میشود «جو بایدن»، معاون باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا با برقراری تماس با رهبران دموکرات و اهدا کنندگان مالی تمایل خود را به نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نشان داده است. این رهبران و اهدا کنندگانی که بایدن با آنها تماس گرفته است تاکنون از هیلاری کلینتون که یکی از نامزدهای این انتخابات است حمایت نکرده اند و نسبت به پیروزی وی و موفقیت کمپین انتخاباتی اش مطمئن نیستند و شک دارند. شایع شده است بایدن به خاطر فرزند در گذشته اش مایل به حضور در انتخابات شده است.

2

دنیای اقتصاد در ادامه به نقل از روزنامه نیویورک تایمز می‌نویسد: «بایدن در لحظات آخری که بر بستر مرگ پسرش حاضر شده به فرزندش قول داده تا در انتخابات حضور پیدا کرده و کاخ سفید نشین شود. در این باره فاش شده است معاون اوباما قبلا نشستهایی را در خانه خود برگزار کرده و درباره به چالش کشیدن کمپین های هیلاری کلینتون در آیوا و نیوهمپشایر با دوستان، خانواده و اهدا کنندگان مالی گفت و گو کرده است. در صورتی که ورود بایدن به این انتخابات و نامزدی اش محرز شود. وی تهدیدی جدی برای کلینتون خواهد بود که تاکنون پیشروی دموکرات ها بوده است. اگرچه هیلاری کلینتون در آغاز کمپین انتخاباتی خوب پیش رفته اما اخیرا سیر نزولی خود را طی می کند و علتش انتشار اخبار نامطلوب همچون استفاده از ایمیل شخصی حین فعالیت در سمت وزیر امور خارجه است. براساس نتایج یک نظر سنجی جدید ۵۷ درصد از شرکت کنندگان اعلام کردند هیلاری کلینتون آنقدرها هم که باید صادق نبوده و ۵۲ درصد هم گفتند وی اهمیتی به نیازها یا مشکلات نمی دهد اما در عوض نظرسنجی که درباره بایدن صورت گرفت، مشخص کرد میزان محبوبیت وی در هفت سال اخیر ۴۹ درصد شده و ۵۸ درصد هم میگویند بایدن به وضعیت مردم آمریکا اهمیت می داد.»

متن

بخش بعدی گزارش این روزنامه به مشکلات جو بایدن اختصاص دارد؛ که بدین شرح است: برخی اعتقاد دارند حضور جو بایدن در انتخابات به سادگی میسر نمی شود. این دسته اعتقاد دارند اگر بایدن حضور خود را در انتخابات نهایی کند برای تامین مالی کمپین های خود از هیلاری کلینتون بسیار عقب تر است. هیلاری کلینتون تاکنون توانسته میلیونها دلار برای کمپینهای انتخاباتی خود به دست آورد. افزون بر این در داخل حزب کسانی هستند که از حضور یک زن در انتخابات، بیش از حضور یک مرد دفاع میکنند. این دسته می گویند حضور یک زن در انتخابات موجب می شود، دموکرات ها یک قدم بیشتر به پیروزی نزدیک شوند. همزمان عده دیگری نیز از زاویه دیگری مخالف حضور بایدن در انتخابات هستند. این دسته سن و سال بالای بایدن را مهم ترین عامل برای حمایت نکردن از وی اعلام کرده اند. بایدن در حال حاضر ۷۲ ساله است و ممکن است وی نتواند در کمپین های انتخاباتی خود شور و شوق لازم را به وجود آورد. یکی از دموکرات ها که خواست نامش فاش نشود. در گفت و گو با روزنامه نیویورک تایمز میگوید: بایدن دوستانی دارد که قصد کمک مالی به وی را دارند آنها متمول هستند و می توانند وی را حمایت کنند اما آنها در واقع با این کار قصد دارند بایدن را به درون چاه تاریکی بیندازند که سالم بیرون آمدن از آن سخت خواهد بود.»

در بخش پایانی گزارش دنیای اقتصاد آمده است: «پیش از این گفته میشد که مهمترین رقیب هیلاری کلینتون بابی سندرز خواهد بود. او در طیف سوسیالیستهای دموکرات ها حامیان فراوانی دارد. در مقابل بانوی نخست سابق ایالات متحده در جبهه لیبرال ها از حمایت خوبی برخوردار است. با این وجود گفته میشود آمار خوب هیلاری کلینتون در نظر سنجی ها ورق را در پایان این ماراتن به سود او برخواهد گرداند. حضور جو بایدن اما معمای پیچیده ای شده است که دموکرات ها ممکن است در آینده ای نزدیک با آن بیشتر دست و پنجه نرم کنند.»

هر چند حضور جو بایدن در انتخابات 2016 به نتیجه نرسید و هیلاری کلینتون به عنوان نامزد نهایی دموکرات ها با ترامپ به رقابت پرداخت؛ اما صبر بایدن برای عمل به وعده ای که به فرزند خود داد،‌ تنها چهار سال به طول انجامید و او توانست در سال 2020 شکست کلینتون مقابل ترامپ را جبران کرده و ساکن کاخ سفید شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید