ناتو در این شهر هشدار داد/ تهدید به مداخله

کدخبر: ۶۶۴۷۲۸
اقتصادنیوز: نیروهای ناتو در کوزوو سه‌شنبه هشدار داد در صورتی که مقام‌های این منطقه یک پل جنجال‌برانگیز در شهر «میترویتسا» را بازگشایی کنند، این نیروها دخالت خواهند کرد.
ناتو در این شهر هشدار داد/ تهدید به مداخله

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، نیروی صلحبانی ناتو موسوم به «کی‌فور» گفت، اگر مقام‌های کوزوو پل روی رودخانه «ایبار» در میترویتسا را بازگشایی کنند، این نیرو در مداخله در این موضوع «تعلل» نخواهد کرد.

کی‌فور حضور گسترده‌ای در میترویتسا دارد و در مناطقه اطراف پل ایبار به گشتزنی مشغول است. این پل جوامع صرب و آلبانیایی‌تبارهای شمال کوزوو را از یکدیگر جدا می‌کند و در سال‌های گذشته به روی خودروها بسته بوده است.

ناتو سه‌شنبه در بیانیه‌ای گفت: واحدهای کی‌فور حضوری ثابت و دائمی روی پل دارند و به گشتزنی‌های معمول در مناطق اطراف ادامه می‌دهند تا ثبات و امنیت را به سود همه جوامع محلی تامین کنند.

این بیانیه افزود: ما برای مقابله با هر تحولی که فضای امنیتی و ثبات منطقه‌ای را تحت تاثیر قرار می‌دهد، تعلل نخواهیم کرد.

واکنش کی‌فور پس از آن صورت گرفت که اخیرا گروهی از اعضای کابینه کوزوو از پل روی رودخانه ایبار بازدید کردند.

خبر مرتبط
آلمان به فرماندهی سازمان ملل پیوست؟/ آمریکا به دنبال نسخه آسیایی ناتو است؟

اقتصادنیوز: وزارت خارجه کره شمالی روز سه‌شنبه عنوان کرد که مشارکت آلمان در «فرماندهی سازمان ملل» - ائتلافی به ریاست آمریکا که در زمان جنگ کره در سال ۱۹۵۰ به این شبه جزیره نیرو فرستاد - تنها باعث وخیم‌تر شدن شرایط در منطقه می‌شود.

مقام‌های دولت کوزوو همواره خواستار بازگشایی این پل بوده‌اند. آلبین کورتی نخست وزیر کوزوو هفته گذشته در دیدار با سفرای غربی گفت که این گذرگاه «باید بازگشایی شود.»

کوزوو که در سال ۲۰۰۸ پس از قیام چریکی و مداخله ناتو در سال ۱۹۹۹ از صربستان اعلام استقلال کرد، همواره بلگراد را به تسلیح و حمایت از جنگجویان صرب متهم می‌کند.

همزمان صربستان نیز کوزوو را به تشدید خشونت و اجرا نکردن توافق ۱۰ ساله با میانجیگری اتحادیه اروپا متهم می‌کند که برای قومیت صرب ساکن شمال کوزوو خودمختاری محلی فراهم کرده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید