جنگنده اف 22 رپتور؛ پرنده استثنایی آسمان را بشناسید+ فیلم و عکس

کدخبر: ۶۶۵۴۶۵
اقتصادنیوز: هر چند 16 سال از عمر تولید یکی از گریز پا ترین جنگنده‌های آمریکا می‌گذرد اما همچنان به عنوان یک دستاورد نظامی برتر، جایگاه خود را حفظ کرده است.
جنگنده اف 22 رپتور؛ پرنده استثنایی آسمان را بشناسید+ فیلم و عکس

به گزارش اقتصادنیوز، بعد از ترور اسماعیل هنیه در تهران، تارنمای پنتاگون سینگ هم اعلام کرد که آمریکا از بیم پاسخ احتمالی ایران در لاک دفاعی فرو رفته است. این تارنما در این باره نوشته است: «وزارت دفاع آمریکا نیروهای خود را در خاورمیانه تقویت کرده است تا اقدامات حفاظتی برای نیروهای آمریکا در منطقه را بهبود دهد. از جمله این اقدامات استقرار جنگنده های اف ۲۲ رپتور و ناو گروه تئودور روزولت در منطقه است. در صورت حملات ایران یا گروه های تحت حمایت آن در منطقه، نیروهای آمریکایی آماده پاسخ هستند.»

اما بر اساس مطلبی که ایرنا منتشر کرده است، پیش بینی می شد این جنگنده تا اواسط قرن بیست و یکم، قدرتمندترین سلاح هوایی آمریکا با قابلیت پنهان و نامرئی شدن حتی از پیچیده ترین رادارها، سلاح های لیزری و هوش مصنوعی داخلی باشد. اما منابع دفاعی آمریکا می گویند بودجه ۲۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری توسعه این برنامه که قرار بود طی پنج سال منتهی به سال ۲۰۲۹ (۱۴۰۸) تخصیص یابد، ممکن است با توجه به مشکلات مالی و کمبود بودجه در مدت زمان بیشتری تخصیص یافته و یا حتی کاهش یابد.

Untitled

اما این جنگنده رادار گریز چیست که این روزها نُقل برخی محافل شده است. اقتصادنیوز در این گزارش به بررسی جزئیات این جنگنده گریز پا می پردازد. اف 22 رپتور، جنگنده تاکتیکی نسل پنجمِ تک‌سرنشین، دوموتوره و رادارگریز ساخت شرکت‌های لاکهید و بوئینگ است که برای نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا توسعه داده شده است.

جنگنده همه چیز تمام

این جنگنده اف-۲۲ یکی از گران‌ترین، پیشرفته‌ترین و توانمندترین جنگنده‌هایی است که تا به امروز تولید شده است. با توجه به برنامه جنگنده تاکتیکی پیشرفته نیروی هوایی آمریکا، اف-۲۲ در درجه اول به عنوان یک جنگنده برتری هوایی طراحی شد اما این جنگنده دارای قابلیت‌های هواگرد تهاجمی، جنگ الکترونیک و شنود الکترونیک نیز هست. 

Untitled

به گزارش اقتصادنیوز، نیروی هوایی آمریکا قصد داشت به صورت رسمی ۷۵۰ جنگنده تاکتیکی پیشرفته خریداری کند. در سال ۲۰۰۹ میلادی، این برنامه به‌دلیل هزینه بالای تولید، نبود مأموریت‌های هوابه‌هوای مشخص که به دلیل تأخیر در برنامه تولید جنگنده‌های روسی و چینی به‌وجود آمد، ممنوعیت صادرات، و توسعه جنگنده چندمنظوره اف۳۵، به خرید ۱۸۷ جنگنده عملیاتی محدود شد.

1919419_451-1-725

1919420_667-1-725

1919421_612-1-725

1919422_834-1-725

1919423_795-1-725

1919424_456-1-725

1919425_440-1-725

آخرین اف ۲۲ تولیدی در سال ۲۰۱۲ تحویل نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا شد. کمبود فضای کافی برای حمل موشک باعث شد اف-۲۲ از خط تولید کنار گذاشته شود و این گونه نتیجه گرفتند که این ایراد که در ساختار بدنه اف-۲۲ وجود دارد قابل برطرف شدن نخواهد بود. شرکت لاکهید مارتین به‌منظور جلوگیری از ضرر دادن و تأمین بودجه برای پروژه‌های آینده خود در نظر دارد نسخه صادراتی اف-۲۲ را نیز تولید کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید