رویارویی پرهزینه

آماده باش در مرزهای شمالی؛ اسرائیل در تیررس پرنده‌های جنگی حزب‌الله/ نفس خاورمیانه در سینه حبس شد

کدخبر: ۶۶۴۰۸۱
اقتصادنیوز: رویارویی میان اسرائیل و حزب الله متحمل‌ترین سناریو است؛ رویارویی پرهزینه که به واسطه توان بالای حزب الله و زرادخانه مجهز این بازیگر میتواند به نبردی فرسایشی برای ارتش اسرائیل که ده ماهی است درگیر جنگ در غزه است، تبدیل شود.
آماده باش در مرزهای شمالی؛ اسرائیل در تیررس پرنده‌های جنگی حزب‌الله/ نفس خاورمیانه در سینه حبس شد

به گزارش اقتصادنیوز، ترور اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس توسط اسرائیل در تهران و حمله 30 ژوئیه این بازیگر به حومه جنوبی بیروت که منجر به شهادت فؤاد شکر فرمانده ارشد حزب الله شد، می‌تواند زمینه ساز تشدید تنش ها میان اسرائیل و حزب الله لبنان شود. این عملیات پس از آن صورت گرفت که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، مدعی شد که در پاسخ به حمله (ادعایی) موشکی به مجدال شمس، شهر دروزی ها در بلندی های جولان تحت کنترل اسرائیل ، حزب الله هزینه خواهد داد؛ این در حالی است که حزب الله لبنان حمله موشکی به این منطقه را به شدت رد کرده است. ناظران با استناد به شرایط حاکم عقب نشینی طرفین از مواضعشان را دور از ذهن می دانند؛ گزاره ای که می تواند پیامدهای ویرانگری به دنبال داشته باشد.

رویارویی پرهزینه

در همین راستا فارین پالسی با انتشار یادداشتی مدعی شد: از زمان حمله حماس به اسرائیل، حزب الله هزاران راکت و موشک به سمت این بازیگر پرتاب کرده و همچنین موشک های هدایت شونده ضد تانک را به سمت اهدافی در امتداد مرز شلیک کرده است. در مقابل اسرائیل با حملات هوایی و توپخانه ای به مواضع حزب الله لبنان و همچنین ترور فرماندهان این جریان تلاش داشته تا  پاسخی متقابل دهد.

همزمان این رویارویی موجب آواره شدن بیش از 60 هزار اسرائیلی از شمال سرزمین های اشغالی و 100 هزار نفر در مرز لبنان شده است.

به ادعای این نشریه اگر دامنه درگیری گسترش یابد، زرادخانه عظیم موشکی حزب‌الله و نیروهای نظامی این بازیگر، تهدیدی بزرگ برای اسرائیل به شمار می‌روند و از همین رو این رویارویی هزینه ای بی سابقه را به تل آویو تحمیل خواهد کرد؛ هزینه ای بیش از آن چه که اسرائیل هفتم اکتبر متحمل شد.

با این حال و آنگونه که فارین پالسی مدعی است، ارتش اسرائیل مدت‌هاست که برای این جنگ آماده شده است. ناظران با استناد به فعل و انفعال‌های اخیر مدعی اند که دامنه جنگ ممکن است به سوریه و عراق نیز گسترش یابد؛ دو جغرافیایی که محل استقرار اعضای محور مقاومت، از متحدان نزدیک ایران و حزب الله لبنان هستند و از قابلیت های موشکی و پهپادی قابل توجهی برخوردارند و می توانند سراسر سرزمین های اشغالی را هدف قرار دهند. انصار الله در یمن نیز این توان را دارند تا در صورت رویارویی کنار حزب الله قرار بگیرند.

فارین پالسی در بخش دیگر یادداشت خود آورده، این رویارویی پرهزینه است اما منطقه در آستانه آن قرار دارد. مدیریت تنش دشوار است و حملات تلافی جویانه می تواند یک دایره خطرناک درگیری ایجاد کند.

اسراییل و جمعیت ساکن در سرزمین‌های اشغالی پس از 7 اکتبر هیچ تمایلی برای تحمل تهدیدات احتمالی در امتداد مرزها ندارند. از همین رو به ادعای ناظران، به دلیل خطر جنگ، ایالات متحده می بایست به تلاش‌ها برای میانجی‌گری جهت تحقق آتش‌بس ادامه دهد اما همزمان برای شکست نیز آماده شود.

حزب‌الله، یکی از مسلح‌ترین بازیگران غیردولتی در جهان، تهدید هوایی بسیار جدی‌تر از حماس برای اسرائیل است. به واسطه توان فنی و همچنین حمایت ایران، زرادخانه بزرگی با بیش از 120 تا 200 هزار راکت و موشک در اختیار دارد. اکثر این سلاح ها پهپادها و راکت های کوتاه برد و دوربرد غیر هدایت شونده مانند راکت های بورکان، فجر-3 و فجر-5 هستند.

حزب‌الله همچنین موشک‌های بالستیک غیرهدایت‌نشده کوتاه‌برد و میان‌برد  مانند زلزال-۱، زلزال-۲، و انواع اسکاد بی، سی و دی را در اختیار دارد. خطرناک ترین نوع موشک های بالستیک هدایت شونده کوتاه برد فاتح-110 ام-600 است که مهمات هدایت شونده دقیق هستند. فاتح-110 بردی بین 250 تا 300 کیلومتر (155 تا 186 مایل) دارد و می‌تواند به تمام مناطق پرجمعیت اسرائیل برسد.

1

جدال زرادخانه ها

علاوه بر این زرادخانه موشکی حزب الله دارای پیشرفته ترین جنگنده ها در خاورمیانه است. حزب الله از زمان شکل گیری اش در اوایل دهه 1980 با ارتش اسرائیل جنگید و در نهایت در سال 2000 با زور اسلحه این بازیگر را از لبنان بیرون راند؛ رخدادی که پیروزی آشکار نظامی اعراب بر اسرائیل قلمداد می شود. شش سال بعد، اسرائیل و حزب‌الله جنگی 34 روزه داشتند که با تساوی به پایان رسید و هیچ یک از طرفین مشتاق تکرار این تجربه نبودند.

حزب الله تقریباً از همان ابتدا در جنگ داخلی سوریه در سال 2011 مشارکتی فعال داشت. پس از مداخله مسکو در سال 2015، نیروهای حزب‌الله علاوه بر پیروی از رویکردی سخت گیرانه تر در نبرد، با نیروی هوایی روسیه هماهنگ شدند و هم صدا با ایران در تقویت دولت سوریه نقشی برجسته داشتند، نیروهای حزب الله قادر به انجام عملیات پیچیده مانند ادغام مانور زمینی با آتش های سرکوب کننده هستند و می تواند حتی در مواجهه با درگیری های وحشیانه به مبارزه ادامه دهد.

از همین رو می توان گفت، اگر شرایط برای جنگ فراهم شود، حزب الله آماده هست. جنگنده های حزب الله دارای موشک های هدایت شونده ضد تانک، سیستم های دفاع هوایی قابل حمل انسان و سامانه های موشکی زمین به هوا هستند. علاوه بر این، حزب‌الله بمب‌های دست‌ساز پیچیده‌ای دارد، از جمله نفوذگرهای انفجاری که اعضای محور مقاومت در عراق از آن علیه نیروهای آمریکایی استفاده می‌کنند و می‌توانند از طریق نفربرهای زرهی و تانک‌ها ضربه بزنند.

در جنگ سال 2006، حزب‌الله صراحتا اعلام کرد که سلاح‌های پیشرفته‌ای مانند موشک‌های کروز ضد کشتی را در زرادخانه اش ذخیره نگه داشته و از آنها برای حمله موفقیت‌آمیز به کشتی جنگی اسرائیل استفاده می‌کند. از آن زمان، حزب الله زرادخانه موشکی ضد کشتی خود را با کمک روسیه گسترش داده است.

همچنین در سال 2006، حزب‌الله نشان داد که دارای یک شبکه تونل عظیم است و این امر در سال‌های بعد برجسته تر شد: در سال 2019، اسرائیل یک تونل به عمق 22 طبقه پیدا کرد. همانطور که اسرائیل در لبنان در سال 2006 و در غزه از سال 2022 به چشم دیده، تونل ها کابوسی جدی برای عملیات نظامی هستند و به پرسنل ماهر برای پاکسازی نیاز دارند و مدافعان را قادر می سازند تا کمین کنند و دست به عملیاتی غافلگیرانه بزنند.

با این حال، به ادعای فارین پالسی، اسرائیل ارتشی با قابلیت‌های مختلف دارد؛ ساختاری که دارای قابلیت‌های تکنولوژیکی پیشرفته است، از نسل پنجم هواپیمای رادارگریز F-35 Lightning II تا یکی از پیچیده‌ترین موجودی موشک‌های بالستیک و کروز در خاورمیانه در زرادخانه این بازیگر موجود است.

به ادعای این نشریه در صورت رویارویی ارتش اسرائیل نیز می تواند هزینه هایی را به حزب الله تحمیل کرده و موجب شود تا جنگ چریکی آغاز شود؛ گزاره ای که حزب الله برای آن نیز آماده است. اسرائیل برای رویارویی با حزب الله آموزش دیده، چرا که برخلاف حماس، هیچگاه این گروه را دست کم نگرفته است.

2

با این حال، ارتش اسرائیل بیش از ده ماه است که درگیر جنگ در غزه است؛ جنگی که فعلا پایانی برای آن متصور نیست. اسرائیل برای عملیات‌های نظامی متعدد به ذخایر خود متکی است و هر نیروی ذخیره‌ای به واسطه آموزش های متعدد، جامعه و اقتصاد اسرائیل را تحت فشار قرار داده است. ارتش اسراییل همچنین دارای مهمات و قطعات یدکی اندکی است و یافتن منابع برای خواسته های گسترده درگیری همه جانبه با حزب الله برایش دشوار است.

فارین پالسی در ادامه نوشته، یک سوال مهم این است که هر طرف چگونه در  جنگ از هواپیماهای بدون سرنشین استفاده می کند. به ادعای این نشریه، جنگ روسیه و اوکراین نشان داده که چگونه استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین سرنوشت جنگ را متحول می کند، به ویژه هنگامی که در عملیات از تسلیحات ترکیبی استفاده شود. به گفته ناظران می توان از این جنگده ها برای هشدار زودهنگام، آگاهی از میدان نبرد، هدف قرار دادن مواضع غیر ممکن، حمله، جنگ الکترونیک و عملیات اطلاعاتی و همچنین ادغام با پیاده نظام، آتش مستقیم و غیر مستقیم، هوانوردی و سایر قابلیت های مشترک استفاده کرد. جنگ در اوکراین همچنین منجر به نوآوری های عمده در جنگ ضد هواپیماهای بدون سرنشین از جمله جنگ الکترونیک، هوش مصنوعی و سیستم های دفاع هوایی و موشکی شده است.

اسرائیل، در استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین، تقریباً در تمام جنبه های عملیات هوایی خود پیشگام است، در حالی که حزب الله نیز از هواپیماهای بدون سرنشین برای شناسایی و حمله به اسرائیل استفاده کرده است. حزب الله شاید 2000 پهپاد در اختیار دارد.به طور گسترده تر، هم حزب الله و هم ارتش اسرائیل در حالت آماده باش هستند.

از آنجایی که اسرائیل از سال 2006 برای این درگیری آماده شده ، ارتش این بازیگر احتمالاً اطلاعات قابل توجهی را جمع آوری کرده، مفاهیم عملیاتی مناسب برای جنوب لبنان را توسعه داده است و از همین رو به ادعای ناظران آماده است تا از تکرار سناریوی پیشین جلوگیری کند. حزب الله نیز برای رویارویی احتمالی آمادگی لازم را دارد، کما این که از حمایت های نظامی ایران و روسیه نیز برخوردار است.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید