پلن پرهزینه «بی بی»

ماموریت شوم ماشین جنگی اسرائیل؛ پشت پرده عملیات نتانیاهو برای ترور اسماعیل هنیه/ چرا اسرائیل به صلح نه می گوید؟

کدخبر: ۶۶۴۱۰۵
اقتصادنیوز: به باور گروهی از ناظران اسرائیل و به طور مشخص نتانیاهو خواهان جنگ است؛ رویارویی که به ادعای این رژیم می تواند ضامن امنیتش باشد اما در عمل هزینه بالایی را به تل‌آویو تحمیل می‌کند.
ماموریت شوم ماشین جنگی اسرائیل؛ پشت پرده عملیات نتانیاهو برای ترور اسماعیل هنیه/ چرا اسرائیل به صلح نه می گوید؟

به گزارش اقتصادنیوز، پل پیلار، استاد دانشگاه و عضو سابق آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا با انتشار یادداشتی در ریسپانسیل استیت کرفت مدعی شد: ترور اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس در ایران، تقریباً به طور قطع توسط اسرائیل یا عناصری که از طرف اسرائیل عمل می کنند، هیچ تأثیر مثبتی بر امنیت این رژیم نمی گذارد و در عوض پتانسیل جنگ و ویرانی بیشتر در خاورمیانه را افزایش خواهد داد.ایران متعهد شده که به این ترور پاسخ دهد، فارغ از این که قربانی این ترور، ایرانی نبود. این حمله در قلب ایران اتفاق افتاد و میهمان خارجی که برای مراسم تحلیف مسعود پزشکیان به این کشور سفر کرده بود، هدف قرار گرفت؛ گزاره‌ای که واکنش تند تهران را به دنبال داشت.

پیامدهای یکه تازی ماشین ترور اسرائیل

به ادعای پیلار، تصمیم گیرندگان ایران طبیعتا برای پاسخ به اسرائیل ملاحظاتی را لحاظ می کنند چرا که خواهان جنگ نیستند. ایران بعد از حمله اسرائیل به کنسولگری اش در دمشق،  این بازیگر را هدف حملات موشکی و پهپادی اش قرار داد، اما برای جلوگیری از تشدید تنش ها تلاش کرد تا خسارات وارده را به حداقل برساند.

با این همه به ادعای این مقام پیشین آمریکا پاسخ ایران به ترور اسماعیل هنیه لزوماً یکسان نخواهد بود. تهران این بار شاید بخواهد پیامی قدرتمندتر ارسال کرده و در عین حال با احیای بازدارندگی اش خطر تشدید تنش ها را محدود کند. با این همه توسل به اقدامات تحریک آمیز به یکی از گزینه های اسرائیل تبدیل شده، بدین معنا که تل آویو بارها دست به کنش می زند تا زمینه را برای خروج درگیری ها از کنترل خارج کند.

به ادعای پیلار سابقه طولانی اسرائیل در ترور و همچنین فعالیت های خرابکاری های دیگر علیه ایران در گذشته، بیش از همه بر ترور دانشمندان هسته ای ایران متمرکز بوده است. این ترورها، بر خلاف اقدامات دیپلماتیک، نتوانست در مسیر پیشرفت برنامه هسته ای ایران خللی ایجاد کند. از همین رو، ترور اسماعیل هنیه نیز به مهار حملات مقاومت علیه اسرائیل خواه در نوار غزه یا جاهای دیگر کمکی نخواهد کرد. یکی از پیامدهای اصلی ترور اسماعیل هنیه به عنوان چهره‌ای که در عرصه دیپلماسی فعال بوده و رایزنی‌ها برای صلح و برقراری آتش بس و آزادی گروگان ها را برعهده داشته، شاید تعلیق مذاکرات برای مدتی نامعلوم باشد.

به ادعای پیلار این آخرین فصل از تاریخ طولانی ترورهای اسرائیل، اعم از مخفی و آشکار، اخیراً به ماشین خودکار فعالیت دارد، بدین معنا که دیگر اهداف ترور بدون توجه به پیامدهایی که بر امنیت می گذارد، تعیین می شود..این امر به ویژه در مورد اهدافی در حماس و همچنین در بحبوحه افزایش تنش ها در امتداد مرز اسرائیل و لبنان، اهدافی در محل استقرار حزب الله نیز صادق است.

11111

نتانیاهو به دنبال چیست؟

اسرائیل مدعی است که در پاسخ به حمله موشکی حزب الله به بلندی جولان، حومه جنوبی بیروت را هدف قرار داد. این در حالی است که اولا، بیشتر دروزی‌های ساکن در بلندی‌های جولان، علیرغم سال‌ها اشغال اسرائیل، شهروندان سوری هستند. از همین رو،  یا آنگونه که حزب الله نیز تاکید دارد این حمله توسط این گروه انجام نشده یا به احتمال زیاد، به واسطه خطا در رهگیری گنبد آهنین، این منطقه هدف قرار گرفته است.

علیرغم همه تردیدها، پاسخ خودکار اسرائیل ترور یکی دیگر از شخصیت های حزب الله بود، این بار با حمله هوایی در محله پرجمعیت بیروت که منجر به کشته شدن سه غیر نظامی و مجروح شدن ده ها نفر شد. پیلار مدعی است، همانند عملیات ترور چهره برجسته حماس، این کشتار نیز موجب کاهش توانایی یا تمایل حزب الله برای آسیب رساندن به اسرائیلی ها نمی شود. تحرکات اسرائیل صرفا تلاش های دیپلماتیک برای تثبیت مرز اسرائیل و لبنان را دشوارتر کرده و با برهم زدن معادلات خاورمیانه را در آستانه جنگی فراگیر قرار خواهد داد.

پیلار در بخش دیگری از یادداشت خود ادعا کرد، توسل خودکار اسرائیل به ترورهای  بی‌اثر تا حدی نشان‌دهنده نوعی خشم است که بارها در کشتار نوار غزه در 9 ماه گذشته به نمایش گذاشته شده است. اما ممکن است یک عنصر حساب شده تری نیز وجود داشته باشد. به خصوص آن که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر، با انگیزه‌های شخصی فارغ از رایزنی ها برای آتش بس، جنگ را ادامه می دهد تا بدینگونه از مشکلات سیاسی و حقوقی خود رها شود.

علیرغم نشانه ها مبنی بر تمایل اسرائیل به جنگ تمام عیار با حزب الله یا ایران، کشاندن ایالات متحده به جنگ با تهران احتمالاً هدف نتانیاهو است تا شاید بدین طریق توجه ها را از غزه منحرف کند. خواه نتانیاهو به این هدف دست یابد یا نه، ماجراجویی اخیر اسرائیل وضعیت این بازیگر را به عنوان یکی از فعال ترین بازیگران مرتکب تروریسم تقویت کرده و زمینه ساز بی ثباتی می شود. (ترور هنیه رهبر سیاسی حماس بر اساس تعریف رسمی ایالات متحده یک اقدام تروریستی بین المللی است).

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید