الجزایری‌ها امروز رئیس جمهور خود را انتخاب می‌کنند

کدخبر: ۶۷۱۱۳۲
اقتصادنیوز: امروز(شنبه) ‌۲۴ میلیون الجزایری برای شرکت در رأی‌گیری انتخابات ریاست جمهوری این کشور به پای صندوق‌های رأی رفتند.
الجزایری‌ها امروز رئیس جمهور خود را انتخاب می‌کنند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، ۲۴ میلیون الجزایری امروز برای شرکت در رأی گیری انتخابات ریاست جمهوری این کشور که در آن سه نامزد از جریان‌های سیاسی مختلف با هم رقابت می‌کنند به پای صندوق‌های رأی رفتند.

انتخابات تحت نظارت کامل کمیته ملی مستقل انتخابات برگزار می‌شود که یک نهاد وابسته به قانون اساسی است و در سال ۲۰۱۹ ایجاد شد.

۲۱ مارس «عبدالمجید تبون» رئیس جمهور الجزایر تصمیم به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام قبل از موعد مقرر در دسامبر گرفت و علت آن را «دلایل فنی» دانست.

صندوق‌های رأی از ساعت هشت صبح باز شدند تا هشت شب باز خواهند بود.

سه مکتب سیاسی

عبدالمجید تبون ۷۸ ساله به عنوان یک نامزد آزاد در رقابت انتخاباتی الجزایر شرکت می‌کند و همواره می‌گوید که نامزد تمام الجزایری‌ها به ویژه جوانان و طبقه متوسط و ضعیف است.

خبر مرتبط
انتقاد الجزایر از کوتاهی شورای امنیت در انجام وظایف خود

اقتصادنیوز: نماینده دائم الجزایر در سازمان ملل متحد گفت که شورای امنیت وظایف خود در تحقق آتش‌بس در غزه عمل نکرده و عاملان جنایت در غزه باید در پیشگاه قانون محاکمه شوند.

تبون عضو جریان ملی است. او یک پست ارشد در وزارت کشور داشت و به عنوان فرماندار در چندین استان کار کرد. او پست‌های وزارتی داشت که مهم‌ترین آن وزارت مسکن بود و در سال ۲۰۱۷ به عنوان نخست وزیر منصوب شد.

تبون در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۹ با ۵۸ درصد آرا پیروز شد و از حمایت ده‌ها حزب برخوردار است که مهم ترین آنها، احزابی هستند که اکثریت پارلمانی را دارند.

طبق گزارش الجزیره، تبون به تحقق یک رنسانس اقتصادی و اجتماعی وعده داده که امکان رسیدن به ۴۰۰ میلیارد دلار را به عنوان تولید ناخالص داخلی تا سال ۲۰۲۷ می‌دهد. وی وعده ساخت ۲ میلیون واحد مسکونی و حمایت از قشرهای ضعیف را داده است.

اما نامزد دیگر رقابت انتخاباتی الجزایر «عبدالعالی حسانی شریف» ۵۸ ساله رئیس جنبش جامعه صلح، بزرگترین حزب اسلامی در کشور(مخالف) است.

شریف یک مهندس دولتی است. او در سال ۲۰۲۳ به عنوان رئیس حزب پس از عبدالرزاق مقری، انتخاب شد و با استفاده از «فرصت» به عنوان شعار رقابت انتخاباتی خود، اعتماد مجلس شورا را برای کاندیداتوری در ریاست جمهوری به دست آورد.

او از حمایت برخی اعضای مکتب جریان اسلامی مثل حزب النهضه برخوردار است و در برنامه خود بر انجام اصلاحات عمیق قانونی اساسی با دادن اختیارات گسترده به پارلمان و تدوین اصلاحات قانون اساسی و تبدیل الجزایر به یک کشور محوری در سال‌های آینده متمرکز است.

خبر مرتبط
الجزایر خواستار برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت شد

اقتصادنیوز: الجزایر خواهان برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت به‌منظور بررسی تشدید تنش در غزه و کرانه باختری شد.

«یوسف اوشیش» ۴۲ ساله دبیر اول حزب جبهه گروه‌های سوسیال است که قدیمی‌ترین حزب سیاسی مخالف در این کشور است که در سال ۱۹۶۳ تأسیس شد و مظهر مکتب چپ است که به مدت ۶ دهه با قدرت مخالفت کرده است.

او فارغ التحصیل علوم سیاسی است و به عنوان خبرنگار و سپس وابسته پارلمانی کار کرد و بعدا رئیس شورای مردمی ایالتی در استان تیزی وزو (مرکز) شد و با شعار «چشم اندازی برای فردا» توانست نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود.

اوشیش در برنامه خود اصلاحات اساسی در قانون اساسی را پیشنهاد می‌کند که امکان افزایش آزادی‌ها را فراهم و از تمرکززدایی قدرت حمایت می‌کند. وی متعهد به افزایش حقوق‌ها و انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات پارلمانی در نیمه نخست سال ۲۰۲۵ شده است.

در سایه نبود موسسات متخصص در زمینه نظرسنجی‌ها در الجزایر بیشتر تحلیلگران پیروزی تبون برای یک دور دیگر به مدت پنج سال را پیش بینی می‌کنند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید