اسامه حمدان: اطلاعی از طرح جدید آمریکا نداریم

کدخبر: ۶۶۷۵۳۰
اقتصادنیوز: یکی از رهبران جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، با اشاره به موافقت این جنبش با طرح قبلی آمریکا، خبر داد که حماس اطلاعی از طرح جدید این کشور ندارد.
اسامه حمدان: اطلاعی از طرح جدید آمریکا نداریم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، یکی از رهبران جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، با اشاره به موافقت این جنبش با طرح قبلی آمریکا، خبر داد که حماس اطلاعی از طرح جدید این کشور ندارد؛ طرحی که در راستای تأمین منافع صهیونیستهاست. «اسامه حمدان» از رهبران جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) شامگاه امروز دوشنبه تاکید کرد که حماس با پیشنهادی که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا درباره آتش بس در غزه داده بود، موافقت کرده است، ولی دولت آمریکا نتوانسته بنیامین نتانیاهو را در این خصوص قانع کند. حمدان که با شبکه الجزیره گفتگو می‌کرد، گفت: اسرائیلی‌ها مسائل مهمی را که در طرح بایدن وجود داشت کنار گذاشته و حاضر به پذیرش آن نشده‌اند. آنچه نتانیاهو درباره موافقت با طرح جدید آمریکا می‌گوید به این معناست که دولت آمریکا نتوانسته است وی را [برای پذیرش طرح قبلی] قانع کند.

جزئیات طرح آمریکا چیست؟

شبکه العربی قطر امروز درباره طرح پیشنهادی آمریکا گزارش داد، در این طرح، آتش بس دائم در غزه به عنوان بندی برای مذاکره در مرحله دوم مذاکرات عنوان شده است و بر اساس یک سقف زمانی معین مورد بررسی قرار خواهد گرفت. کما اینکه عملیات امدادرسانی در غزه هم به موافقت همه طرف‌ها با شروط توافق گره زده شده است.بر اساس پیشنهاد آمریکایی‌ها که بسیار به شروط اسرائیل نزدیک است، در خصوص محور فیلادلفیا نیز باید «مذاکرات فنی» آغاز شود. در خصوص بازگشت آوارگان به نوار غزه نیز مکانیزم نظارتی ایجاد خواهد شد؛ همان خواسته رژیم صهیونیستی که بارها بنیامین نتانیاهو گفته بود اجازه نخواهند داد بدون نظارت، ساکنان شمال غزه به محل زندگی خود بازگردند. این طرح آمریکا هیچ‌ اشاره‌ای به خروج اسرائیل از نوار غزه در مرحله دوم مذاکرات نمی‌کند. در خصوص بازسازی نیز آمریکایی‌ها می‌گویند که این روند باید در مرحله دوم مذاکرات مورد بررسی قرار گیرد.
اسامه حمدان ادامه داد: تمامی اقدامات آمریکا صرفاً برای خرید زمان است تا اسرائیل به کشتار ادامه دهد ما فقط خواستار اجرای طرح بایدن هستیم که قبلا به آن موافقت کردیم، [نه طرح جدید آمریکا]. ما چیزی از طرح جدید نمی‌دانیم ولی هیئت اسرائیلی که به دوحه سفر کرده، شروطی را مطرح کرد که با طرح قبلی در تناقض بود. وی خاطرنشان کرد: هرگونه توافق باید شامل مسائل مهمی از جمله توقف جنگ، عقب نشینی نظامیان اسرائیل از نوار غزه و بازسازی باشد. واسطه‌ها نیز به بلینکن اعلام خواهند کرد که جنبش حماس به تعهدات خود پایبند است؛ آن هم بر اساس آنچه در دوم جولای بر سر آن توافق شده است. اسامه حمدان با اشاره به آمادگی جنبش حماس برای اجرای تعهدات خود خاطرنشان کرد: این نتانیاهوست که مانع از حصول توافق می‌شود نتانیاهو با کشتارهای جدید در نوار غزه، پاسخ موافقت‌های ما با پیشنهادات را می‌دهد ما قبلاً هیچ‌گونه اظهار نظر از سوی مسئولان اسرائیلی نشنیدیم که مبنی بر موافقت با طرح بایدن باشد.

وی مواضع ایالات متحده را سرپوشی بر رفتارهای متجاوزانه اسرائیل دانست و گفت: اسرائیل قصد دارد به جنگ ادامه دهد؛ به ویژه زمانی که نتانیاهو گفت نظامیان خود را در محور فیلادلفیا باقی نگه می‌دارد. حمدان با بیان که روزانه ده‌ها نفر در نوار غزه به شهادت می‌رسند و تجاوز اسرائیل همچنان ادامه دارد، در پایان تاکید کرد: اسرائیل به دنبال آتش بس نیست و طبیعی است که مقاومت نیز با تمام توان برای توقف حملات اعمال فشار کند اسرائیل نخواهد توانست مقاومت را در هم بشکند و در مقابل شاهد تنشی از سوی ما خواهد بود تا این کشتار جمعی متوقف شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید