پس لرزه های یک ترور

میدان برای یارگیری ایران هموار شد/ آزمون حساس خاورمیانه؛ هزینه ترور اسماعیل هنیه برای امارات و عربستان

کدخبر: ۶۶۶۰۵۱
اقتصادنیوز: به باور بسیاری از ناظران ترور اسماعیل هنیه می‌تواند پتانسیل و پویایی‌های خاورمیانه را به اشکال مختلف تحت تاثیر قرار داده و زمینه را برای بازتعریف اتحادهای تازه نفس هموار کند؛ گزاره‌هایی که قادرند به چالش ایالات متحده و اسرائیل تبدیل شوند.
میدان برای یارگیری ایران هموار شد/ آزمون حساس خاورمیانه؛ هزینه ترور اسماعیل هنیه برای امارات و عربستان

به گزارش اقتصادنیوز، ترور اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس، توسط اسرائیل در ایران، لحظه‌ای مهم را در درگیری‌های جاری اسرائیل و فلسطین و ژئوپلیتیک گسترده‌تر خاورمیانه رقم زد. ترور اسماعیل هنیه به عنوان چهره ای مهم در ساختار حماس و مقاومت فلسطین، پیامدهای مختلفی را برای پویایی منطقه، روابط بین‌الملل و شرایط اقتصادی جهانی به دنبال خواهد داشت.

در همین راستا ناظران مدعی اند که ترور هنیه نشان دهنده تشدید عمدی تنش ها در کارزار طولانی مدت اسرائیل علیه حماس و رهبری آن است. این کنش احتمالاً واکنش چندوجهی را از سوی ایران و محور مقاومت به دنبال خواهد داشت. از همین رو می توان گفت که در سال های آینده، چشم انداز ژئوپلیتیکی منطقه احتمالاً بی ثبات تر خواهد شد. جناح‌های مختلف در داخل حماس ممکن است حول اجرای یک موضع تهاجمی‌تر علیه اسرائیل گرد هم آیند، که به طور بالقوه منجر به افزایش تنش در امتداد مرز غزه و اسرائیل و تسهیل افزایش خشونت‌ها خواهد شد. ظهور مجدد رویارویی ها همچنین ممکن است منعکس کننده نارضایتی های ایدئولوژیک عمیق تری در داخل سرزمین های فلسطینی باشد، جایی که جناح ها می توانند برای رهبری رقابت کنند و پویایی سیاسی را پیچیده تر نمایند.

کار اسرائیل دشوارتر می‌شود

به نوشته مدرن دیپلماسی، واکنش‌های کشورهای عربی همسایه، به‌ویژه بازیگرانی که قبلاً روابط خود را با اسرائیل بر اساس توافق ابراهیم عادی کردند، بسیار مهم خواهد بود. کشورهایی مانند امارات و بحرین ممکن است خود را در یک باتلاق دیپلماتیک گرفتار ببینند؛ بدین معنا که از یک طرف برای هم صدایی با فلسطین تحت فشار افکار عمومی شان باشند و از طرف دیگر داشتن تعادل در روابط با تل آویو را در اولویت های خود قرار داده باشند.

از همین رو می توان گفت که بقای توافق‌های دیپلماتیک موجود ممکن است به نحوه واکنش دولت‌ها در دراز مدت به ترور هنیه و همچنین اقدامات تلافی جویانه حماس و سایر اعضای مقاومت منوط گردد. علاوه بر این، ترور هنیه به احتمال زیاد موجب خواهد شد تا اتحادهای منطقه بار دیگر مورد ارزیابی قرار بگیرد. بازیگران غیردولتی، چون حزب‌الله لبنان، ممکن است حمایت خود را از حماس افزایش داده و به‌عنوان یک جبهه متحد در برابر تجاوزات اسرائیل تعریف شوند. این گزاره می‌تواند واکنش گروه های مخالف اسرائیل را هماهنگ کرده و به طور بالقوه منجر به درگیری چند جبهه‌ای شود و لبنان و سایر کشورهای خاورمیانه را بی‌ثبات کند.

1

پس لرزه های ترور اسماعیل هنیه

علاوه بر این، کشورهایی مانند ترکیه که در طول تاریخ از حماس و جنبش‌های اسلامی در منطقه حمایت کرده‌اند، ممکن است تلاش‌ها و کمک‌های دیپلماتیک خود را افزایش دهند. این رخداد می تواند بلوک جدیدی از دولت‌ها را تقویت کرده تا بدین طریق اسرائیل و متحدان غربی این بازیگر را به چالش کشیده و به طور بالقوه شکافی بین قدرت‌های غربی و کشورهای همسو با ایران ایجاد کند.

 به بیانی بهتر شاید شاهد پس لرزه های در عرصه ژئوپلتیک باشیم که از پایان جهانی اول تا به امروز بی سابقه بوده است.  مدرن دیپلماسی در ادامه یادداشت ادعایی اش آورده پیامدهای ژئوپلیتیکی ترور هنیه فراتر از خاورمیانه است و بر نحوه تعامل قدرت های جهانی با منطقه تأثیر می گذارد. ایالات متحده، به عنوان متحد اصلی اسرائیل، با فشار فزاینده ای برای متعادل کردن حمایت خود از اقدامات نظامی اسرائیل با نیاز به ثبات منطقه و رسیدگی به نارضایتی های فلسطینی ها مواجه خواهد شد. با توجه به واکنش بالقوه کشورهای عربی و افکار عمومی جهانی، ایالات متحده ممکن است برای پذیرش برخی محدودیت ها در حمایت از تل آویو تحت فشار قرار بگیرد.

AP24213680671449

در چنین شرایطی چین و روسیه ممکن است این وضعیت را فرصتی برای گسترش نفوذ خود در خاورمیانه بدانند. هر دو کشور اغلب از ایران حمایت کرده و با سیاست های آمریکا در منطقه مخالفت کرده اند.

پیشروی‌های دیپلماتیک آنها کی تواند زمینه ساز مشارکت های دیپلماتیک باشد. پیامدهای ترور هنیه چارچوب‌های اقتصادی جهانی، به‌ویژه بازارهای نفت و کالا را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.به بیانی بهتر تشدید و تصاعد تنش ها در منطقه می تواند عرضه کالا ها را درگیر اختلال کرده و باعث نوسان قیمت نفت شود و بدین طریق بر ثبات اقتصادی جهانی تأثیر بگذارد.

خاورمیانه همچنان یک مرکز حیاتی برای تولید نفت است و عدم قطعیت‌های پیرامون درگیری‌ها می‌تواند تاثیرات موجی را ایجاد کند که بر قیمت‌های انرژی تأثیر می‌گذارد، بالاخص در شرایطی که قیمت‌ها به دلیل تنش‌های ژئوپلیتیکی در حال نوسان هستند.علاوه بر این، کشورهایی که روابط اقتصادی قوی با منطقه دارند یا به منابع انرژی پایدار متکی هستند، مانند کشورهای اروپا و آسیا، ممکن است سیاست‌ها و استراتژی‌های انرژی خود برای خریدهای بلندمدت مورد ارزیابی قرار دهند. شرکت ها نیز برای کاهش خطر مرتبط با بی ثباتی بالقوه در زنجیره تامین نفت ممکن است به دنبال تنوع بخشیدن به زنجیره تامین خود و سرمایه گذاری در منابع انرژی باشند .

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید