مروری بر گذشته و حال یک رویداد؛

آغاز عقب‌نشینی نظامیان اسرائیل از نوار غزه

کدخبر: ۶۶۶۴۷۱
اقتصادنیوز: 19 سال قبل در چنین روزی، نیروهای رژیم صهیونیستی عقب‌نشینی از نوار غزه را آغاز کردند.
آغاز عقب‌نشینی نظامیان اسرائیل از نوار غزه

به گزارش اقتصادنیوز، «توقف قاچاق اسلحه از مرزها»؛ یکی از شروط اسرائیلی‌ها برای عقب‌نشینی از مرز نوار غزه با مصر است. موضوعی که یوآو گالانت- وزیر جنگ رژیم صهیونیستی  پس از دیدار با «برت مک گورگ» مقام کاخ سفید به آن اشاره کرد. 

به گفته وزیر جنگ اسرائیل «نظامیان اسرائیلی تنها در صورتی از مرز نوار غزه با مصر عقب‌نشینی می‌کنند که از قاچاق سلاح از مرزها جلوگیری شود.» هرچند هنوز این شرط محقق نشده، اما 19 سال قبل تصمیم به اجرای این اقدام از سوی رژیم صهیونیستی به یکی از تیترهای مهم روزنامه‌ها تبدیل شد و روزنامه اطلاعات در 24 مرداد 1384 در گزارشی خبر داد که نیروهای رژیم صهیونیستی عقب‌نشینی از نوار غزه را آغاز کردند. در بخشی از این گزارش آمده است که «شماری از شهرک‌نشینان صهیونیست خودرو و خانه خود را به آتش کشیدند.»

این روزنامه در ادامه آورده است: «بیش از هفت هزار تن از نیروهای امنیتی فلسطین در اطراف شهرک‌های نوار غزه مستقر شدند و «موشه کاتساو»، رئیس رژیم صهیونیستی عقب‌نشینی از نوار غزه را دردناک خواند. نیروهای رژیم صهیونیستی در نخستین ساعات بامداد امروز عملیات عقب‌نشینی از نوار غزه را آغاز کردند. سخنگوی نیروهای رژیم صهیونیستی ضمن اعلام این مطلب به خبرنگار خبرگزاری فرانسه گفت: از هم اکنون ورود و ماندن در غزه برای اسرائیلی‌ها ممنوع است. وی افزود: از تمامی شهرک‌نشینان می‌خواهیم که با ما همراه شوند. این در حالی است که هزاران نیروی نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی جاده‌های ارتباطی اراضی اشغالی سال 1948 فلسطین با نوار غزه را تحت نظر گرفته‌اند و از ورود صهیونیست‌های مخالف عقب‌نشینی از نوار غزه به داخل شهرک‌های صهیونیست‌نشین جلوگیری می‌کنند.»

اطلاعات در بخش دیگر این گزارش نوشته است: «بسیاری از محافل مطبوعاتی و سیاسی رژیم صهیونیستی نیز در نخستین واکنش خود به آغاز علنی تخلیه شهرک «کیسوفیم» آن را ضربه‌ای روانی و تجربه‌ای تلخ برای این رژیم دانستند. همچنین به گزارش شبکه تلویزیونی اسکای نیوز، شماری از شهرک‌نشینان برای نشان دادن اعتراض خود به کابینه «شارون» در خصوص طرح تخلیه غزه خودرو و خانه‌ای را که در آن ساکن بودند به آتش کشیدند. شماری از شهرک‌نشینان افراطی هم اعلام کرده‌اند که تا آخرین لحظه‌ای که بتوانند از خروج از غزه خودداری کنند. نخست وزیر رژیم صهیونیستی و رئیس حزب کارگر این رژیم، خروج داوطلبانه شهرک‌نشینان یهودی از نوار غزه را آغازی صحیح توصیف کرد.«پرز» با ابراز خرسندی از شادمانی ساکنان غزه به علت خروج اسرائیلی‌ها گفت: من اطمینان دارم که ما خواهیم توانست مثل دو همسایه و نه مثل دو دشمن در کنار یکدیگرزندگی کنیم. از سویی احمد قریع، نخست وزیر حکومت خودگردان فلسطینی اعلام کرد: عقب‌نشینی صهیونیست‌ها از نوار غزه باید در چارچوب طرح صلح خاورمیانه موسوم به «نقشه راه صورت گیرد.»

این روزنامه در بخش پایانی این مطلب آورده است: «در این اوضاع، شبکه های تلویزیونی العربیه و الجزیره با پخش تصاویر مستقیمی از نوار غزه، خروج شهرک نشینان یهودی از این منطقه را به تصویر کشیدند. شبکه الجزیره اعلام کرد که شهرک‌نشینان به سمت گذرگاه «کیسوفیم» در مرکز غزه در حرکت هستند. در این تصاویر، کامیون‌های حامل وسایل شهرک‌نشینان یهودی غزه نشان داده شد که در حال خروج از این منطقه بودند. قرار است در نخستین مرحله اجرای طرح عقب‌نشینی از باریکه غزه، در این هفته شهرک‌های «انتزاریم» «کفر داروم» و «موراگ» در جنوب این منطقه برچیده شود. در این بین رئیس رژیم صهیونیستی، عقب‌نشینی از نوار غزه را امری «دردناک» خواند.»

 

11

1

 

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید