انتقاد تند از آمارهای غیرواقعی دولت سیزدهم در عرصه فرهنگ در استان سیستان و بلوچستان

کدخبر: ۶۶۴۲۹۵
یک ضرب‌المثلی مشهور بلوچی هست با این مضمون که می‌گوید: « شغال گوشتش حرام است ولی آبگوشتش حلال!» این گفتاره را بلوچ‌ها در مواجه با متناقض رفتار نمودن و خلاف واقع سخن گفتن و عمل کردن استعمال می‌کنند
انتقاد تند از آمارهای غیرواقعی دولت سیزدهم در عرصه فرهنگ در استان  سیستان و بلوچستان

به گزارش اقتصادنیوز روزنامه اعتماد نوشت:  این مثل شده است حکایت این روزهای عرصه فرهنگ ‌و هنر در کشور و نیز البت در استان سیستان‌ و ‌بلوچستان که مملو گشته از پارادوکس‌های غیرقابل هضم و آمار و ارقام‌های کمی و غیرکارشناسی ناملموس که همواره طی این مدت از زبان برخی از زمامداران امور فرهنگی بیگانه به فرهنگ‌ و هنر بیان می‌شود .

عقل حیران می‌ماند از هضم و درک آن و قلم قاصر خواهد بود از نوشتن و پرداخت به آنها! عجبا! مقامات مربوطه در حالی از رکوردشکنی باور نکردنی استان سیستان ‌و ‌بلوچستان در اجرای رخدادهای فرهنگی و نیز برگزاری کنسرت با عدد و رقم‌های کلانِ ناملموس حال چه به درست یا غلط سخن به میان می‌آورند که بیشتر مفاخر و استادان موسیقی و هنر این خطه یا در سکوت و بی‌خبری از دنیا می‌روند و یا اینکه از سر ناچاری انزوا پیشه کرده و در بستر بیماری به‌سر می‌برند و فقر و نداری.

همچنین اینکه متولیان از افتتاح ۹ سالن سینما در سیستان‌ و ‌بلوچستان خبر داده‌اند که حتی اگر بپذیریم نصب حداقل امکانات نمایش فیلم و تجهیزات سمعی بصری در سالن‌های جلسات غیراستاندارد مجتمع‌های فرهنگی‌ - هنری قدیم ارشاد شهرستان‌ها سالن سینماست آیا برای این اقدام مکانیزمی فعال تعریف شده تا منجر به فعالیتی مداوم و بهره‌وری مفید به‌اصطلاح سینماهای یاد شده گردیده و نیز نمایش همواره فیلم‌های روز اکران شده همزمان با سینماهای سراسری؟! نه تنها بر اهل فرهنگ و هنر بلکه حتی بر مردم علاقه‌مند به این عرصه نیز پوشیده نیست که طی این مدت آنچه بر اصحاب و اهل فرهنگ ‌و‌ هنر گذشته است را نمی‌توان هضم کرده و نادیده گرفت. 

از انتصاب‌های ناهمگون با ذات فرهنگ‌ و‌ هنر تا برنامه‌ها و اولویت‌هایی که هیچ سازگار نبوده و نیست بار روح این عرصه غریب و همچنین اینکه در پیش گرفتن سیاست‌های فرهنگی که عقل حیران می‌ماند از درک آن!

 در مناطق دورمانده از توسعه‌ چون استان سیستان‌ و ‌بلوچستان که تهی بوده و هست از زیرساخت‌های فرهنگی ‌و هنری و محروم است از هرگونه ابزار و امکانات حداقلی در این زمینه، شهروندان آن ناچار خواهد بود یا دست بشویند از علاقه‌مندی‌های خویش یا اینکه باید با پرداخت هزینه‌های گزاف نیازهای ولو جزیی خود را در جایی غیر از استان بجویند که همین نابرابری مضاعف سبب سرخوردگی استعدادها شده و نیز دست شستن از علایق‌شان.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید