کارزار پرهزینه آمریکا

استراتژی شکست خورده بایدن در دریای سرخ/ یمن ائتلاف دریایی واشنگتن را زمین‌گیر کرد

کدخبر: ۶۷۰۰۷۸
اقتصادنیوز: ناظران می‌گویند که کارزار آمریکا علیه یمن بازی با حاصل جمع صفر است و فارغ از نتایج ویرانگری که برای یمن و حتی منطقه به دنبال دارد، برای مالیات دهندگان آمریکایی نیز بسیار گران تمام شده است.
استراتژی شکست خورده بایدن در دریای سرخ/ یمن ائتلاف دریایی واشنگتن را زمین‌گیر کرد

به گزارش اقتصادنیوز،  بیش از 9 ماه است که ایالات متحده درگیر کارزار نظامی بی پایان علیه یمن است، کارزاری که مهر تایید کنگره را هم ندارد. یمن به تلافی جنگ اسرائیل در غزه در نوامبر 2023 حمله به کشتی های حمل و نقل دریایی که از دریای سرخ و تنگه باب المندب عبور می کردند و مقصدشان اسرائیل بود را آغاز کرد. در پاسخ، واشنگتن به امید توقف چنین حملاتی، کمپین تلافی جویانه ای را تعریف کرد. حالا گفته می شود ایالات متحده درگیر شدیدترین نبرد دریایی از زمان جنگ جهانی دوم شده است.با این همه نتایج مورد نظر ائتلاف تحت رهبری آمریکا حاصل نشده است.

بازی با حاصل جمع صفر

به نوشته ریسپانسیبل استیت کرفت، رویکرد واشنگتن در ارتباط با یمن نمادی از سوء رفتار استراتژیک است و از همین رو نه تنها کارساز نیست، بلکه هزینه زیادی را تحمیل کرده و جان نظامیان آمریکایی مستقر در منطقه برای حفاظت از کشتی‌های عمدتا خارجی را به خطر می‌اندازد و خطر بی‌ثباتی بیشتر یمن و همچنین منطقه را به دنبال دارد. علاوه بر این امتناع واشنگتن از اعتراف به نتایج فاجعه بار جنگ اسرائیل در غزه که به عنوان کاتالیزور اصلی انصار الله کار می کند، امید به توقف حملات در دریای سرخ را کاهش می دهد.از همین رو گروهی از تحلیلگران می گویند  واشنگتن باید فوراً به فعالیت نظامی خود علیه انصارالله پایان داده، کشورهای اروپایی و آسیایی را تحت فشار قرار دهد تا نقش فعال‌تری در حفاظت از کشتی‌های کشتیرانی خود داشته باشند و به امید کاهش تنش‌ها در خاورمیانه، به جنگ اسرائیل در غزه کمک مالی نکند.

به ادعای این نشریه استراتژی فعلی  واشنگتن در ارتباط با انصار الله سه مشکل اصلی دارد.اولاً، در قابش اهداف سیاسی ملموس و قابل دستیابی تعریف نشده و در عین حال هزینه‌های گزافی بر مالیات‌دهندگان آمریکایی تحمیل می‌کند. از نوامبر 2023، انصار الله تقریباً 200 حمله پهپادی و موشکی با هدف قرار دادن کشتی های تجاری و نظامی در دریای سرخ انجام داده و دو کشتی را غرق کرده است. به نوبه خود، ایالات متحده با توسل به کتاب بازی معمول خود در خاورمیانه در دسامبر 2023 عملیات نگهبان رفاه را کلید زد و ژانویه 2024 به عملیات «کماندار پوزئیدون» متوسل شد. به گفته مقامات ایالات متحده، این تلاش ها برای "بازگرداندن بازدارندگی" است. ایالات متحده تاکنون بیش از 150 پهپاد و موشک انصار الله را رهگیری کرده است. در مقایسه با موشک‌ها و پهپادهای انصار الله - که هر کدام حدود 2000 دلار قیمت دارند - موشک‌های نیروی دریایی ایالات متحده که برای سرنگونی این پرتابه‌ها استفاده می‌شود، میلیون‌ها دلار برای مالیات دهندگان آمریکایی هزینه داشت. تا کنون، واشنگتن بیش از یک میلیارد دلار برای مهمات جهت حمله به یمن و رهگیری موشک‌ها و پهپادهای ورودی هزینه کرده است.

download

کارزار شکست خورده بایدن

با این حال، این تلاش‌ها نتوانسته انصار الله را از تداوم حملاتشان بازدارد و احتمالاً این فرایند ادامه خواهد داشت. به زبان ساده، یمن مزایای حاصل از حملات - یعنی دفاع از آرمان فلسطین - را بسیار بیشتر از هزینه های تحمیل شده توسط ایالات متحده می داند. در واقع، اکثر حملات انجام شده توسط پس از آغاز کارزار تلافی جویانه ایالات متحده و شرکای آن اتفاق افتاد و به وضوح نشان داد که تلاش های ایالات متحده در جلوگیری از خشونت شکست خورده است. همچنین بعید است که ایالات متحده توانایی‌های انصار الله را تا حدی کاهش دهد که دیگر نتوانند به کشتی‌های عبوری از دریای سرخ حمله کنند. پس از نزدیک به 10 سال نبرد علیه نیروهای تحت رهبری عربستان - با حمایت ایالات متحده - آنها در مبارزه با "تیراندازی و اسکوت" مهارت نشان داده اند و سلاح های شان ارزان، اما بسیار متحرک است. دریاسالار جرج ویکاف، فرمانده نیروی دریایی ایالات متحده که مسئول عملیات نگهبان رفاه است، در ماه فوریه خاطرنشان کرد که یمن از ادامه حملات منصرف نشده است. در ماه اوت، ویکاف توضیح داد که راه حلی برای پایان این درگیری وجود ندارد. با این حال وقتی از بایدن در مورد حملات هوایی آمریکا علیه انصار الله پرسیده شد، این عدم ارتباط را به بهترین نحو خلاصه کرد: «آیا آنها متوقف می شوند؟ نه. آیا آنها ادامه خواهند داد؟ بله».

اگرچه حملات یمن کشتی‌رانی جهانی و آزادی دریانوردی از طریق دریای سرخ را مختل کرده، اما ائتلاف نظامی آمریکا این مشکل را حل نکرده است. به واسطه حملات، ترافیک کشتیرانی تجاری از طریق دریای سرخ به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. تلاش قابل توجهی برای تغییر مسیر این کشتی ها - که اکثر آنها به مقصد اروپا هستند - انجام شده که منجر به افزایش هزینه های حمل و نقل و برخی تاخیرها شده است، به ویژه برای کشتی ها و مصرف کنندگان اروپایی. با این حال، این وضعیت ناقوس مرگ برای اقتصاد جهانی را به صدا در نیاورده است. بیشترین تأثیر حملات بر حاشیه سود شرکت های خاص به دلیل افزایش هزینه سوخت و افزایش حق بیمه بوده است. اما کارزار نظامی آمریکا احتمالاً وضعیت را بدتر می‌کند، به درگیری دامن می‌زند و در نتیجه کشتی‌های بیشتری زیر آتش این گروه قرار می‌گیرند. علاوه بر این، همانطور که پنتاگون مدعی است، حفاظت از این خطوط دریایی «یک مشکل بین‌المللی است که به راه‌حل بین‌المللی نیاز دارد».

2

ریسپانسیل استیت کرفت در ادامه ادعا کرد، تداوم تبادل آتش بین ایالات متحده و یمن خطر بی‌ثباتی بیشتر را به دنبال دارد.کمپین وحشیانه عربستان و امارات در یمن - با حمایت ایالات متحده - به سرعت این کشور را بلعید و جان بیش از 377 هزار نفر را گرفت و یکی از بدترین بحران های بشردوستانه جهان را برجای گذاشت. پس از 9 سال جنگ ویرانگر، درگیری در یمن عمدتاً به دلیل ناتوانی عربستان سعودی و امارات در شکست انصارالله و شکاف در میان نیروهای ضد این گروه در یمن به حالت بن بست درآمده است. آوریل 2022، سازمان ملل یک آتش بس دو ماهه بین طرفین را برقرار کرد که تا به امروز ادامه دارد. به ادعای ناظران، امروز انصار الله در تلاش است تا موقعیت خود را در یمن به عنوان نیروی برجسته سیاسی و نظامی این کشور تحکیم کند.با این حال، حوثی‌ها از پیامدهای حملات حماس در 7 اکتبر برای به چالش کشیدن اسرائیل و ایالات متحده در بحبوحه اعتراضات بین‌المللی بر سر جنگ غزه استفاده کردند. این وضعیت به این گروه فرصت داد تا تصویری تازه از خود ترسیم کنند. گفت‌وگوهای تحت رهبری سازمان ملل برای پایان دادن به این درگیری فاجعه‌بار در حال حاضر متوقف شده است، زیرا تبادلات نظامی مداوم بین ایالات متحده و یمن با مانع مواجه شده است. ادامه اقدامات نظامی آمریکا علیه این گروه خطر آتش‌بس شکننده، ضمنی و بین عربستان سعودی و انصار الله را به خطر می‌اندازد و در عین حال تهدیدی برای تشدید بحران اقتصادی و انسانی یمن است. در نهایت، درگیری بین ایالات متحده و انصار الله خطر تشدید تنش‌های منطقه‌ای رو به رشد را به همراه دارد و خاورمیانه را به سمت جنگی در سطح منطقه سوق می‌دهد. در تقریباً 11 ماه از آغاز جنگ اسرائیل در غزه، خاورمیانه شاهد افزایش تنش نظامی در سراسر منطقه بوده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید